جهانگیری: شرایط مالی کشور به سمت بهبود حرکت می نماید

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، معاون اول رئیس جمهور گفت: با وجود تحریم های آمریکا شرایط مالی کشور به سمت بهبود حرکت می نماید.

جهانگیری: شرایط مالی کشور به سمت بهبود حرکت می نماید

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ آقا ایرج، اسحاق دنیاگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه) در مراسم روز دنیای استاندارد گفت: بعضی تصور می نمایند که در دوران تحریم که با محدودیت روبرو هستیم نباید به این گونه سازمان ها که به نوعی احساس می گردد وظیفه آن ها ایجاد محدودیت است، توجه کنیم و باید آن ها را از صحنه کنار بگذاریم، اما فعالان مالی نباید اجازه دهند که چنین زمزمه ای در کشور به راه بیفتد.

دنیاگیری ادامه داد: بعضی معتقدند که فعالیت سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد مختص دورانی است که فضایی آرام بر کشور حاکم است و امروز که تحت فشار و تحریم های ظالمانه قرار داریم نباید به این گونه سازمان ها توجه کنیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: فراورینمایندگان و فعالان مالی کشور جهتی طولانی را طی نموده اند و طی سال ها کار و کوشش به صندلی امروزی خود دست یافته اند به گونه ای که فراوریات بسیاری از واحد های مالی و صنعتی کشور امروز از اعتبار دنیای برخوردار هستند و به برند بین المللی تبدیل شده اند که نباید اجازه دهند عدم توجه به استاندار های لازم، منجر به پایمال شدن این دستاورد ها گردد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با قدردانی از فراورینمایندگان و فعالان مالی کشور که در شرایط خطیر و سخت مالی فعلی مشغول فعالیت هستند، گفت: با روحیه و امیدی که در فراورینمایندگان و فعالان مالی کشور سراغ دارم، این دوران سخت به خوبی پشت سر گذاشته خواهد شد.

دنیاگیری توضیح داد: گزارش ها و آمار هایی که از سوی سازمان های رسمی کشور منتشر می گردد نشان می دهد که با وجود تحریم های شدید آمریکا و به تعبیر خودشان جنگ مالی که علیه ملت ایران به راه انداخته اند، شرایط مالی کشور به سمت بهبودی حرکت می نماید.

معاون اول رییس جمهور اضافه نمود: هم شاخص های کلان مالی کشور نوید بهبودی می دهد و هم گزارش های دریافتی از بنگاه های مالی بیانگر این است که وضعیت اقتصاد کشور به سمت بهتر شدن در حرکت است.

وی اضافه نمود: البته این به معنای نبود مسائل و موانع پیش روی بنگاه های مالی نیست، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که آمریکایی ها تصور می کردند با اعمال تحریم ها و فشارها، اقتصاد کشور دچار فروپاشی می گردد و مردم در شرایطی قرار می گیرند که دست به اقدامات خشونت آمیزی زده و جمهوری اسلامی ایران نخواهد توانست که جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را مشاهده کند.

دنیاگیری با تأکید بر این که خوشبختانه با ایستادگی مردم و پیگیری مدیران کشور توانسته ایم از دوران سخت عبور کنیم، اعلام کرد: گزارش ها و آمار و ارقام نشان می دهد که امروز اقتصاد کشور هم به سمت رشد مثبت حرکت می نماید و هم قادر به ایجاد اشتغال است ضمن آنکه گام هایی نیز برای کنترل نرخ تورم برداشته شده و بورس کالا به عنوان یک شاخص مهم مالی از امید مردم به آینده اقتصاد کشور خبر می دهد و شاخص بورس جهش ها و رشد های بزرگی را تجربه نموده است.

معاون اول رییس جمهور توضیح داد: این دستاورد ها به معنای آن است که فعالان مالی کشور و به خصوص بخش خصوصی وطن دوست و متدین، پای کشور و نظام ایستاده اند و به عنوان سربازان خط مقدم این جنگ مالی عملکرد شایسته و مناسبی داشته اند.

دنیاگیری اضافه نمود: البته پیغام و خواسته فعالان مالی این است که هر چه بتوانیم فضای بین المللی حاکم بر اقتصاد کشور را از تشنج به سمت ثبات ببریم اتفاقات بهتری در اقتصاد کشور رخ خواهد داد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر این که باید بتوانیم مسایل منطقه ای را که از حساسیت بسیار بزرگی برخوردار است حل و فصل کنیم، توضیح داد: امروز منطقه حساس و مهم خلیج فارس و خاورمیانه با مسایل جدی روبرو است و دنیا درگیر مسایلی شده است که یک لحظه غفلت از آن ها می تواند به اتفاقات بسیار خطرناکی منجر گردد.

دنیاگیری با بیان این که همانطور که بار ها نشان داده ایم اهل مصاحبه و تعامل هستیم، گفت: مسئولین سیاسی کشور باید با تدبیر و دقت مسایل منطقه را تحت کنترل و نظارت داشته باشند تا هم اتفاقی در سطح منطقه نیفتد و هم فشار هایی که در سطح بین الملل بر اقتصاد کشور وارد شده کاهش یابد.

وی اضافه نمود: رسیدن به صندلی امروز و دستیابی به این دستاورد ها حاصل کوشش صنعتگران، فعالان مالی و فراورینمایندگان کشور است که سال ها به وسیله تحقیق و توسعه و ارتباط با دانشگاه ها و بازار های بین المللی به آن دست یافته اند و نتیجه آن این شده که صادرات غیرنفتی کشور می توانست امروز به حدود 80-70 میلیارد دلار برسد و اگر فضای بین المللی ناشی از تحریم های ظالمانه علیه ایران نبود، تعداد فراورینمایندگان فعال در عرصه صادرات بیش از تعداد صادرنمایندگان فعلی بود.

معاون اول رییس جمهور با بیان این که در همین شرایط تحریم بر اساس گزارش وزیر امور مالی و دارایی میزان صادرات غیرنفتی شش ماهه کشور 20 میلیارد دلار بوده است و حجم بزرگی از فراوریات کشور نظیر پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی و سایر فراوریات در بازار های بین المللی حتی در شرایط تحریم عرضه شده است و این در حالی است که زمانی فقط کالا هایی نظیر فرش و پسته در سبد صادراتی ایران بود، اما امروز با رشد فراوریات صنعتی کشور تنوع سبد صادراتی بسیار گسترده شده است.

دنیاگیری اضافه نمود: در بخش واردات نیز همین گونه بوده است و میزان واردات شش ماهه کشور حدود 22-21 میلیارد دلار بوده و می توان گفت که تراز تجاری کشور بدون احتساب نفت ترازی متعادل است و این یعنی کشور امروز به نقطه ای رسیده است که صادرات و واردات آن به جز نفت در وضعیت تعادل قرار گرفته است و اگر محدودیت های ناشی از تحریم نبود، تراز تجاری کشور بسیار مثبت تر از وضعیت فعلی بود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه ممکن است تأمین بعضی کالا ها و قطعات مورد احتیاج در شرایط تحریم، سخت و سخت باشد، اما به عنوان معاون اول رییس جمهور و مسئول ستاد مقابله با تحریم اعلام می کنم که هیچ فراورینماینده ای در کشور وجود ندارد که نتوانسته باشد احتیاج های خود را از بازار های بین المللی تأمین کند. البته ممکن است این کار قدری سخت و با سختی همراه بوده باشد، اما محدودیت ها مانع از تأمین قطعات مورد احتیاج نشده است.

دنیاگیری توضیح داد: این شرایط طولانی مدت نیست و زودگذر خواهد بود و نباید اجازه دهیم که جهت رو به رشد و در حال توسعه کشور دچار آسیب گردد و فعالیت واحد های فراوریی کشور که امروز از صندلی خوبی برخوردارند و فراوریات آن ها مطابق استاندارد های بین المللی هست متوقف گردد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر این که محیط زیست به معنای سلامت مردم است و در جهت حفظ سلامت جامعه هیچ خط قرمزی وجود ندارد گفت: اگر قرار باشد یک واحد فراوریی به دلیل آسیب رساندن به سلامت مردم متوقف گردد، اشکالی ندارد چراکه اصل سلامت مردم است.

دنیاگیری با بیان این که بسیاری از بنگاه های مالی استاندارد هایی بالاتر و فراتر از استاندارد های سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد را رعایت می نمایند بر لزوم استمرار و حراست از این روند تأکید کرد و گفت: فراوری کالای با کیفیت و با قیمت مناسب در دوران تحریم ضروری تر از شرایط عادی است.

معاون اول رییس جمهور در بخش پایانی سخنان خود از رییس سازمان ملی استاندارد و دست اندرکاران این سازمان به خاطر اقدامات اجرا شده و دستاورد های حاصله قدردانی کرد و گفت: این سازمان استاندارد های بسیار خوبی را در سال های اخیر تدوین نموده و در اختیار واحد های فراوریی قرار داده و در بخش بین الملل نیز عملکرد بسیار مطلوبی داشته و رتبه سازمان در بخش بین الملل افتخار آفرین است.

رییس سازمان ملی استاندارد نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از اقدامات اجرا شده و تدوین استاندارد های مختلف در دولت تدبیر و امید، با تأکید بر اهمیت اعتماد مشتری به سلامت و ایمنی محصولات، بالا رفتن مسئولیت پذیری واحد های فراوریی و امکان عرضه محصولات ایرانی در بازار های بین المللی گفت: این موضوعات مهم محقق نخواهد شد مگر آن که در بخش رونق فراوری به موضوع و نقش استاندارد توجه ویژه صورت گیرد.

در این مراسم دبیرکل موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشور های اسلامی نیز با تأکید بر این که استاندارد ها دنیا را در جهت بهتر شدن تغییر می دهند از سازمان ملی استاندارد ایران به خاطر مشارکت فعالانه و کوشش وافر در راستای فعالیت های این موسسه قدردانی کرد.

لازم به ذکر است در این مراسم با حضور مراسم اول رییس جمهور از واحد های نمونه ملی در زمینه رعایت استاندارد با اهدای لوح تقدیر و تندیس علامت استاندارد ایران قدردانی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "جهانگیری: شرایط مالی کشور به سمت بهبود حرکت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهانگیری: شرایط مالی کشور به سمت بهبود حرکت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید