آیا زاویه آنتن های مودم تاثیری بر کیفیت سیگنال وای فای دارد؟

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، هیچ کاربردی دوست ندارد با وای فای ضعیف در خانه یا محل کار روبرو گردد. با وجود اینکه اینترنت در ایران شرایط خیلی خوبی ندارد، اما حتی اگر اینترنت دریافتی کیفیت خوبی داشته باشد ولی وای فای دریافتی از مودم ضعیف باشد، طبیعتا با مسائل زیادی روبرو می شوید. اما در این مطلب قصد داریم به اهمیت زاویه قرارگیری آنتن های مودم بپردازیم که آیا این موضوع تاثیری بر کیفیت شبکه وای فای دارد یا نه؟ در ادامه همراه ما باشید.

آیا زاویه آنتن های مودم تاثیری بر کیفیت سیگنال وای فای دارد؟

چگونه زاویه آنتن ها سیگنال را بهبود می بخشد؟

سیگنال وای فای ساطع شده از آنتن ها به صورت همه جانبه پخش می گردد، به این معنی که در تمام جهات به طور مساوی حرکت می نماید. این سیگنال به شکل یک دونات ضخیم از تمام جهات آنتن ها پخش می گردد. اما مشکل اینجاست که شکل این دونات بیشتر افقی است، یعنی پوشش عمودی آن زیاد نیست. به همین علت است که ممکن است در یک اتاق دیگر سیگنال قوی داشته باشید، اما به محض اینکه به طبقه پایین می روید، حتی اگر مستقیماً زیر مودم قرار بگیرید، اتصال شما ضعیف می گردد.

با تغییر زاویه آنتن ها (چه با کج کردن آن ها و چه با خواباندن روی سطح افقی)، شکل این دونات تغییر می نماید و سیگنال به صورت عمودی تری پخش می گردد. به همین علت است که بیشتر مودم های وای فای امروزی دارای چندین آنتن قابل تنظیم هستند. این قابلیت به شما این امکان را می دهد که سیگنال را در جهات مختلف پخش کنید.

از لحاظ فنی، تغییر زاویه آنتن ها باعث نمی گردد سیگنال وای فای شما قوی تر گردد، بلکه به شما این امکان را می دهد که مسیر سیگنال را کنترل نموده و پوشش وای فای را در بخش های خاصی از خانه بهبود ببخشید. در نتیجه، با تنظیم مناسب آنتن ها، می توانید از یک سیگنال وای فای پایدارتر و حتی (به طور بالقوه) سریع تر در فضای مورد نظر خود بهره مند شوید.

نحوه یافتن برترین جهت قرارگیری آنتن

اگر می خواهید نقاط کور (مناطقی با سیگنال ضعیف یا بدون Wi-Fi) را از بین ببرید، باید کمی آزمون و خطا انجام دهید. خبر خوب این است که قبل از تست، می توانید ایده خوبی از نحوه پخش سیگنال به دست آورید.

نکته مهم این است که نوک آنتن به سمت جایی که سیگنال در آنجا پخش می گردد، اشاره نمی نماید. سیگنال از کناره های آنتن ساطع می گردد، بنابراین جهت مناسب در واقع کاملاً برعکس این است. همانطور که در تصویر زیر می بینید، آنتن های روتر به گونه ای زاویه داده شده اند که پوشش عمودی بیشتری ایجاد نمایند. در اتاقی که این روتر قرار گرفته است، سیگنال کاملاً قوی است و به لطف آنتن های زاویه دار، در طبقه پایین نیز سیگنال بسیار خوبی دریافت می گردد.

اگر مثلا روتر شما در آشپزخانه طبقه پایین قرار گرفته است و برای کنسول بازی خود به سیگنال قوی احتیاج دارید، جهت هر آنتن را به سمت کنسول تنظیم کنید. با این کار، اتاق شما پوشش بیشتری دریافت می نماید و به علت نزدیکی به روتر، آشپزخانه همچنان سیگنال قوی خواهد داشت. اگر هنوز از پوشش راضی نیستید یا نقاط کور سرسختی دارید، با استفاده از اپلیکیشن های میزان گیری سیگنال وای فای آزمایش های بیشتری انجام دهید. فقط به نقطه کور بروید، قدرت سیگنال را آزمایش کنید، تنظیمات کوچکی در آنتن های روتر خود انجام دهید، مجدداً سیگنال را آزمایش کنید و در صورت لزوم این کار تکرار گردد.

شاید هم چاره ای جز خرید تقویت نماینده وای فای ندارید

اگرچه تغییر جهت آنتن های مودم راهکاری کاربردی برای بهبود پوشش وای فای است، اما راه چاره نهایی محسوب نمی گردد. اگر با تغییر جایگاه مودم هم در بعضی از اتاق ها سیگنال وای فای ضعیف است، افزایش دهنده برد وای فای (Wi-Fi extender) ابزاری مناسب برای تقویت سیگنال شماست. همانطور که از نامش تعیین است، این وسیله دامنه سیگنال وای فای موجود را افزایش می دهد.

استفاده از یک یا دو عدد افزایش دهنده برد وای فای معمولاً منجر به تداخل یا تضعیف سیگنال نمی گردد، اما اگر خانه بزرگی دارید و به برترین پوشش دهی ممکن احتیاج دارید، بهتر است به فکر استفاده از سیستم مش وای فای (mesh Wi-Fi) باشید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا زاویه آنتن های مودم تاثیری بر کیفیت سیگنال وای فای دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا زاویه آنتن های مودم تاثیری بر کیفیت سیگنال وای فای دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید