افسانه ها و سوالاتی درباره داروی جنجالی ضد چاقی اوزمپیک

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، خبرنگاران- ما در شروع دوره جدیدی در دارو های کاهش وزن هستیم که نوید نتایجی خارق العاده را می دهد. با این وجود، در نهایت تاثیر آن دارو ها به چند عامل بستگی دارد: این که تا چه میزان خوب کار می نمایند، چه قیمتی خواهند داشت و آیا پزشکان مایل به تجویز آن دارو ها خواهند بود یا خیر. تا به امروز به نظر می رسد این درمان ها فوق العاده خوب عمل نموده اند.

افسانه ها و سوالاتی درباره داروی جنجالی ضد چاقی اوزمپیک

به گزارش وبلاگ آقا ایرج به نقل از وُکس، بیمارانی که دارو های اوزمپیک (Ozempic) و ویگووی (Wegovy) را مصرف نموده اند به طور میانگین حدود 12 درصد از توده بدنی شان را از دست داده اند. با این وجود، هزینه درمان چاقی به وسیله این نوع از دارو ها می تواند زیاد باشد، زیرا بیمه های سلامت تمایلی به تخصیص بودجه برای تامین این دارو ها ندارند و در صورت تمایل به پرداخت برای آن دارو ها نیز شرایط سخت گیرانه ای را اعمال خواهند کرد.

این امر باعث شده تا پزشکان گرفتار شوند. بسیاری از آنان در خصوص ظرفیت بالقوه این نوع درمان تازه امیدوار هستند و و هم چنین سعی می نمایند انتظارات را با بیماران مدیریت نمایند و برنامه های بهداشتی را متقاعد نمایند که سرمایه گذاری بر روی آن ارزش دارد.

تبلیغات فراگیر برای اوزمپیک و ویگووی مانند تبلیغ دارو های تجویزی به بیماران اعلام می نماید که اگر به آن دارو علاقه دارند با پزشک شان مشورت نمایند.

این دارو ها بعلاوه در بحبوحه یک تغییر پارادایم اجتماعی و فرهنگی که مدت هاست در خصوص چاقی در پزشکی به خاتمه رسیده وارد بازار شده اند. پزشکان به طور فزاینده ای چاقی را نه به عنوان یک نقص شخصیت یا اراده بلکه به خودی خود به عنوان یک بیماری فیزیولوژیکی قلمداد می نمایند.

این لحظه ای پردرد برای امریکاست چرا که علیرغم وجود فرصت تازه ای با وجود این دارو، نظام بهداشت و درمان ایالات متحده آمادگی کافی برای استفاده از آن فرصت را ندارد. با این وجود، تقاضایی واقعی برای این نوع از دارو ها در امریکا وجود دارد. نتیجه یک نظرسنجی تازه انجام شده به وسیله STAT-Harris نشان داد که نیمی از شهروندان امریکایی گفته اند که برای خرید این نوع از دارو ها حاضر هستند تا 100 دلار در ماه هزینه نمایند.

سه متخصص برجسته پزشکی چاقی در خصوص باور های غلطی که اغلب بیماران در خصوص اوزمپیک و دارو های مشابه دارند توضیحاتی را ارائه دادند:

1- این نوع از دارو های کاهش وزن یک راه چاره کوتاه مدت نیستند

بیماران مختلف قبل از تصمیم به انتخاب یکی از این درمان های نو ملاحظات متفاوتی دارند. برای افراد مبتلا به چاقی شدید جراحی چاقی یک گزینه است. بعضی دیگر ممکن است ورزش و رژیم غذایی را انتخاب نمایند.

پزشکان چاقی می گویند که بسیار مهم است که بیماران آن چه را که از نظر بیولوژیکی در بدن شان اتفاق می افتد درک نمایند. هر فردی منحصر به فرد است و ویژگی های خاص خود را دارد. با افزایش چاقی کاهش وزن برای افراد دشوارتر می گردد و افراد مقوله ای را تجربه می نمایند که سازگاری متابولیک نامیده می گردد. بدن آنان آغاز به تغییر می نماید وهورمون هایی که نشان می دهد سیر هستند و نباید غذا بخورند، کاهش می یابد.

این نوع از دارو های نو آن هورمون ها را تحریک می نمایند. ویگووی و اوزمپیک یک هورمون واحد به نام GLP-1 را هدف قرار می دهند. دارو های موسوم به تریپل جی به زودی عرضه می شوند و به نظر می رسد هورمون های متعدد را موثرتر هدف قرار می دهند. نتیجه آن است که افراد سریع تر احساس سیری می نمایند و این موضوع باعث می گردد کم تر غذا بخورند. در آن صورت فرد کنترل بیشتری بر روی گرسنگی خود دارد.

با این وجود، اگر این هورمون ها را از بین ببرید بدن آغاز به واکنش نشان دادن و عملکرد معکوس می نماید. 95 درصد بیماران از پزشکان می پرسند آیا می توانند دارو ها را برای چند ماه مصرف نموده و سپس قطع نمایند و پاسخ پزشکان به این پرسش منفی است. بیماران باید برای این واقعیت آماده باشند که اگر قصد دارند وزن خود را کاهش دهند باید تا آخر عمر خود این نوع دارو ها را مصرف نمایند. این یک مانع بزرگ برای ارائه قرص هایی از نوع اوزمپیک به بچه ها و نوجوانان مبتلا به چاقی از سوی والدین آنان است. در واقع، این دارو ها درمان چاقی نیستند بلکه آن را مدیریت می نمایند.

2-ممکن است شرکت بیمه شما تمایلی به پوشش این نوع دارو و درمان چاقی نداشته باشد

بدون یاری بیمه های درمانی این دارو ها گران قیمت خواهند بود. قیمت اوزمپیک بدون پوشش بیمه حدود 900 دلار در ماه است و مصرف ویگووی حدود 1350 دلار در ماه هزینه دارد. بیشتر شکرت های بیمه تمایلی به پوشش این نوع دارو ها ندارند و این موضوع باعث افزایش هزینه بیماران می گردد.

جایگزین هایی برای بیمارانی وجود دارد که نمی توانند بیمه ای برای پوشش دارو ها دریافت نمایند و نمی توانند قیمت 1300 دلاری را از جیب خود بپردازند. ساکسندا و فنترمین از جمله گزینه هایی بودند که پزشکان برای بیماران در نظر گرفته اند. با این وجود، آن دارو ها به اندازه درمان نو که توجه زیادی را به خود جلب نموده موثر نیستند.

3-تجربه شما با این دارو ها می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد

پزشکان چاقی می گویند یکی دیگر از نکاتی که بیماران باید از آن مطلع باشند آن است که تجربه فردی شان ممکن است با تبلیغات انجام شده درباره دارو انطباقی نداشته باشد. اعدادی که بیماران ممکن است دیده باشند و نشان می دهد که افراد 10 تا 20 درصد از وزن بدن خود را از دست می دهند صرفا میانگین هستند. بعضی از افراد ممکن است 35 درصد از وزن خود را از دست بدهند و در بعضی از افراد دیگر این اندازه ممکن است 10 درصد باشد.

تعداد کمی از افراد ممکن است پس از مصرف دارو هیچ گونه کاهش وزنی نداشته باشند. در مرحله فعلی از نظر علمی معین نیست که بیماران مختلف چگونه به این قبیل دارو ها واکنش نشان می دهند و هنوز جای زیادی برای آزمون و خطا وجود دارد. پس از مصرف دارو طبیعی است که پس از شش تا 12 ماه کاهش وزن را تجربه کنید، زیرا متابولیسم شما آغاز به تنظیم شدن می نماید.

سپس موضوع عوارض جانبی وجود دارد. بیشتر افراد پس از مصرف اوزمپیک و دارو های مشابه تا حدودی حالت تهوع را تجربه خواهند کرد. در بعضی افراد این حالت تهوع به حدی است که باید به اورژانس انتقال یابند. هم چنین، تعداد کمی از بیماران پس از مصرف اوزمپیک دچار یبوست بسیار شدید شده اند که در نهایت سر از بیمارستان درآوردند.

4- برای کاهش وزن و مدیریت به برنامه ای جامع احتیاج دارید

تمام پزشکانی که با آنان صحبت کردیم در نهایت تاکید کردند که بیماران به برنامه ای جامع برای مدیریت وزن از جمله برای رژیم غذایی و اطمینان از این که ورزش می نمایند احتیاج دارند. علت این موضوع آن نیست که کاهش وزن به سادگی غذا خوردن و ورزش کردن است. این بدان خاطر است که این نوع از دارو ها در بیمارانی که رژیم غذایی دارند و ورزش می نمایند برترین عملکرد را خواهد داشت.

ورزش فواید ثابت شده ای برای سلامتی به ویژه در خصوص شرایط مرتبط با چاقی مانند فشار خون بالا و دیابت دارد. عضله سازی باعث می گردد بدون شما کالری بسوزاند و کم تحرک بودن حتی در صورت داشتن وزن کم تر خطراتی را برای سلامتی به همراه خواهد داشت.

ستراتژی های دستیابی به خواب بهتر و مدیریت استرس نیز می تواند به بیماران یاری کند تا بیش ترین بهره را از این دارو ها ببرند و سایر شرایطی که ممکن است با آن درگیر باشند را مدیریت نمایند. درمان چاقی یک درمان تداوم است. شما نمی توانید صرفا یک دارو را تجویز کنید و پیگیری های مربوطه را انجام ندهید. در واقع، داروهایی، چون اوزمپیک صرفا ابزاری برای مدیریت درمان چاقی هستند.

منبع: فرارو

به "افسانه ها و سوالاتی درباره داروی جنجالی ضد چاقی اوزمپیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسانه ها و سوالاتی درباره داروی جنجالی ضد چاقی اوزمپیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید