آزمایش نمونه اولیه SN3 فضاپیمای استارشیپ با شکست روبرو شد

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، اسپیس ایکس در حال طراحی، توسعه و آزمایش یک فضاپیمای غول پیکر است. فضاپیمایی به نام استارشیپ (Starship) که اهداف بلندپروازانه ای را دنبال خواهد نمود و قرار است در پروژه مسکونی سازی مریخ و دیگر ماموریت ها به نقاط دوردست از آن استفاده گردد. آزمایش اخیر نمونه اولیه این فضاپیما اما روز گذشته با شکست روبرو شد.

آزمایش نمونه اولیه SN3 فضاپیمای استارشیپ با شکست روبرو شد

اسپیس ایکس با ساخت نمونه های آزمایشی از فضاپیمای استارشیپ آزمایش های مختلفی را روی آن ها انجام می دهد. این آزمایش ها از حدود یک سال پیش شروع شده است. در تابستان سال 2019 نمونه اولیه ای با نام استارهاپر (Starhopper) آزمایش های موفقی را پشت سر گذاشت. آزمایش های مختلفی نیز قرار بود روی نمونه اولیه و آزمایشی اخیر که SN3 نام دارد انجام گردد. اما تست اولیه ای که 2 آوریل انجام شد به خوبی پیش نرفت.

طبق اعلام ایلان ماسک با آنالیز و بازبینی داده ها مسئله ای که باعث شکست این آزمایش شد تشخیص داده شده و مسائل به زودی اصلاح و آزمایش ها دوباره شروع خواهد شد. پس از حل مسائل و ساخت یک نمونه آزمایشی دیگر تست ها با آزمایش فشار، روشن کردن کوتاه مدت موتورها در حالت ایستا و پرتاب کم ارتفاع ادامه پیدا خواهد نمود.

در تست اخیر قرار بود توانایی فضاپیما برای تحمل فشار زیاد سوخت بسیار سرد آزمایش گردد که منجر به از هم پاشیده شدن فضاپیما شد.

SN3 سومین نمونه اولیه فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس است که در جریان آزمایش ها از بین می رود. در ماه نوامبر سال 2019 و همچنین فوریه سال 2020 نیز دو نمونه آزمایشی دیگر نتوانستند تست فشار را با موفقیت پشت سر بگذارند. با این حال یکی از آزمایش ها که در ماه مارس سال 2020 انجام شد با موفقیت همراه بود. اسپیس ایکس با تکرار این آزمایش ها کوشش می نماید تا عملکرد نمونه های بعدی را بهتر کند.

فضاپیمای استارشیپ و موشک غول پیکر سوپر هوی (Super Heavy) هسته اصلی برنامه اسپیس ایکس برای سفر به ماه و مریخ را تشکیل می دهند.

میلیاردری ژاپنی به نام Yusaku Maezawa اولین مسافر فضاپیمای استارشیپ خواهد بود. او مدتی پیش بلیط سفر به مدار ماه با فضاپیمای استارشیپ را از اسپیس ایکس خریداری کرد! سفر او طبق برنامه فعلی در سال 2023 انجام خواهد شد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فضاپیمای استارشیپ.

Credit: SpaceX

منبع: دیجیکالا مگ

به "آزمایش نمونه اولیه SN3 فضاپیمای استارشیپ با شکست روبرو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش نمونه اولیه SN3 فضاپیمای استارشیپ با شکست روبرو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید