دلیل روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی چیست؟

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، ماشین ظرفشویی نیز مانند سایر محصولات هوشمند دارای پنل دیجیتال است که در آن شرایط و نیازهای ماشین ظرفشویی بیان شده است. در این میان نشانگر نمک یا PMM یکی از علائم و نشانه های پنل دیجیتالی اغلب ماشین های ظرفشویی است که معمولاً به صورت چشمک زدن، خاموش و یا همواره روشن مشاهده می گردد.

دلیل روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی چیست؟

علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی باید پس از نحوه کار این چراغ موردآنالیز قرار بگیرید و ما در این مقاله از وبلاگ آقا ایرج قصد داریم این موضوع را به طور مفصل موردآنالیز قرار دهیم.

یادآور می شویم که نصب و تعمیر انواع ماشین ظرفشویی یکی از خدماتی است که به وسیله نصابان و تعمیرکاران ممتاز وبلاگ آقا ایرج ارائه می گردد، جهت مشاوره رایگان با متخصصان و آگاهی از قیمت تعمیر و نصب ماشین ظرفشویی می توانید درخواست خود را در وبسایت وبلاگ آقا ایرج و در بخش مربوطه ثبت نمایید.

در نظر داشته باشید که تمیز کردن ماشین ظرفشویی علاوه بر کارکرد بهتر، موجب افزایش ماندگاری آن هم می گردد. چنانچه به علت مشغله های شغلی و امور روزمره فرصت کافی برای نظافت منزل و لوازم خود را ندارید، می توانید از مهارت و تجربه نیروهای نظافتچی وبلاگ آقا ایرج در این زمینه بهره ببرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات نظافت منزل کلیک کنید یا با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • خالی شدن مخزن نمک مهم ترین علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی شناخته می گردد.
  • برای عیب یابی و برطرف مسائل ناشی از روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی بهتر است در نخستین گام دستگاه از منبع تغذیه برق جدا گردد.
  • علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی می تواند با شیر ورودی معیوب، سختی آب و تراز نبودن ماشین ظرفشویی نیز مرتبط باشد.

کاربرد چراغ نمک ماشین ظرفشویی

به طورکلی نشانگر نمک ماشین های ظرفشویی در یکی از سه حالت آرامش، چشمک زدن و خاموش است. این نشانگر درواقع به سنسور نمکی که در مخزن مبدل یونی ماشین ظرفشویی قرار گرفته است، متصل است و به محض فعال شدن سنسور، نشانگر طبق برنامه معین شده آغاز به فعال شدن می نماید. در ادامه این بخش به آنالیز دقیق تر شرایط نشانگر و علت خاموش نشدن چراغ نمک ظرفشویی می پردازیم.

  • خاموش بودن چراغ نمک ماشین ظرفشویی

خاموش بودن چراغ نمک بیانگر این است که همه چیز در حالت ثبات قرار گرفته است و دستگاه کاملاًنرمال در حال اجرا وظیفه است و ازاین رو شما احتیاج نیست هیچ اقدامی انجام دهید.

  • چشمک زدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی

این موضوع بیانگر این است که نمک کافی در مخزن وجود ندارد و باید مخزن در اسرع وقت پر گردد، در غیراین صورت عملکرد ماشین ظرفشویی با اختلال روبرو خواهد شد.

  • روشن ماندن مداوم چراغ نمک ماشین ظرفشویی

علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی، به این معنی است که نمک در مخزن تمام شده است، معمولاً این یک علامت هشدار است که نشان می دهد مبدل یون دستگاه باید آنالیز گردد؛ اما این تنها یکی از معمول ترین علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی محسوب می گردد.

نحوه عملکرد مبدل یونی ماشین ظرفشویی

قبل از آنالیز کلی علت روشن شدن چراغ نمک ماشین بهتر است ابتدا با نحوه عملکرد مبدل یونی ماشین ظرفشویی آشنا شویم و بدانیم وظیفه اصلی نمک ظرفشویی چیست؟

نمکدان یا مبدل یونی ماشین ظرفشویی عموماً در ظرفی در کف ماشین ظرفشویی قرار گرفته است و برای آزاد کردن نمک در ماشین ظرفشویی در طول چرخه بازسازی استفاده می گردد. نمک موجود در نمکدان ماشین ظرفشویی معمولاً به حذف رسوبات آب سخت از ماشین ظرفشویی یاری می نماید که این موضوع می تواند در تمیز کردن ظروف مؤثرتر باشد.

در اغلب مواقع اندازه نمک توزیع شده به وسیله یک سوئیچ شناور که در مخزن نمک ماشین ظرفشویی قرار گرفته است، کنترل می گردد. هنگامی که ماشین ظرفشویی روشن می گردد، سوئیچ شناور فعال می گردد و اجازه می دهد تا نمک به داخل ماشین ظرفشویی جریان یابد. هم زمان با آغاز برنامه چرخه ماشین ظرفشویی، سوئیچ شناور پایین می آید و جریان نمک را قطع می نماید.

علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی

همان طور که پیش تر نیز ذکر کردیم علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی در اغلب مواقع به علت تمام شدن نمک مخزن است؛ اما این تنها یک علت است و برای اینکه بدانیم روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی به چه علت است باید چندین عامل را آنالیز کنیم که در ادامه به آن ها می پردازیم.

1. مسدود شدن مخزن نمک

نمکدان ها یا مخزن های نمک ماشین ظرفشویی ممکن است به دلایل مختلفی بشنمایند و این خود به تنهایی علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی شناخته می گردد. به خاطر داشته باشید که عدم توجه به این موضوع در درازمدت می تواند موجب اختلال در عملکرد صحیح سوئیچ شناور گردد.

2. نشتی مخزن نمک

نشتی مخزن نمک به عنوان مهم ترین علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی شناخته می گردد که علت وقوع آن می تواند با ترک خوردگی دیسپنسر یا شل شدن اتصالات مرتبط باشد. اگر وقتی که مخزن را باز می کنید ترک هایی روی سطح آن را مشاهده می کنید به طور حتم علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی نشتی مخزن نمک است.

3. خطای سوئیچ شناور

اگر پس از آنالیز دو عوامل فوق علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی معین نشد و مشکل همچنان ادامه داشت ممکن است که اختلال از عملکرد نادرست سوئیچ شناور باشد.

همان طور که قبلاً نیز اشاره نمودیم، سوئیچ شناور، جریان نمک را به داخل ماشین ظرفشویی کنترل می نماید. در اغلب سوئیچ شناور در شرایط روشن گیر می نماید و موجب اختلال در فرآیند جاری شدن نمک به داخل ماشین ظرفشویی می گردد.

4. معیوب بودن شیر ورودی آب

گاهی علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی می تواند با معیوب بودن شیر ورودی آب مرتبط باشد.

5. سختی آب

گاهی اندازه بالای سختی آب می تواند علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی باشد. سختی آب ممکن است علاوه بر کاهش بازدهی ماشین ظرفشویی در درازمدت موجب تخریب آن نیز گردد.

6. تراز نبودن ماشین ظرفشویی

در موارد نادر اگر ماشین ظرفشویی تراز نباشد، مخزن نمک به درستی کار نمی نماید. این می تواند علتی برای روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی باشد.

راهکارهایی برای برطرف علت روشن شدن چراغ نمک ظرفشویی

حال که با انواع علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی آشنا شدیم اکنون زمان آن رسیده که با راه ها و نحوه عیب یابی و برطرف این مشکل آشنا شویم؛

  • برطرف انسداد نمکدان ماشین ظرفشویی

برای برطرف این مشکل، ابتدا باید ماشین ظرفشویی را از برق بکشید و سپس مخزن نمک را بیابید و آن را به یاری برس کوچک با خلال دندان پاک کنید. اگر رسوب بیش ازحد تصور بود بهتر است از وسایل و محلول های رسوب زدایی بهره ببرید. در بعضی موارد نیز می توان از سرکه سفید به عنوان رسوب زدا استفاده کرد.

  • برطرف نشتی مخزن نمک

هنگامی که مخزن نمک با نشتی روبروه می گردد، بهتر است ابتدا اتصالات آنالیز گردد و در صورت شل بودن با آچار سفت گردد. بعلاوه بهتر است که در صورت مشاهده هرگونه ترک و شکستگی بهتر است که دیسپنسر و مخزن در اسرع وقت تعویض شوند.

  • برطرف اختلال سوئیچ شناور

در چنین مواردی ساده ترین راه برای برطرف این مشکل تعویض سوئیچ شناور است، البته بعضی از تعمیرکاران حرفه ای چاره ای برای برطرف این اختلال بدون تعویض دارند که به نظر می رسد کمی سخت است و همه نمی توانند این ایده را پیاده سازی نمایند، پس بهتر است در چنین مواردی سوئیچ شناور تعویض گردد.

  • برطرف معیوب بودن شیر ورودی آب

برای تعمیر این اختلال نیز متأسفانه هیچ راهی وجود ندارد و بهتر است شیر ورودی در صورت اطمینان از اختلال در اولین فرصت به وسیله تعمیرکار حرفه ای تعویض گردد.

  • برطرف اختلال سختی آب

برای برطرف این اختلال بهتر است ماشین ظرفشویی طبق دفترچه مطابق و متناسب با سختی آب منطقه و شهر خود ماشین ظرفشویی را تنظیم کنید.

  • برطرف تراز نبودن ماشین ظرفشویی

برای برطرف این اختلال تنها کافیست ماشین ظرفشویی به درستی و در جای معینی قرار دهید تا عملکرد ماشین با اختلال روبرو نگردد.

بیشتر بخوانید: علائم هشداردهنده زمان تعویض فیلتر ماشین ظرفشویی

جمع بندی

علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی به عوامل مختلفی بستگی دارد که ازجمله مهم ترین آن ها می توان به خالی شدن مخزن نمک، نشتی و انسداد مخزن اشاره نمود.

با تمام این تفاسیر اما بهتر است برای شناخت علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی از یک تعمیرکار حرفه ای یاری بگیرید تا هزینه های ناشی از تعمیر را به حداقل برسانید.

سؤالات متداول

چگونه بفهمم ماشین ظرفشویی من به نمک احتیاج دارد؟

در اغلب مواقع اگر چراغ نشانگر نمک آنالیز کنید یا نمک اضافه کنید را در صفحه کنترل ماشین ظرفشویی خود مشاهده کردید، به این معنی است که نمک ظرفشویی شما در حال تمام شدن است و باید دوباره پر گردد. در بعضی موارد اگر ماشین ظرفشویی شما هیچ شاخصی وجود ندارد، بهتر است هرماهه مخزن نمک آن موردآنالیز قرار بگیرد.

چگونه به ماشین ظرفشویی نمک اضافه کنم؟

بیشتر ماشین های ظرفشویی دارای نمک پاش داخلی هستند. برای افزودن نمک کافی است درب ماشین ظرفشویی را بازکنید و نمک را داخل ظرف بریزید تا پر گردد. بااین حال، اگر ماشین ظرفشویی شما مخزن نمک داخلی ندارد، یا مطمئن نیستید که کجاست، برای دستورالعمل هایی در خصوص نحوه افزودن نمک به کتابچه راهنمای ماشین ظرفشویی خود مراجعه کنید

آیا باید در مخزن نمک ماشین ظرفشویی آب وجود داشته باشد؟

یافتن آب در مخزن نمک پس از اولین استفاده طبیعی است. ضمن اینکه اضافه کردن نمک باعث جابه جایی آب می گردد؛ اما اگر هر بار در مخزن نمک آب مشاهده می کنید، ممکن است دیسپنسر به خوبی کار نکند که در چنین شرایطی بهتر است از یک تعمیرکار حرفه ای مشورت گرفت.

از چه نوع نمکی استفاده کنم؟

نمک ماشین ظرفشویی کاملاً متفاوت تر از تصور ماست و شما باید برای ماشین ظرفشویی از نمک خشک کن یا نمک پلوئید بهره ببرید. توصیه می کنیم به هیچ عنوان از نمک معمولی استفاده نکنید؛ زیرا این نمک به سرعت حل نمی گردد و ممکن است به دستگاه آسیب برساند.

چگونه بفهمم ماشین ظرفشویی من نمک زیادی مصرف می نماید؟

اگر متوجه شدید که ظروف شما مثل همواره تمیز نمی شوند یا یک لایه سفید روی آن ها وجود دارد، می تواند نشانه این باشد که ماشین ظرفشویی شما نمک زیادی مصرف می نماید.

منبع: آچاره

به "دلیل روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید