توافق بر سر آزادسازی منابع اقتصادی ایران در عراق برای خرید کالاهای اساسی

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، روز گذشته، رئیس کل بانک مرکزی برای مذاکره با مقامات بانکی و مالی عراق در رأس هیات بانکی و تجاری به بغداد سفر کرد. آزادسازی منابع و برطرف محدودیت ها از مهم ترین نتایج این سفر یک روزه بود که همتی پس از سرانجام سفر یک روزه خود، در یادداشتی در صفحه شخصی خود نتایج این مذاکرات را تشریح کرد.

توافق بر سر آزادسازی منابع اقتصادی ایران در عراق برای خرید کالاهای اساسی

عبدالناصر همتی درباره نتایج مذاکراتش با مقامات عراقی بیان کرد که جلسه مشترک سه جانبه با رؤسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق منجر به توافق بر سر آزاد کردن منابع مالی ایران با هدف خرید کالاهای اساسی برای کشور شده است.

وی جلسه مشترک خود با مصطفی غالب مخیف رئیس بانک مرکزی و سالم جواد عبدالهادی چلبی رئیس بانک تجارت عراق را در این راستا مهم ارزیابی کرد و گفت: در این جلسه درباره تبادلات تجاری گفت و گوی مفصلی صورت گرفت.

به گفته همتی، ایران در نتیجه صادرات برق و گاز به عراق، منابع مالی چشمگیری در بانک های عراق دارد. رئیس کل بانک مرکزی همچنین تأکید کرد که نخست وزیر عراق از حصول این توافق ابراز خرسندی و استقبال نموده است.

وی اضافه کرد در دیداری که متعاقب جلسه سه جانبه، با مصطفی الکاظمی داشته، نخست وزیر عراق، قول داده است که به طور هفتگی فرایند انجام این توافق را میان دو کشور پیگری کند. همتی ابراز امیدواری کرد که با توافق های صورت گرفته گام های مثبتی در توسعه روابط مالی و بانکی با کشور دوست و برادر عراق برداشته گردد. وی توضیح داد با توجه به رایزنی ها و قول هایی که مسئولان عراقی داده اند، نسبت به آینده امیدوار است و نتایج آن بزودی در مناسبات بانکی و مالی دو کشور معین می گردد.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این توافق، بنا دارد بر اساس نیازهای خود، از این منابع مالی برداشت کند. وی با اشاره به اینکه این منابع متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، اضافه کرد که بانک مرکزی مهمترین تأمین کننده نیازهای اساسی کشور در بخش های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و بهداشت است. همتی خاطرنشان ساخت که این کالاها به دلیل اینکه جزو نیازهای اساسی کشور است معاف از تحریم های ظالمانه و یکجانبه امریکا هستند.

وی مانع اساسی در برداشت از این منابع مالی را در حوزه اجرایی دانست و گفت که بانک تجارت عراق و معذوریت هایی که بانک مرکزی عراق قبلاً داشت با توافق امروز رفع شدند.

پیشنهاد تشکیل کمیته ای مشترک با حضور مقامات بانکی و مالی دو کشور برای دست یافتن به راهکاری لازم برای حل مسائل ایران و عراق، از دیگر دستاوردهای این سفر یک روزه بوده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "توافق بر سر آزادسازی منابع اقتصادی ایران در عراق برای خرید کالاهای اساسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق بر سر آزادسازی منابع اقتصادی ایران در عراق برای خرید کالاهای اساسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید