اشتباه عجیب رسانه ها در انعکاس خبر صعود نگار جواهریان به دماوند !

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، خبرنگاران : نگار جواهریان با انتشار تصاویری از خود در صفحه شخصی اینستاگرامش خبراز صعودش به قله دماوند داد.

اشتباه عجیب رسانه ها در انعکاس خبر صعود نگار جواهریان به دماوند !

به گزارش وبلاگ آقا ایرج ، رسانه ها با تیتر نگار جواهریان دماوند را فتح کرد! خبر از صعود بازیگر سریال خاتون به دماوند دادند. در کاربرد کلمه فتح نظر برخی این است که کلمه فتح مختص اولین نفری است که برای اولین بار به قله ای صعود کرده باشد .

چه کسی اولین بار قله دماوند را فتح کرد؟

غربی ها دماوند را برای مردم ایران، مصداق کوه اُلمپ برای مردم یونان می دانند. اروپایی ها مدعی هستند که نخستین بار یک انگلیسی به نام تیلور تامسون در سال 1216 خورشیدی، سال سوم سلطنت محمدشاه قاجار، به قله دماوند صعود کرد و یک شب در قله ماند.

البته غربی ها عادت دارند که همه کار های دنیا را به نام خودشان ثبت کنند و گویا ما هم قبول کرده ایم که همیشه این گزافه گویی ها را باور کنیم! اما واقعیت آن است که نخستین فاتحان قله دماوند، نه غربی ها، بلکه اجداد پرافتخار ما بودند. این را می توان از گزارش هایی که سفرنامه نویسان مشهوری مانند ناصرخسرو در آثار خود آورده اند، دریافت.

آن ها طبق گزارش اهالی منطقه، می نویسند که بر فراز قله دماوند، دریاچه ای کوچک قرار گرفته است و در دامنه های تند و شیبدار آن، چشمه های گوگردی به چشم می خورد. برخی از دنیاگردان مسلمان، مانند ابودلف یَنْبُعی که حدود قرن چهارم هجری به ایران سفر کرده، حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و سه چهارم جهت قله را هم شخصاً پیموده است. ابودلف گزارش نسبتاً مبسوطی درباره طبیعت دماوند و به ویژه معادن گوگرد آن در سفرنامه خود نقل می کند.

اما در دوره حاضر، نخستین صعود مستند ایرانیان به قله دماوند، در سال 1236 خورشیدی و با سرپرستی محمدصادق خان قاجار انجام گرفت. وی در این صعود، ارتفاع دماوند را شش هزار و 613 زرع، معادل شش هزار و 877 متر برآورد کرد که البته با مقدار واقعی ارتفاع قله، یعنی پنج هزار و 670 متر، تفاوت زیادی دارد.

منبع: توریسم آنلاین

به "اشتباه عجیب رسانه ها در انعکاس خبر صعود نگار جواهریان به دماوند !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتباه عجیب رسانه ها در انعکاس خبر صعود نگار جواهریان به دماوند !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید