اجرای بیش از 950 پروژه گردشگری در کشور

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، به گفته معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیش از 950 پروژه شامل هتل، اماکن اقامتی و تاسیسات گردشگری با اعتباری بالغ بر300 هزار میلیارد ریال به وسیله بخش خصوصی در حال اجراست.

اجرای بیش از 950 پروژه گردشگری در کشور

مسعود سلطانی فر شامگاه سه شنبه در آیین جشن انقلاب و ثبت جهانی منظر فرهنگی میمند در خانه شهر کرمان اضافه نمود:

امروز در شرایطی که بخش هایی از اقتصاد در رکود است، خوشبختانه بخش جهانگردی کشور رونق دارد و امیدواریم در بخش جهانگردی ایران به اهداف سند منظره 20 ساله برسیم.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری به کشور فرانسه و ملاقات با مدیرکل سازمان یونسکو ادامه داد:

در این ملاقات ضمن بحث و گفتگو در مورد مسائل مختلف فرهنگی و آموزشی و اجرای مسئولیت های ایران و یونسکو در منطقه، چهار لوح از طرف یونسکو تقدیم رئیس جمهوری شد و لوح اول، لوح ثبت جهانی روستای میمند به مردم کرمان بود.

به گفته سلطانی فر منظر فرهنگی میمند در جلسه ای در تیرماه امسال به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسید و مدیرکل سازمان یونسکو تمایل داشت تا لوح ثبت جهانی تقدیم رئیس جمهور ایران گردد.

وی با اشاره به مسائل پفراینده ثبت جهانی میمند گفت:

ثبت جهانی میمند در شرایط استثنایی انجام شد، زیرا هر کشوری برای ثبت آثار سالانه یک سهمیه دارد و سال گذشته با تمهیدات مسئولان در یک سال دو اثر به ثبت میراث جهانی رسید و این افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی با اشاره به اهمیت کرمان به عنوان یکی از قطب های جهانگردی کشور، گفت:

در حال حاضر در استان کرمان بیش از 700 اثر ثبت ملی و 3 اثر ثبت جهانی وجود دارد و برای سال آینده پیشنهاد ثبت جهانی کویر لوت و قنات ها را داریم و امیدواریم با ثبت جهانی این دو اثر، آثار ثبت جهانی کرمان به پنج اثر افزایش پیدا کند.

به عقیده سلطانی فر زمانی دو کویر لوت و مرکزی در فرآیند توسعه کشور به عنوان مانعی بزرگ قلمداد می شدند، اما امروز در بخش جهانگردی این کویرها یکی از عوامل توسعه و حضور جهانگردان داخلی و خارجی است که با حضور خود باعث توسعه و رونق فرهنگی و مالی بخش های وسیعی از کشورمان خواهند شد.

وی گفت:

جهانگردی خارجی در ایران به دو دسته تقسیم می گردد که یک دسته جهانگردان عرب و مسلمان که مقصد اول آن ها مکان های زیارتی است و در بخش دیگر جهانگردان فرهنگی و تاریخی عمدتا از کشورهای غربی و آسیای جنوب شرقی هستند که اماکن تاریخی و طبیعت کویری را بازدید می نمایند.

معاون رئیس جمهوری توضیح داد:

طی دو سال گذشته فرایند ورود جهانگردان خارجی به کشور با تدابیر دولت و تعامل با جهان رشد سه برابری داشته و سالانه هزاران جهانگرد از کویر بازدید و در صورت امکان یک یا دو شب در منطقه ها کویری اسکان می نمایند.

لوح ثبت جهانی منظر فرهنگی میمند صبح امروز (سه شنبه) با حضور مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی، رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، نماینده دائم ایران در یونسکو و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در این روستای صخره ای و تاریخی رونمایی شد.

منظره فرهنگی میمند به عنوان نوزدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران و سومین اثر تاریخی استان کرمان 13 تیر امسال در لیست میراث جهانی به ثبت رسید.

منظره فرهنگی میمند در سی و نهمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر بن آلمان در لیست آثار جهانی ثبت شد.

پفراینده میمند دو سال قبل نیز مطرح شد اما به علت بعضی نواقص نتوانست به ثبت برسد که در اجلاس بن آلمان با همت مسئولان سازمان میراث فرهنگی، استاندار کرمان و کارشناسان توانمند کشورمان نواقص آن برطرف و ملاک های یونسکو محقق شد.

روستای صخره ای و دستکند میمند با قدمت چند هزار ساله از نخستین سکونتگاه های بشری و از مواریث باستانی ایران است که در 38 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شهربابک در استان کرمان واقع است.

معاون رئیس جمهوری بعلاوه امروز از فرایند بازسازی و بازسازی خانه حاج آقا علی در شهرستان رفسنجان و بازار بزرگ کرمان بازدید کرد.

منبع: ایرنا

منبع: کجارو

به "اجرای بیش از 950 پروژه گردشگری در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای بیش از 950 پروژه گردشگری در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید