سخنگوی وزارت بهداشت: شرایط کرونا قرمز تیره یا سیاه است

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، سخنگوی وزارت بهداشت درباره توسعه و شیوع ویروس کرونا در شرایط فعلی و احتمال تعطیلی و ایجاد محدودیت ها در روز های آینده گفت.

سخنگوی وزارت بهداشت: شرایط کرونا قرمز تیره یا سیاه است

به گزارش ایلنا؛ دکتر سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگوی تلفنی با برنامه در انتهای الوند درباره توسعه ویروس دلتای هندی و بالا رفتن تعداد فوتی ها در روز های اخیر گفت: در کل جهان با توجه به شیوع و توسعه ویروس دلتا، ابتلا به شدت افزایش یافته و به همان نسبت مرگ و میر هم زیاد شده است.

وی ادامه داد: در کشور ما متاسفانه با توجه به اینکه هنوز بالای 70٪ از مردم واکسینه نشده اند، امنیت خاطری وجود ندارد. در عین حال رعایت پروتکل های بهداشتی در پایین ترین حد خود واقع شده است و هر هفته نسبت به هفته قبل این درصد کاهش پیدا نموده و عادی انگاری شدید اتفاق افتاده، در صورتی که بیماری به اوج خود رسیده است.

او با اشاره به اینکه تعداد بستری ها به شدت افزایش پیدا نموده است، ادامه داد: شاخص های بستری به صورتی است که می توانیم بگوییم شرایط قرمز تیره یا سیاه است و سرعت انتقال به شدت افزایش یافته و در محیط بسته و حتی باز می تواند به راحتی منتقل گردد.

لاری درباره مدت زمان قرنطینه فرد مبتلا به ویروس دلتا نسبت به انواع دیگر این ویروس گفت: در ویروس دلتا گاهی بعد از دو هفته علائم ویروس شدید می گردد! ممکن است حتی تا روز دهم هم فرد مبتلا بیماری را به صورت خفیف گرفته باشد و بعد از آن درگیری ریه شدید گردد. دوران قرنطینه برای هر فرد فرق دارد و مدت زمان دو هفته، حالت نرمالی است که هر فرد مبتلا باید خود را قرنطینه کند.

وی درباره پیش بینی شرایط شیوع ویروس کرونا با توجه به افزایش سرعت واکسیناسیون در روز های آینده اعلام کرد: در یک سال و نیم اخیر، به همه ما ثابت شده که رفتار این ویروس با رفتار ما ارتباط مستقیم دارد و بسیار با صداقت و هوشمندانه رفتار می نماید. کرونا تغییری ننموده و ما هستیم که تغییر کردیم! با این اوضاعی که من می بینیم، حتی کسانی که واکسن می زنند هم می توانند درگیر شوند و حتما باید رعایت نمایند.

تجمعات می تواند عامل منفی باشد که ویروس را توسعه دهد. استان های شمالی و جنوبی شرایط بسیار اسفناکی دارند و هر هفته فرایند افزایشی بسیار شدید است. تصور نمی کنیم که این قله پیک باشد و فرایند رو به رشد همچنان در حال افزایش است.

لاری اعلام کرد: توصیه می گردد در ایام محرم، عزاداری ها در منازل باشد که تجمعات باعث اتفاقات بدی نگردد. باید ستاد ملی مقابله با کرونا در شرایط موجود بازنگری انجام دهد تا از این شرایط رهایی پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون دانش آموزان و نوجوانان با توجه به نزدیک شدن به بازگشایی مدارس گفت: هنوز بین واکسن هایی که تزریق می گردد، واکسنی که برای تزریق افراد زیر 18 سال توصیه شده باشد، وجود ندارد. البته واکسن کوباپاستور این پتانسیل را دارد که هنوز به فراوری قابل قبول و مرحله تزریق نرسیده است، ولی تزریق معلم ها در حال اجرا است.

لاری درباره موجودی واکسن های فعلی در کشور ایران اعلام کرد: فعلا محموله های واکسن خوب است و ما روزانه بیش از 400 هزار دوز واکسن تزریق می کنیم. در حال حاضر واکسیناسیون افراد متولد 1347 به قبل در حال اجرا است و در برخی از استان ها هم متولدین 1348 تا 1357 در حال واکسینه شدن هستند. در حال حاضر راستا ورود واکسن بسیار خوب است و ان شاءالله توقفی در آن صورت نگیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره کمبود دارو در بازار و مسائل پیش آمده پیرامون آن، گفت: نمی توانیم کمبود دارو را کتمان کنیم. ما هر قدر هم موجودی داشته باشیم، زمانی که مصرف بیش از موجودی باشد با کمبود روبرو خواهیم شد. با همه سختی ها سعی در تامین دارو و سرم داریم. مردم باید بدانند که اگر پروتکل ها را رعایت ننمایند و با افزایش بیشتر مبتلایان روبرو شویم، با توجه به تحریم ها قطعا با این کمبود ها روبرو شده و روز های خوبی نخواهیم داشت.

وی در سرانجام درباره برنامه ریزی برای تعطیلی و محدودیت ها هم گفت: صحبت هایی شده است و وزیر بهداشت برای رئیس جمهور نامه ای نوشته و شرایط بیماری را در آن توضیح داده است. اگر قرار است تعطیلی صورت بگیرد، حتما باید با نظارت باشد و اگر تعطیلی همراه با سفر های طولانی، مهمانی های خانوادگی و عزاداری در زیر سقف ها باشد، به نظر می آید هیچ نتیجه ای نداشته باشد، ولی با توجه به نامه وزیر بهداشت به رئیس جمهور، به نظر می آید تعطیلی هایی در پیش باشد.

منبع: فرارو

به "سخنگوی وزارت بهداشت: شرایط کرونا قرمز تیره یا سیاه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سخنگوی وزارت بهداشت: شرایط کرونا قرمز تیره یا سیاه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید