در خصوص بیماری کرونا نزد بچه ها صحبت نکنند

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، روان شناس کودک خواندن پیغام های فضای مجازی درباره کرونا با صدای بلند در خانه را حاوی اثرات منفی دانست و اضافه نمود: والدین در محیط خانوادگی مواظب باشند درباره کرونا زیاد حرف نزنند، زیرا در این حالت به صورت ناخودآگاه در کودک استرس ایجاد می گردد.

در خصوص بیماری کرونا نزد بچه ها صحبت نکنند

به گزارش وبلاگ آقا ایرج به نقل از ایسنا ، علیرضا یاوری بچه ها را نیازمند بهداشت روانی دانست و اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و وجود فشارهای روانی حاصل از این بیماری در بین خانواده ها، شاهد تاثیرات روان شناختی بر سیستم خانواده به ویژه بچه ها خواهیم بود.

وی با تاکید بر لزوم کنترل و کاهش آسیب های روانی ناشی از این بیماری بر بچه ها، اضافه نمود: استرس واکنشی نسبت به فشارهای محیطی و ناتوانی در برابر برطرف آنهاست. مسائل در خانواده، وجود بیماری در یکی از اعضای خانواده، فشارهای مدرسه، مشکل در برقراری ارتباط با گروه دوستان، مرگ نزدیکان و… از جمله عوامل بیرونی است که می توانند منجر به استرس بچه ها گردد.

روان شناس کودک با بیان اینکه استرس و اضطراب با ایجاد علائم ناخوشایند جسمانی و روانی می تواند برای هر کس در هر دوره سنی مشکل ساز گردد، گفت: در بچه ها مسائل مربوط به خانواده به ویژه وجود بیماری، استرس بسیار زیادی ایجاد می نماید، اما هر چقدر که موضوع بیماری بیشتر عنوان گردد استرس نیز از کنترل آنها خارج شده و باعث خودبیمارانگاری می گردد لذا کودک احساس ناتوانی در مقابل این مشکل خواهد نمود و دچار آسیب روانی و احساس حقارت می گردد.

یاوری از والدین خواست جهت کاهش آسیب های روان شناختی در محیط خانه در خصوص بیماری نزد بچه ها صحبت ننمایند و گفت: برای بچه ها بیماری کرونا را فاجعه آمیز و غیر قابل کنترل عنوان نکنید و به صورت غیرمستقیم به بچه ها رعایت نکات بهداشتی را آموزش دهید.

وی با بیان اینکه والدین باید به نقاط مثبت و توانمندی و شادابی بچه ها بیافزایند، توضیح داد: هرچقدر بچه ها به توانمندی و سلامت خود واقف باشند به همان اندازه در مقابل بیماری مصون تر هستند.

این روان شناس کودک، بازی را بهترین روش برای آموزش بچه ها دانست و مطرح کرد: والدین با بازی بچه ها را ترغیب نمایند تا در هنگام شستن دستانشان هر چقدر بیشتر و بهتر، عمل شستن را انجام دهند برنده هستند و پاداش می گیرند.

وی خواندن پیغام های فضای مجازی درباره کرونا با صدای بلند در خانه را حاوی اثرات منفی دانست و اضافه نمود: والدین در محیط خانوادگی مواظب باشند درباره کرونا زیاد حرف نزنند، زیرا در این حالت به صورت ناخودآگاه در کودک استرس ایجاد می گردد.

یاوری با بیان اینکه استرس برای مغز و سیستم عصبی کودک بسیار آسیب زاست، یادآور شد: استرس موجب مختل شدن ترشح هورمون های دوپامین و سروتونین می گردد که ترس محیطی را به دنبال دارد.

این روان شناس کودک گفت: اگر بچه های که از اختلال وسواس فکری رنج می برند به کروناویروس به صورت وسواس گونه فکر می نمایند، والدین می توانند به وسیله بازی غول کش و بازی ترکاندن بادکنک ویروس کورنا از بروز افکار مزاحم در بچه ها جلوگیری نمایند.

وی بازی های فکری را موجب حواس پرتی و مشغولیت ذهنی بچه ها از کرونا دانست و تاکید نمود: در هنگام پخش اخبار و برنامه تلویزیونی ویژه کروناناویروس بچه ها را از محل دور کنید و یا این گونه برنامه ها را در نزد بچه ها تماشا نکنید.

یاوری شادی و تفکر مثبت را عامل اصلی کاهش استرس در افراد به ویژه بچه ها دانست و گفت: والدین حتما وقت کافی برای خندیدن و داشتن سرگرمی با بچه ها اختصاص دهند و خاطرات و لحظات خوبی را به وجود آورند، زیرا خندیدن باعث آرامش کودک می گردد و باید لحظاتی عاری از هرگونه افکار منفی را بسازیم.

منبع: جام جم آنلاین

به "در خصوص بیماری کرونا نزد بچه ها صحبت نکنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خصوص بیماری کرونا نزد بچه ها صحبت نکنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید