مربیان صاحب سبک خیلی ظریف بازیکن جایگزین می نمایند

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، محمد قراگزلو،بحث تغییر نسل در تیم ملی به رهبری ویلموتس مساله مهمی است که حتما در راس برنامه های سرمربی بلژیکی قرار خواهد گرفت. در این خصوص سلسله مطالب و مصاحبه های ایران ورزشی با کارشناسان و مربیان فوتبال ادامه خواهد داشت. این بار بیژن ذوالفقارنسب مربی سابق تیم ملی در این باره صحبت می نماید.

مربیان صاحب سبک خیلی ظریف بازیکن جایگزین می نمایند

آقای دکتر به نظر می رسد تیم ملی در همین مرحله نخست مقدماتی جام جهانی یا مرحله دوم با چالش اساسی بازیکنان مسن روبرو خواهد شد.

-من به طور کلی درباره تیم ملی حرف می زنم . فکر می کنم تیم ملی در یک مقطع زمانی به درستی و با برنامه، تاکید می کنم با برنامه اصطلاحا پوست اندازی و تغییر نسلی بسیار بسیار سازمان یافته را شروع کند چرا که تیم ما در جام جهانی برزیل یکی از پیرترین تیم ها بود و فکر می کنم در جام جهانی اخیر هم شرایط سنی خوبی نداشت.

چرا اتفاقا هفتمین تیم جوان جام بود.

-خب حالا آمار میانگین سنی تیم ملی در جام ملت های آسیا را هم دارید؟

نه.

-در هر صورت می خواهم بگویم تیم ما تیم ملی جوانی نیست. شما ترکیب اصلی یازده نفره را در بسیاری از بازی ها نگاه کنید کفایت می نماید. در واقع ما سه سال بعد با همین ترکیب به مشکل می خوریم و باید تغییر نسلی شکل بگیرد. بنیان ساختار فوتبال ملی ما با جهان فرق دارد. در بیشتر جهان این ساختار وابسته به فوتبالیست های برخاسته از آموزشگاه هاست اما اینجا ما با همان فوتبال سنتی پیش می رویم. الان شاید در تیم ملی مان 10 بازیکن بالای 28 سال داشته باشیم اما باید یک تیم جدید و تازه بسازیم. تیمی متشکل از فوتبالیست هایی که آموزش لازم را در تیم ملی دیده باشند و با آنها پا به عرصه بازی های مقدماتی بگذاریم.

این پروسه جوان سازی باید سریع انجام گردد یا آهسته؟

-بستگی به برنامه های تیم ملی دارد. معمولا مربیان باهوش و صاحب سبک خیلی ظریف و با برنامه بازیکنان را جایگزین می نمایند. من نمی دانم برای این کار کمیته جوانان فدراسیون فوتبال چه توانمندی هایی دارد و چه یاری هایی از نظر اطلاعاتی به سرمربی تیم ملی می دهد. یادتان باشد در جام کنفدراسیون ها تیم ملی آلمان با تمام نفرات جوانش شرکت کرد و با اقتدار قهرمان شد. آن برنامه ریزی را چه کسی انجام داد؟ حتما کار کمیته جوانان و فدراسیون شان بوده است. کما اینکه من شنیدم سرمربی تیم ملی آلمان مخالف این مساله بوده است. این نشان از غنای فوتبال و اقتدار آلمان دارد. حالا ما آن اقتدار، سازماندهی و مدیریت را نداریم و همه چیز متوسل به توانمندی ها و شهامت سرمربی فعلی تیم ملی است. برای این کار احتیاج است که آقای ویلموتس از فوتبال ما شناخت پیدا کند.

که آن هم تازه وارد این مرحله شده.

-بله تازه وارد مرحله شناخت شده که یکی از مهم ترین قسمت های کار است. الان ایشان به اروپا می رود، می آید اما هنوز با فضای فوتبال ما آمیخته نشده و هنوز لایه های فوتبال ما را نمی شناسد. این یک پروسه خیلی سخت است آن هم در حالی که در کشور ما بی نهایت کارشناس خیلی خبره وجود دارد که دست به قلم هستند و هزاران هزار کارشناس و منتقد و صاحبنظر داریم.

به مساله غنای فوتبال اشاره کردید. فکر می کنید اگر برنامه، سازماندهی و تفکر تغییر نسل در تیم ملی باشد فوتبال ما در سنین جوان تر آنقدر غنا دارد که خیلی زود بتوانیم یک تیم ملی خوب جمع کنیم؟

-ببینید فوتبالیست بیش از هر چیزی به دو فاکتور احتیاج دارد. یکی مهارت های فردی و دوم تجارب کافی بین المللی. جوانان ما مهارت های فردی چشمگیری دارند اما به لحاظ تجربه بین المللی خیلی ضعیف هستند و در این زمینه حرف زیادی برای گفتن نداریم. ما برای فوتبال این دو بال را احتیاج داریم. البته آمادگی جسمانی و خیلی چیزهای دیگر هم هست اما این دو فاکتور در اولویت هستند که در یکی خیلی ضعیفیم چون تماس های بین المللی مان خیلی کم است و مسابقات سطح بالای بین المللی برای رده های سنی 18 تا 21 سال که بازیکنان خیلی خوب خودشان را نشان می دهند نداریم.

پیش بینی تان از مسابقات مقدماتی جام جهانی چیست. آیا در همین پیش مقدماتی سال جاری یا مقدماتی سال بعد تغییر نسل را در تیم ملی می بینیم؟

-من به عملکرد آقای ویلموتس خیلی خوشبینم به خاطر شرایط روحی و کاراکتری که دارد و البته فوتبالی که این مربی به آن اعتقاد دارد. فکر می کنم اگر در این مرحله اول عملکردمان خوب باشد برای شهریور ماه سال بعد فرصت داریم تا شرایط تیم ملی را بهتر کنیم.

منبع: ایران ورزشی

به "مربیان صاحب سبک خیلی ظریف بازیکن جایگزین می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مربیان صاحب سبک خیلی ظریف بازیکن جایگزین می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید