روزی 10 دقیقه برای دندان هایتان

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، برخی آقایان به بهانه مشغله کاری و گرفتاری های شغلی، به بحث بهداشت و سلامت دهان و دندان خود توجه کافی نمی نمایند. با توجه به صندلی یک مرد به اسم پدر و سرپرست خانواده به نظر می رسد این مساله تاثیری بیش از به خطر انداختن سلامت خود فرد داشته باشد. در این خصوص ذکر نکات ذیل لازم است:رفتارهای بهداشتی برای این که تداوم و پایداری داشته باشد، باید در فکر و عمل افراد نهادینه گردد. لازمه این امر این است که فرد از سنین کودکی با این رفتارها آشنا گردد و به اصطلاح آن را ملکه فکر خویش گرداند.

روزی 10 دقیقه برای دندان هایتان

روزی 10 دقیقه برای دندان هایتان

نویسنده:دکتر محمدرضا خامی، متخصص سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی

برخی آقایان به بهانه مشغله کاری و گرفتاری های شغلی، به بحث بهداشت و سلامت دهان و دندان خود توجه کافی نمی نمایند. با توجه به صندلی یک مرد به اسم پدر و سرپرست خانواده به نظر می رسد این مساله تاثیری بیش از به خطر انداختن سلامت خود فرد داشته باشد. در این خصوص ذکر نکات ذیل لازم است:

رفتارهای بهداشتی برای این که تداوم و پایداری داشته باشد، باید در فکر و عمل افراد نهادینه گردد. لازمه این امر این است که فرد از سنین کودکی با این رفتارها آشنا گردد و به اصطلاح آن را ملکه فکر خویش گرداند. اولین الگوی هر کودک، پدر ومادر وی هستند. بچه ها رفتارهای ما را با دقت زیر ذره بین قرار می دهند و تقلید می نمایند. همه پدران و مادران اگر فکر نمایند، می توانند لحظاتی را به یاد بیاورند که از دقت نظر بچه ها شان در تقلید رفتارهای خود شگفت زده شده اند. به خاطر داشته باشیم کودک ما زمانی رفتارهای بهداشت دهان، مثلا مسواک زدن را به اسم یک ارزش و یک هنجار مثبت خواهد شناخت که ببیند پدر و مادر وی هر روز و هرشب زمانی را به این کار اختصاص می دهند. پس به خاطر بچه ها مان هم که شده بهتر است بهداشت دهان خود را رعایت کنیم.

کُل کاری که برای پیشگیری از بیماری های دهان و دندان باید انجام دهیم، دو بار در روز مسواک زدن با استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید، محدود کردن مصرف مواد قندی پوسیدگی زا در وعده های غذایی اصلی و سالی یک بار مراجعه به دندانپزشک برای معاینه و استفاده صحیح از نخ دندان (با آموزش کافی) است. به نظر نمی رسد که این کارها روزانه بیش از 10 دقیقه زمان ما را بگیرد و تاثیری بر فعالیت های روزانه یا شغلی ما داشته باشد. ضمن اینکه باید توجه کنیم در صورت پیشگیری نکردن، در ساده ترین حالت برای ترمیم یک دندان پوسیده باید حداقل یک ساعت و نیم زمان بگذاریم و هزینه زیادی هم صرف کنیم. مسلما در این صورت فعالیت های شغلی ما بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد.

طبیعتا پدری که از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشد، توان برقراری ارتباط موثرتری را با فرزندان اش دارد که این امر در رشد روانی کودک، تربیت صحیح وی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در آینده بسیار موثر است. هنگامی که مثلا از درد دندان رنج می بریم احتمال بداخلاقی با فرزندان مان که به گسست اعتماد بین کودک و والدین منجر می گردد بالا می رود.

سلامت دهان و دندان با توجه به تاثیری که بر تکلم و ظاهر افراد دارد می تواند در ایجاد و کسب موقعیت های بهتر شغلی برای ما موثر باشد. این امر به نوبه خود باعث عایدی بهتر و تامین مناسب تر آتیه فرزندان مان خواهد شد.

در انتها بد نیست به سیگار هم اشاره کنم. سیگار در کنار تاثیرات مخرب بر بسیاری از ارگان ها و دستگاه های بدن، در کوتاه مدت موجب رنگ گرفتن دندان ها و بوی بد دهان و در بلندمدت باعث بیماری های لثه و سرطان دهان می گردد. بنابراین امروزه ترک سیگار را هم به نوعی جزو رفتارهای بهداشت دهان به حساب می آورند. با توجه به آنچه در مورد تاثیرپذیری بچه ها از والدین در بالا گفته شد به نظر می رسد اگر بچه ها مان را دوست داریم بهتر است سیگار را ترک کنیم. بعلاوه اگر پدری به علت سرطان ناشی از مصرف سیگار دچار مرگ زودرس گردد مسلم است که خانواده وی دچار آسیب های جدی خواهد شد.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون

به "روزی 10 دقیقه برای دندان هایتان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزی 10 دقیقه برای دندان هایتان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید