باستان شناسان در جستجوی اطلاعات تکمیلی دندان نئاندرتال کرمانشاه

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، فصل سوم کاوش در مجموعه غار و پناهگاه صخره ای باوه یوان در راستای پروژه ردیابی گذار از پارینه سنگی میانی به نوین در غرب زاگرس میانی در دره ناودرون استان کرمانشاه شروع شد.

باستان شناسان در جستجوی اطلاعات تکمیلی دندان نئاندرتال کرمانشاه

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، سامان حیدری گوران، سرپرست هیت باستان شناسی، با اعلام این خبر گفت: این پروژه تحت نظر پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه انجام می گردد.

این باستان شناس با اشاره به نتایج درخشان فصل های قبلی که با کشف نخستین بقایای قطعی انسان نئاندرتال در کشور ایران، همراه بوده است، بیان نمود: فصل سوم کاوش در این مکان که در دره ناودرون و در 35 کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه قرار گرفته است، به منظور کسب اطلاعات تکمیلی در این مکان پارینه سنگی خواهد بود.

او اضافه نمود: در فصل های قبلی علاوه بر کشف نادر یک دندان شیری انسان نئاندرتال با قدمت در حدود 42 تا 45 هزار سال پیش، لایه های رسوبی همراه با داده های فرهنگی از سه دوران پارینه سنگی میانی، نوین و فراپارینه سنگی است که بلافاصله بر روی هم نهشته شده اند.

حیدری بیان این که این مکان از لحاظ توالی استقرای قابل مقایسه به محوطه کلیدی و مهم پناهگاه صخره ای ورواسی است که آن نیز در منطقه کرمانشاه واقع است، اضافه نمود: امیدواریم با مطالعات باستان شناسی و میان رشته ای در این مکان بخشی از تاریخ طولانی انسان را در منطقه زاگرس روشن گردد.

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، دو سال قبل در کاوش های باستان شناسی این هیات کاوش، یک دندان متعلق به کودک نئاندرتال برای نخستین بار در پناهگاه صخره ای باوه یوان در استان کرمانشاه کشف شد که آن را نخستین بقایای یک انسان نئاندرتال به صورت قطعی در کشور اعلام کردند و تعیین شد که این که دندان کشف شده یک دندان شیری متعلق به کودکی شش ساله است که به همراه دست افزارهای سنگی مربوط به دوره پارینه سنگی میانی در کاوش های علمی به دست آمده است و این دندان بر اساس آزمایش های سن سنجیِ مطلقِ رادیو کربن 14، دارای سنی بین 42 تا 45 هزار سال است، بنابراین نئاندرتال کشف شده متعلق به جوامع نئاندرتال نزدیک به عصر حاضر محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "باستان شناسان در جستجوی اطلاعات تکمیلی دندان نئاندرتال کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باستان شناسان در جستجوی اطلاعات تکمیلی دندان نئاندرتال کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید