توصیه هایی برای برطرف احتباس مایعات در بدن

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، احتباس مایعات در بدن باعث ایجاد احساس نفخ و تورم زانوها، پا ها و دست ها می گردد.

توصیه هایی برای برطرف احتباس مایعات در بدن

بسیاری از افراد معمولاً در پی راه های طبیعی هستند تا به یاری آن احتباس مایعات در بدن خود را برطرف نمایند. در این مقاله روش هایی را معرفی خواهیم کرد که به حل این مشکل یاری می نمایند.

دیورتیک ها یکی از محبوب ترین روش هایی هستند که برای افزایش اندازه ادرار وخلاص شدن از مایعات اضافی بدن استفاده می گردد. در اینجا بعضی از برجسته ترین نوشیدنی ها برای از بین بردن احتباس مایعات که به عنوان دیورتیک طبیعی عمل می نمایند، آورده شده است:

1- قهوه

قهوه به علت کافئین موجود در آن یک ادرار آور طبیعی است، نوشیدن چند فنجان قهوه در طول روز می تواند مقدار ادرار دفع شده به وسیله بدن را افزایش دهد، اما باید توجه داشت که اگر به نوشیدن قهوه عادت کنید، بدن شما نسبت به خواص کافئین موجود در قهوه نیز عادت خواهد نمود و بنابراین هیچ اثری ممکن است رخ ندهد.

2- چای سیاه و سبز

چای سیاه و چای سبز هر دو حاوی کافئین هستند و به عنوان دیورتیک های طبیعی عمل می نمایند، اما اثرگذاری آن در بسیاری از موارد به مقدار کافئین وارد شده به بدن و بعلاوه به طور کلی به مقدار دریافت کافئین بستگی دارد.

3- عصاره قاصدک

عصاره قاصدک یکی از برترین دیورتیک های طبیعی به شمار میرود، چرا که این نوشیدنی حاوی اندازه زیادی پتاسیم است و افزایش پتاسیم در بدن به دفع سدیم و آب و خروج ادرار یاری می نماید.

4- چای گیاه دم اسب

این گیاه از قدیم الایام به عنوان یک ادرار آور طبیعی استفاده شده است، اما در خصوص استفاده از آن اختلافاتی وجود دارد و با وجود بی خطر بودن استفاده از این گیاه در بیشتر موارد، مصرف طولانی مدت آن ممکن است عوارض و آسیب هایی به همراه داشته باشد. بعلاوه توصیه می گردد افرادی که مسائل کلیویدارند، از مصرف آن خودداری نمایند.

5- جعفری آب پز

جعفری از زمان های قدیم به عنوان یک ادرار آور طبیعی استفاده می شده است، آن را چند بار در روز به صورت چای جوشانده و بنوشید. طبق بعضی آزمایشات، جعفری پخته شده می تواند به افزایش جریان ادرار و برطرف احتباس مایعات در بدن یاری کند.

6- زیره سیاه

زیره معمولاً به عنوان ادویه در غذا ها و محصولات پخته استفاده می گردد، اما در گذشته برای اهداف دارویی از جمله درمان اختلالات معده، سردرد و به عنوان داروی ادرار آور استفاده می شد. یک مطالعه نشان داده است که استفاده از عصاره زیره می تواند به طور قابل توجهی سرعت دفع ادرار از بدن را افزایش دهد.

7- هیبیسکوس

یکی ازمهمترین نوشیدنی ها برای دفع احتباس مایعات، هیبیسکوس است. از مزایای آن می توان به کاهش فشار خون و افزایش خروج ادرار برای افراد مبتلا به احتباس مایعات اشاره نمود. اما گفتنی است که نتایج آزمایشاتی که تا به امروز صورت گرفته متناقض بوده و بعضی مطالعات اعلام نموده اند که این گزینه هیچ تاثیری نداشته است.

8- آب

برخلاف آنچه شما فکر می کنید، نوشیدن آب بیشتر می تواند به کاهش حجم آب در بدن و رهایی از احتباس مایعات یاری کند، کم آبی و کمبود آب می تواند منجر به احتباس مایعات در بدن برای جبران کمبود گردد. آب بعلاوه می تواند عملکرد کلیه ها را بهبود بخشد، که به دفع آب و سدیم اضافی از بدن یاری می نماید. نوشیدن تقریباً دو لیتر آب در روز توصیه می گردد. نوشیدنی های شیرین را با آب ساده جایگزین کنید تا اندازه و سطح مناسب آب در بدن حفظ گردد.

تذکر مهم:

بسیاری از نوشیدنی هایی که ذکر شد فاقد شواهد علمی کافی برای حمایت از اثربخشی و ایمنی هستند و بیشتر داده های موجود بر اساس تجربیات شخصی جمع آوری شده اند، بنابراین توصیه می کنیم که هیچ یک از این نوشیدنی ها را بدون مشورت با پزشک و آنالیز منافع و مضرات آن امتحان نکنید.

راه های طبیعی دیگر برای برطرف احتباس مایعات

کاهش نمک: خوردن غذا های حاوی مقادیر زیادی نمک می تواند باعث احتباس آب و مایعات در بدن گردد.

افزایش مصرف منیزیم: منیزیم در بسیاری از فرآیند های حیاتی بدن نقش دارد و افزایش درصد آن ممکن است به کاهش احتباس آب یاری کند. می توان آن را به صورت طبیعی یا به صورت مکمل دریافت کرد.

افزایش نسبت ویتامین B6: ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است و نقش مهمی در متابولیسم پروتئین و تنظیم تعادل مایعات دارد که می تواند به کاهش احتباس آب در بدن یاری کند.

غذا های غنی از پتاسیم: پتاسیم به حفظ حجم خون و تعادل مایعات یاری می نماید، زیرا اثر سدیم را کاهش می دهد و از تجمع مایعات و تورم جلوگیری می نماید. از جمله غذا هایی که می توان مصرف کرد موز، آووکادو و گوجه فرنگی است.

کاهش کربوهیدرات های تصفیه شده: خوردن کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند سطح قند خون و انسولین را افزایش دهد و این ممکن است منجر به سدیم اضافی و در نتیجه احتباس مایعات در بدن گردد. کاهش کربوهیدرات ها می تواند این اثر را معکوس کند.

منبع: العالم

وبلاگ آقا ایرج علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "توصیه هایی برای برطرف احتباس مایعات در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه هایی برای برطرف احتباس مایعات در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید