استفاده 130 درصدی از منابع آبی تجدیدپذیر کشور

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، عیسی کلانتری صبح سه شنبه در مراسم افتتاح پانزدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران که در مرکز همایش های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر واقع در کرج برگزارشده، اظهار کرد: انجمن های علمی و ملی کشور باید تجدیدنظری داشته باشند تا به تصمیم سازی ها در عرصه های کشاورزی و منابع طبیعی ورود کنیم.

استفاده 130 درصدی از منابع آبی تجدیدپذیر کشور

وی اضافه کرد: اگر انجمن های علمی از سال های قبل به عرصه کشاورزی و منابع طبیعی ورود می کردند اکنون خیلی از مسائل حال حاضر وجود نداشت.

معاون رئیس جمهور گفت: تصمیم گیران و قانون گذران در حوزه های مختلف ازجمله کشاورزی و منابع طبیعی راه را اشتباه رفته اند و ایران با تمدن غنی خود اکنون در حال نابودی است.

کلانتری با تکیه بر سخن رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در حال حاضر در ایران برای یک و نیم میلیارد نفر در طول یک سال فرصت فراوری غذا است اما انجمن های علمی و ملی کشور در مقابل این ظرفیت ها سکوت می نمایند و درنتیجه به وضعیتی می رسیم که خیلی از مردم استان ها ازجمله مردم خوزستان از اوضاع حال حاضر کشور گلایه مند هستند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بخش دیگری نیز با اشاره به وضعیت اتش سوزی هوالعظیم مدعی شد که هورالعظیم را آتش می زنند تا پول برق ندهند و اینگونه برای ما گرفتاری ایجاد می نمایند.

بارش های ایران 5 تا 10 درجه به سمت شمال رفته است

وی بیان نمود: دریاچه ارومیه اکنون خشک گردیده است درحالی که در سال 77 از سوی کارشناسان منابع آبی هشدار داده گردیده بود که ایجاد سدها موجب خشک شدن دریاچه ها می گردد و اگر انجمن های ملی برنامه ریزی درازمدت در این خصوص داشتند این اتفاق ها حادث نمی شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در سال های گذشته برای زابل و استان سیستان و بلوچستان بیش از 850 میلیون دلار سرمایه گذاری منظور شد تا 46 هزار هکتار زمین را آب رسانی کنیم اما تنها 3 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه هامون شد و نتیجه مثبتی برای بهبود وضعیت این زمین ها به دست نیاوردیم.

کلانتری بیان نمود: دیگر بارش های پنجاه سال گذشته را در کشور نخواهیم داشت، چون بارش های ایران 5 تا 10 درجه به سمت شمال رفته است و شرایط آب و هوایی استان های ایران تغییر نموده است؛ درنتیجه در اقداماتی مانند اصلاح نباتات و زراعت به کارگیری روش های موجود باوجوداین خشک سالی ها در کشور نباید ادامه یابد و احتیاج به تجدیدنظر در این عرصه است.

وی بیان کرد: حیات وحش درگذشته برای زیستگاه و شرایط هوایی مناسب به روستاها پناه می آوردند اما اکنون به دلیل خشک شدن ظرفیت های آبی کشور در روستاها به دنبال منابع آبی هستند؛ چون در زیستگاه های کشور قنات ها و چاه ها خشک گردیده است.

معاون رئیس جمهور بیان نمود: نباید به اشخاصی که سررشته ای از حوزه کشاورزی و منابع طبیعی ندارند اجازه ورود به این عرصه ها داده گردد، اما متأسفانه اکنون انجمن های ما در این حوزه در مقابل چنین رخدادی هایی خلع صلاح گردیده اند و عده ای سیاست گذار چارچوب تحقیقات علمی را تعیین می نمایند.

کلانتری ادامه داد: خشک سالی آن قدر فشار بر کشور ما وارد نموده است که اکنون مسئله جدی کشور مسئله آب است و در مواردی ازجمله استراتژی های اصلاح نباتات این حوزه باید با محوریت آب پیش رویم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بالای 130 درصد آب تجدید پذیر در کشور را استفاده می کنیم درحالی که بر اساس استاندارهای جهانی سقف مصرف در این خصوص 40 درصد است.

بخش کشاورزی احتیاج به درمان دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: باید بپذیریم شرایط اقلیمی کشور در حال تغییر است و دیگر نمی توانیم گندمی فراوری کنیم که 7 هزار مترمکعب آب مصرف کند.

کلانتری تاکید نمود: به کارگیری ظرفیت بخش خصوصی و پروبال دادن به آن اهمیت زیادی دارد چون باکیفیت بهتر و هزینه های کمتر کار می نمایند اما بیشترین و مؤثرترین بهره وری ها رادارند.

وی تشریح کرد:برای بهبود وضعیت تالاب انزلی هزینه ای 50 هزار میلیارد تومانی از سوی دانشگاه تهران برآورد گردیده است اما یک گروه متخصص و کارشناس از جوانان کشور اعلام نموده اند که با یک درصد این هزینه می توانند اقدامات لازم در این خصوص را اجرایی نمایند.

معاون رئیس جمهور گفت: بخش کشاورزی ما امروز احتیاج به درمان دارد، چون منابع آبی رو به کاهش است و بخش کشاورزی به تنهایی نمی تواند این مسائل را حل نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "استفاده 130 درصدی از منابع آبی تجدیدپذیر کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده 130 درصدی از منابع آبی تجدیدپذیر کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید