تمام انتظارات ما از تراشه اسنپدراگون 865؛ تراشه ای برای پرچم داران 2020

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، بیشتر گوشی های جدید از ویژگی های چندان غیرمنتظره بهره نمی برند و به همین خاطر به ندرت ما را شگفت زده می نمایند. در این میان، پرچم داران سال 2020، حداقل گوشی های مبتنی بر اندروید، قرار است از اسنپدراگون 865 بهره ببرند که ظاهرا ویژگی های قابل توجهی را برای این گجت ها به ارمغان می آورد.

تمام انتظارات ما از تراشه اسنپدراگون 865؛ تراشه ای برای پرچم داران 2020

با وجود اینکه تراشه مذکور چند ماه دیگر معرفی می گردد، ولی با توجه به اطلاعاتی که در دست داریم، می توانیم انتظاراتمان را از آن مطرح کنیم. آیا اسنپدراگون 865 می تواند شروعگر عصر جدیدی در پردازش موبایل باشد یا اینکه نسبت به نسل قبلی ارتقای جزئی خواهد بود؟ با توجه به اطلاعات فعلی، ظاهرا برای این تراشه شاهد عملی شدن بخشی از این دو رویکرد خواهیم بود.

تراشه تازه نفس با ویژگی های جذاب

سال گذشته، تراشه های موبایل از معماری 10 نانومتری به سمت معماری 7 نانومتری مهاجرت کردند و اسنپدراگون 855 هم از این قاعده مستثنا نبود. سال جاری، شاهد کاهش اندازه ترانزیستورها نخواهیم بود ولی در عوض فرایند ساخت آن ها تغییر پیدا می نماید. گفته می گردد اسنپدراگون 865 برای ساخته شدن از فناوری لیتوگرافی از طریق اشعه ماوراءبنفش (EUV) شرکت سامسونگ بهره می برد. کوالکام برای فراوری نسل قبلی تراشه پرچم دار خود از تجهیزات شرکت تایوانی TSMC استفاده کرد زیرا برای فراوری تراشه های 7 نانومتری از زیرساخت های مجهزی بهره می برد ولی حالا که سامسونگ در زمینه تکنولوژی EUV حرف زیادی برای گفتن دارد، کوالکام فراوری این تراشه را به شرکت کره ای مذکور می سپارد. این فناوری نه تنها بهره وری خطوط فراوری را افزایش می دهد، بلکه در عملکرد خود تراشه هم تأثیر بسزایی دارد.

گفته می گردد EUV می تواند 20 تا 30 درصد عملکرد تراشه را بهبود ببخشد و بین 30 تا 50 درصد مصرف انرژی تراشه موردنظر را کاهش دهد. علاوه بر این، کوالکام برای این تراشه از نسل جدید هسته های شرکت ARM موسوم به Cortex-A77 استفاده می نماید. طبق اعلام شرکت ARM، این هسته نسبت به Cortex-A76 حدود 20 درصد عملکرد بهتری به ارمغان می آورد.

مانند نسل قبلی، Cortex-A77 طوری طراحی شده که به راحتی بتواند با هسته های ضعیف تر Cortex-A55 همکاری کند که مختص پردازش های نه چندان سنگین هستند. البته کوالکام هم برای تراشه پرچم دار خود بر اساس این معماری، طراحی موردنظر خود را اعمال می نماید. این یعنی احتمالا شاهد تعبیه یک تراشه پر سرعت Kyro مبتنی بر Cortex-A77، سه تراشه Kyro تنظیم شده با سرعت پایین تر مبتنی بر همین طراحی و 4 تراشه Kyro مبتنی بر هسته Cortex-A55 خواهیم بود.

هر ساله برای نسل جدید تراشه ها، شاهد چنین تغییراتی هستیم که عملکرد گوشی ها و مصرف باتری آن ها را تا حدی بهبود می بخشند اما در این میان باید انتظار ویژگی دیگری را هم داشته باشیم که در بیشتر اوقات ارائه نمی گردد:

پشتیبانی اسنپدراگون 865 از حافظه رم DDR5

تراشه ها هر چند نسل سال یکبار پشتیبانی از نسل جدید حافظه DDR را شروع می نمایند و به همین خاطر چنین ارتقایی خبر مهمی محسوب می گردد و همین موضوع برای LPDDR5 هم صدق می نماید. در مقایسه با نسل فعلی یعنی حافظه رم LPDDR4x که حداکثر سرعت آن به 4266 مگابیت بر ثانیه می رسد، LPDDR5 می تواند داده ها را با حداکثر سرعت 6400 مگابیت بر ثانیه منتقل کند که این یعنی شاهد افزایش 50 درصدی سرعت خواهیم بود.

چنین مشخصه ای، تقریبا عملکرد تمام بخش های گوشی را تحت تأثیر قرار می دهد؛ به زبان ساده تر، چنین ارتقایی منجر به افزایش سرعت برای باز کردن فایل های حجیم و اپلیکیشن های سنگین می گردد، بازی ها روان تر اجرا می شوند و سرعت قابلیت های چندوظیفگی هم افزایش پیدا می نماید. از آنجایی که روزبه روز پردازش های مربوط به عکاسی سنگین تر می گردد، این مشخصه از این لحاظ هم سرعت پردازش تصاویر را افزایش می دهد. در نهایت باید بگوییم که حافظه رم LPDDR5 در کنار حافظه داخلی UFS 3.0 منجر به بهبود قابل توجه تجربه کاربری گوشی می گردد.

پشتیبانی از استاندارد جدید HDR

در رابطه با پردازنده گرافیکی موجود در اسنپدراگون 865 هنوز اطلاعات زیادی منتشر نشده ولی به احتمال زیاد نام آن Adreno 650 خواهد بود و مطابق معمول عملکرد گرافیکی گوشی را بهبود می بخشد. علاوه بر این، این تراشه قرار است از استاندارد HDR10+ پشتیبانی کند که البته این همان استاندارد سامسونگ نیست و کوالکام تصمیم گرفته برای این موضوع خود دست به کار گردد که البته در کمال تعجب، برای عنوان این استاندارد از همان نام گذاری سامسونگ استفاده نموده است. در ماه های آینده از تفاوت بین استاندارد دو شرکت مذکور خبردار خواهیم شد. گفتنی است که استاندارد HDR10+ سامسونگ کاملا رایگان است و هر شرکتی بدون پرداخت هزینه می تواند از آن استفاده کند و باید ببینیم که چرا کوالکام علی رغم این موضوع تصمیم گرفته برای این مشخصه استاندارد اختصاصی توسعه دهد.

بودن یا نبودن 5G، مساله این است

در حال حاضر، فناوری 5G در گام های ابتدایی خود قرار گرفته است ولی تا اوایل 2020، این فناوری در مناطق وسیع تری ارائه می گردد و کاربران بیشتری برای خرید گوشی های مبتنی بر این تکنولوژی ترغیب خواهند شد. با توجه به شایعات منتشر شده، کوالکام تصمیم دارد دو مدل از اسنپدراگون 865 را روانه بازار کند.

یکی از این دو مدل دارای مودم 5G خواهد بود که چنین اقدامی، گام مهمی در راستای افزایش شمار گوشی های مجهز به این تکنولوژی محسوب می گردد. در حال حاضر، مودم 5G اسنپدراگون X50 یک تراشه جداگانه است که بخشی از فضای داخل گوشی را اشغال می نماید و ضمناً بهره وری آن هم به اندازه یک تراشه یکپارچه نیست. ظاهرا نسل دوم آن یعنی اسنپدراگون X55 کوچک تر شده و می تواند درون تراشه اصلی جای بگیرد. البته تا زمانی که فناوری 5G در تعداد زیادی از کشورها همه گیر نگردد، اینترنت 5G به عنوان ویژگی استاندارد یک تراشه مورد استقبال گسترده قرار نمی گیرد.

به همین خاطر، کوالکام مدلی از اسنپدراگون 865 را هم عرضه می نماید که فاقد این مودم است و مطمئنا خریداران با قیمت کمتری می توانند آن را خریداری نمایند. به غیر از این مورد، هنوز نمی دانیم که آیا این دو مدل از لحاظ دیگر ویژگی ها هم تفاوتی با یکدیگر دارند یا نه. گفتنی است که بهره گیری از مودم 5G منجر به افزایش مصرف انرژی می گردد.

آیا اینترنت 5G واقعا خطرناک است؟

تاریخ عرضه و نخستین گوشی های مبتنی بر اسنپدراگون 865

کوالکام برای معرفی تراشه پرچم دار خود به زمان بندی مشخصی پایبند است و این یعنی در حوالی 5 دسامبر 2019 تراشه مذکور رسما معرفی می گردد. البته مطابق روند همیشگی، اولین گوشی های مجهز به این تراشه در اوایل 2020 روانه بازار خواهند شد که یکی از این اولین گوشی ها، به احتمال زیاد گلکسی اس 11 سامسونگ خواهد بود. بعد از آن هم خیلی سریع به شمار گوشی های مجهز به تراشه اسنپدراگون 865 افزوده می گردد و کاربران زیادی می توانند از قابلیت های هیجان انگیز این تراشه بهره ببرند.

منبع: Phone Arena

منبع: دیجیکالا مگ

به "تمام انتظارات ما از تراشه اسنپدراگون 865؛ تراشه ای برای پرچم داران 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمام انتظارات ما از تراشه اسنپدراگون 865؛ تراشه ای برای پرچم داران 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید