پروژه مهم عمرانی شهرداری تهران در منطقه 19 ، تغییر کاربری کوره پزخانه ها ، باید شب مردگی در این منطقه از بین برود

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه بازآفرینی شهری در منطقه مهم است، اضافه نمود: از نظر مساحت مداخله می توان با افتخار گفت که در سال 1401 بالاترین مساحت مداخله کمیسیون ماده 5 مربوط به منطقه 19 بوده است.

پروژه مهم عمرانی شهرداری تهران در منطقه 19 ، تغییر کاربری کوره پزخانه ها ، باید شب مردگی در این منطقه از بین برود

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، حمیدرضا صارمی در آیین کلنگ زنی احداث مجموعه تجاری ، خدماتی، رفاهی و پارکینگ طبقاتی سبلان که در قالب پویش امید و افتخار برگزار گردید؛ گفت: به جرات می توان گفت در میان منطقه ها 22گانه شهر تهران، منطقه 19 یکی از پر چالش ترین منطقه ها بوده که در عین حال به عنوان منطقه ورودی و بین المللی مرکز به علت نزدیکی به فرودگاه امام (ره) شناخته می گردد.

وی با بیان اینکه مدیریت این منطقه کار بسیار سختی است، اضافه کرد: یکی از ویژگی های شهرهای معاصر پیچیدگی، تنوع و عدم قطعیت است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: در نظام برنامه ریزی شهر تهران و سیاستگذاری که به ما واگذار شده جایی به نام مرتضی گرد وجود ندارد اما در واقعیت این محله وجود دارد.

وی اعلام کرد: هیچ جایی نوشته نشده که جایی مانند اسلامشهر 600 هزار نفر را در خود جای داده است، اما در واقعیت این موضوع وجود دارد. این مساله نشان می دهد خوانش مدیریت شهری و اجرای این خوانش هیچ اشتراکی با هم ندارد و فاصله معنا داری در این میان وجود دارد.

صارمی با اشاره به اینکه نباید نسبت به برنامه هایی که در 4 دهه گذشته در شهر تهران اجرا شده، ناسپاس باشیم؛ یادآور شد: مدیران جمهوری اسلامی در این مدت کارهای زیادی انجام داده اند؛ بی عدالتی که در فضای شهری اکنون وجود دارد ناشی از اشتباه در برنامه ریزی هاست.

وی تاکید نمود: امروز 2500 میلیارد تومان پروژه افتتاح می گردد و یا کلنگ آن به زمین زده می گردد که این گام بزرگی در جهت کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران است. مهمترین رویکرد شهردار تهران، ساماندهی عدالت شهری است و در این دو سال پروژه ای به بزرگی موردی که امروز کلنگ زنی آن انجام می گردد؛ در شهر تهران اجرایی نشده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به شکاف طبقاتی بین شمال و جنوب شهر تهران اضافه کرد: امروز یک متر مربع آپارتمان مسکونی در این منطقه بین 40 تا 70 میلیون تومان است این در حالی است که در منطقه ها برخوردار این قیمت به متری 200 میلیون تومان رسیده است که این فاصله طبقاتی پذیرفته نیست.

صارمی ادامه داد: ما در منطقه ها کم برخوردار شهر تهران طرح های محرک توسعه را آغاز کردیم و به سمتی پیش می رویم که در سال های آینده این منطقه ها متحول می شوند.

شب مردگی در محدوده تجاری منطقه 19

وی با اشاره به توسعه نامتوازن منطقه 19 در دهه های اخیر گفت: رشد فضای این منطقه به این صورت است که 90 درصد کارکرد تجاری پیدا نموده است. این در حالی است که در پهنه هایی که غلبه تجارت بر سکونت وجود دارد شب مردگی ایجاد شده و کیفیت زندگی پایین آمده است. با اقداماتی که شهردار تهران تبیین نموده و در قرارگاه مسکن نیز مصوبه شده است؛ ساخت 10 هزار واحد مسکونی در منطقه 19 کلنگ خورده است تا غلبه تجارت بر سکونت کنترل گردد.

وی تاکید نمود: گام دوم شهرداری تهران در این منطقه ایجاد محله الگوی شهر ایران اسلامی است که افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی رقم می خورد.

صارمی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: همه این اقدامات نشان دهنده این است که رویکرد هدف گذاری مدیریت شهری این است که منطقه های که شاخص کیفیت زندگی آن کاهش پیدا نموده را افزایش دهد.

بالاترین مساحت مداخله کمیسیون ماده 5 در این منطقه است

وی با تاکید بر اینکه بازآفرینی شهری در این منطقه مهم است، اضافه کرد: از نظر مساحت مداخله می توان با افتخار گفت که در سال 1401 بالاترین مساحت مداخله کمیسیون ماده 5 مربوط به منطقه 19 بوده است. در گذشته دراین منطقه زمانی چندین کوره پزخانه وجو داشته که آجر فراوری می کرد. اکنون که تکنیک ساخت مسکن تغییر نموده است این مراکز بدون فعالیت است. بر همین اساس در نظر داریم تا یکی از این کوره ها را به عنوان نماد شهر تهران نگه می داریم و مابقی را تغییر کاربری دهیم.

معاون شهردار تهران گفت: اگر ما برای این محیط ها فکر نکنیم دیگران وارد عمل می شوند؛ اما بعد از سامان دهی کوره پزخانه ها شاخص های منطقه 19 تغییر می نماید.

صارمی با بیان اینکه کمیسیون ماده 5 وظیفه دارد تا برای جاهایی مانند کوره پزخانه ها فکر کند، یادآور شد: الان طرح خوبی در این محدوده وجود دارد و بحث بازآفرین شهری به نحو مطلوب در این منطقه شکل می گیرد.

نرمشی در مقابل تخلف ساخت و ساز نداریم

معاون شهردار تهران با بیان اینکه تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز نیز در این منطقه به خوبی انجام شد و نشان داد شهرداری تهران در مقابل تخلف هیچ نرمشی ندارد، گفت: به همان میزان که کوشش می گردد بسترهای ساخت و ساز علمی توسعه پیدا کند در مقابل ساخت و سازهای غیر مجاز می ایستند.

وی با اشاره به سیاست های شهرداری تهران در منطقه 19 اضافه کرد: اول اینکه هزینه پروانه ساخت در این منطقه افزایش نداشته تا روی دوش سازنده ها فشاری وارد نکند. این سیاست را در دو سال آینده دنبال می کنیم. دوم اینکه زمینه های اجرایی شدن طرح های بازآفرینی عرصه های رها شده ناحیه 3 را با یاری شهردار منطقه فراهم می کنیم. اگر جاهایی را قبلا در محدوده بافت فرسوده قرار نداده ایم و اکنون با قراردادن این نواحی می تواند محرک توسعه گردد، این کار انجام می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "پروژه مهم عمرانی شهرداری تهران در منطقه 19 ، تغییر کاربری کوره پزخانه ها ، باید شب مردگی در این منطقه از بین برود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه مهم عمرانی شهرداری تهران در منطقه 19 ، تغییر کاربری کوره پزخانه ها ، باید شب مردگی در این منطقه از بین برود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید