سفر غیرمنتظره کیسینجر به چین

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، هنری کیسینجر دیپلمات حرفه ای آمریکایی در پکن با وزیر دفاع چین ملاقات کرد.

سفر غیرمنتظره کیسینجر به چین

به گزارش ایسنا، به نقل از گاردین، بر اساس گزارش روز سه شنبه وزارت دفاع چین، لی شانگ فو، وزیر دفاع چین گفت که ارتباطات محبت آمیز بین چین و ایالات متحده از بین رفته است، زیرا بعضی از مردم آمریکا به چین به عنوان یک شریک برابر نگاه نکردند.

بر اساس این گزارش، کیسینجر خود را دوست چین خواند و گفت: نه ایالات متحده و نه چین نمی توانند با یکدیگر به عنوان یک دشمن رفتار نمایند.

در بیانیه چینی کیسینجر آمده است: اگر دو کشور وارد جنگ شوند، هیچ نتیجه معناداری برای دو ملت در پی نخواهد داشت.

سفر غیرمنتظره وزیر امور خارجه 100 ساله سابق ایالات متحده به چین در حالی صورت گرفته که جان کری، فرستاده آب و هوای ایالات متحده نیز برای دیدار با مقامات چینی و مصاحبه در خصوص چگونگی همکاری دو کشور برای مقابله با بحران آب و هوا به پکن رفته است.

پس از سفر ماه ژوئن آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به چین، کری آخرین نفر از یک رشته از مقامات ارشد آمریکایی است که تابستان سال جاری به چین سفر نموده اند.

روابط بین دو ابرقدرت ماه هاست که رو به نزول بوده است، اما خوش بینی محتاطانه در هر دو طرف وجود دارد که از سرگیری مصاحبه های رسمی می تواند پایه ای برای بهبود روابط بسازد.

دیدار کیسینجر، که علنی نشده بود، خارج از لیست رسمی جلسات است. تقریباً 52 سال از سفر مخفیانه وی به پکن در ژوئیه 1971 می گذرد که راه را برای عادی سازی روابط بین ایالات متحده و چین برای ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده هموار کرد. با گذشت بیش از نیم قرن، بسیاری در پکن، کیسینجر را هنوز به عنوان دوست چین می دانند.

در ماه مه، روزنامه دولتی گلوبال تایمز، فکر تیز کیسینجر را ستود. کیسینجر بار ها درباره پیامد های فاجعه بار درگیری بین ایالات متحده و چین هشدار داده است.

لی از سال 2018 به علت خرید هواپیما های جنگی از صادرنماینده اصلی تسلیحات روسیه که پکن علتی برای امتناع از بازگشایی مصاحبه های نظامی به نظامی با واشنگتن می داند، تحت تحریم های آمریکا بوده است. ماه گذشته، لی از دیدار همتای آمریکایی خود، لوید آستین، در مصاحبهی شانگری-لا در سنگاپور خودداری کرد. وزارت خارجه چین بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

منبع: فرارو

به "سفر غیرمنتظره کیسینجر به چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر غیرمنتظره کیسینجر به چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید