6 آش مخصوص شب یلدا

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، خبرنگاران: شب یلدا شبی به یادماندنی برای ایرانی هاست نشستن سر سفره مهربانی و سخاوت بزرگترهای خانواده و گل گفتن و گل شنیدن. ایرانیان در هر گوشه ای از این سرزمین شکیبا و امیدوار به نیت شادمانی و سلامتی عزیزانشان برای شب چله خوراکی های مخصوص به خود طبخ می کردند.

6 آش مخصوص شب یلدا

اگر در این چند روزه به جای مانده تا شب یلدا به فکر یک شام سنتی برای این شب رویایی هستید ادامه مطلب را بخوانیدتا با 6 آش مخصوص شب یلدا آشنا شوید.

آش انارشیرازی

آش انار آش مخصوص شب یلدا است که در نقاط مختلف ایران به شکل های مختلف طبخ می گردد . این آش را با گوشت یا بدون گوشت می پزند. اما اصلی ترین مواد این آش خوشمزه و لذیذ انار است. طعم و عطر بی نظیر این آش به قدری دلچسب است که هر میهمانی را به وجد می آورد.

از موادی که در تهیه این آش خوشمزه استفاده می گردد. می توان به برنج نیم دانه، سبزی آش، سیر، رب انار، پیاز، پودر گلپر و آب انار اشاره نمود. شیرازی ها در این آش کوفته قلقلی هایی که با گوشت چرخی درست می نمایند می ریزند.

قورمه کُما؛ آشی برای شب یلدا

آش ترش قورمه کُما یکی از غذاهای سنتی استان سمنان است که از مواد غذایی مقوی تهیه می گردد و به علت قدمت و اهمیتی که دارد در بهمن سال 1400 به شماره 2588 در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

آش ترش قورمه کُما روستای کلاته اسد در شهرستان میامی استان سمنان است. پخت آش ترش قورمه کما قدمتی طولانی دارد که شیوه پخت آن تغییری ننموده است و امروز هم با همین شیوه قدیمی طبخ می گردد.

کُما یکی از عناصر اصلی این آش محلی، بوته گیاهی سرسبز است که در بیابان های منطقه میاندشت، فرومد، کلاته اسد، طرود و پل ابریشم شهرستان میامی رویشی خودرو دارد و دارای خواصی دارویی از جمله ضد تشنج، ضد عفونی نمایندگی و برطرف بیماری های دستگاه گوارش است. این گیاه که ساقه و برگ آن سبز و چرب است، خوراک زمستانی دام است و استفاده دارویی فراوانی هم دارد. کُما بوی خاصی دارد که بعضی از افراد آن را خوشبو و بعضی دیگر بوی آن را دوست ندارند. وقتی بز یا گوسفند از این گیاه بخورد شیر فراوریی، عطر آن را می دهد. در بعضی از غذاهای دیگر این استان مانند بورانی کُما، جوشفره، آش ماش، ترکمانی، کُما پلو استفاده می گردد.

در پخت این آش علاوه بر کُما از مواد دیگری مانند سبزی های کوهی (سُلمه، بَلقَس، شوید)، پیاز، رب گوجه، کمپوت گوجه، قره قروت، آبغوره، قورمه گوسفندی، نخود، لوبیا چیتی، عدس، رشته آش، فلفل، زردچوبه، روغن حیوانی، نمک و مقداری آب استفاده می گردد. نکته حائز اهمیت در پخت این غذا این است که 100 درصد مواد لازم در داخل خود روستا فراوری و استفاده می گردد.

یکی از مواد مقوی دیگر این آش، قورمه گوسفندی است که طی فرآیند خاصی فراوری می گردد. همین ترکیبات ارزش غذایی این آش محلی را دوچندان نموده است و امروز بیشتر در مراسم ها و آیین های خاص مانند شب یلدا و اعیاد پخته می گردد، بعلاوه در مجتمع های بوم گردی برای گردشگران تهیه می گردد.

آش عدس و انار شهرکردی ها

آش خوشمزه دیگری که یک شب یلدای خوب و به یاد ماندنی برای شما و میهمانان یلدایی تان رقم می زند آش محلی شهرکردی ها می باشد که آش عدس و انار نام دارد. به کار بردن عدس در این آش باعث شده که این آش جزو مقوی ترین و پر مغذی ترین آش های سنتی به شمار رود.

چنانچه قصد درست کردن این آش خوشمزه و سرشار از ویتامین را داشتید به موادی همانند سبزی آش، برنج، عدس، انار خشک، پیاز، روغن، سیر، نعنا داغ، نمک، فلفل و زردچوبه احتیاج دارید.

آش مخصوص شب یلدا

همانطور که از اسمش پیداست آش مخصوص شب یلدا از مواد منحصر به فردی تشکیل شده است. از همان آش هایی که مادربزرگ های مهربان با پختن آنها به پیشواز زمستان رفته و با یک آش خوشمزه و مقوی میزبان بچه ها و نوه های خود می شوند.

این آش سرشار از ویتامین های گوناگون است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. شما برای درست کردن این آش خوشمزه و لذیذ به موادی همانند اسفناج و شوید، عدس و لپه، آرد گندم، سرکه، پیاز سرخ شده، چغندر قند سفید، نعنا داغ، قره قروت، نمک و فلفل احتیاج دارید.

خشیل آذری

از غذاهای محلی دیگری که متعلق به استان آذربایجان می باشد و از قضا آش مخصوص شب یلدا هم هست خشیل نام دارد. یک غذای بسیار مقوی است و با استفاده از بلغور گندم، آرد سبوس دار، آب، شیر، عسل یا شیره، کره، شکر و دارچین تهیه می گردد. مردم ایران برای تنوع دادن به سفره های شب یلدای خود از آن به عنوان آش استفاده می نمایند.

آش رشته برای همه فصول

این آش برای تمام شب و روزهای مخصوص سال پیشنهاد می گردد چرا که طعمی فوق العاده و پرطرفدار دارد پس اگر به این آش ایرانی علاقه دارید حتما در شب چله سال جاری سفره یلدایی تان را با آن تکمیل کنید.

منبع: توریسم آنلاین

به "6 آش مخصوص شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 آش مخصوص شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید