دومین رویداد مجازی گرامیداشت مفاخر ایران به امیرکبیر اختصاص یافت

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، دومین رویداد مجازی گرامیداشت مفاخر ایران به امیرکبیر اختصاص یافت.

دومین رویداد مجازی گرامیداشت مفاخر ایران به امیرکبیر اختصاص یافت

دومین رویداد مجازی گرامیداشت مفاخر ایران ویژه امیرکبیر با حضور جمعی از نویسندگان و تاریخ پژوهان، هنرمندان و فعالان موزه ای در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تهران برگزار گردید.

مواریث فرهنگی می تواند بنیه های فرهنگی و هویتی ما را تقویت کند

حسن میثمی در این مراسم بیان نمود: هر وقت هوا آلوده می گردد ما براساس سنجه هایی این آلودگی را تشخیص می دهیم و عملیات معکوس را برای غبارزدایی انجام می دهیم. اگر فرض کنیم فرهنگ همان هواست که در آن هر روز تنفس می کنیم، دو مشکل برای آن وجود دارد. نه سنجه ای برای آلودگی و نه عملیاتی برای غبارزدایی و سالم سازی آن وجود ندارد.

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی اضافه نمود: ما معتقدیم که فضای فرهنگی ما به وسیله تعدادی از اتفاقات و مفاخر درخشانمان کاملا روشن و شفاف است، اما این جهت طی سالها غبارهای زیادی گرفته که موجب شده آن را گم کنیم. جریان غالب محتوایی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نامطلوب تلقی می گردد. به همین علت دوستان ما در وزارتخانه راهکاری برای فراوری محتوا در فضای مجازی با موضوع مفاخر داشتند که فراخوان هایی در این زمینه منتشر شد.

میثمی توضیح داد: سال گذشته این رویداد مجازی با موضوع جناب فردوسی شکل گرفت و فراوری محتوای خوبی نیز انجام شد که حدود 10 کشور خارجی در فراخوان این رویداد شرکت کردند. سال جاری با توجه به اهمیت شخصیت امیرکبیر، فراوری محتوای دیجیتال بر این اساس انجام شد.

رئیس اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی گفت: ستاد فضای مجازی وزارتخانه برگزارنماینده دومین رویداد مجازی گرامیداشت مفاخر ایران ویژه امیرکبیر بود که با همکاری ادارات کل استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، مرکزی، کاخ گلستان، موزه ملی ایران، موزه ملک و.. برگزار گردید. به نظر من این اتفاقات باید تکثیر و تکرار گردد و مفاخرمان را خاصه برای بچه ها و نوجوانان معرفی کنیم؛ با برگزاری چنین رویدادهایی غبارهای فرهنگی کنار می رود و درخشانی را می توانیم ببینیم.

میثمی توضیح داد: هدفمان در اداره کل روابط عمومی این است که به فراوری محتوا با موضوع مواریث فرهنگی بپردازیم. اعتقاد داریم، مواریث فرهنگی کاملا می تواند بنیه های فرهنگی و هویتی ما را تقویت کند، به تبلیغات در فضای مجازی یاری کند و موجب آگاهی مردم در زمینه معرفی مفاخر گردد.

رئیس اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان نمود: سال جاری حدود 12 هزار نفر مشارکت و بازدید از این رویداد مجازی داشتند و فراوری محتوا به شکل های مختلف انجام شد. باید برای دیده شدن این آثار برنامه ریزی جدی انجام دهیم.

اطلاع رسانی در زمینه تاریخ باید با درایت انجام گردد

منصوره اتحادیه، مورخ و نواده امیرکبیر در ادامه به زندگی امیرکبیر و نامه نگاری هایش با ناصرالدین شاه اشاره و بیان نمود: امیرکبیر شخصیت مهم تاریخ کشورمان است و جایگاه خاصی دارد، اما متاسفانه دوران کمی در مسند قدرت بوده است. به نظر من کاری که امروز وزارت میراث فرهنگی برای بزرگداشت امیرکبیر انجام داده، بسیار ارزنده است. اطلاع رسانی در زمینه تاریخ باید با درایت انجام گردد و این وزارتخانه به درستی این کار را انجام داده است.

اتحادیه توضیح داد: مهمترین اصلاحاتی که امیرکبیر انجام داده راه اندازی دارالفنون بود که شروع تحصیلات مدرن در ایران است و دیگری تاسیس روزنامه وقایع اتفاقیه است. روزنامه وقایع اتفاقیه اولین روزنامه ای است که چاپ شد و شروعی برای اطلاع رسانی بود که موجب شد در آن موقع که هنوز از تلگراف و پست خبری نبود، نقاط دورافتاده کشور با هم در ارتباط باشند. در حقیقت این دو اقدام ماندنی امیرکبیر بود و یک نوع نوآوری محسوب می گردد.

بزرگداشت مجازی امیرکبیر کاری ارزنده ای است از وزارت میراث فرهنگی

خسرو معتضد، نویسنده و تاریخ پژوه در ادامه با اشاره به شخصیت تاثیرگذار امیرکبیر و خدماتی که در آن دوران انجام داده، گفت: وزارت میراث فرهنگی باید بزرگان و مفاخر کشورمان را معرفی کند. بزرگداشت امیرکبیر کار بسیار ارزنده ای است که این وزارتخانه در فضای مجازی انجام داده است.

او پیرامون اینکه دومین رویداد مجازی گرامیداشت مفاخر ایران به امیرکبیر اختصاص یافت، اضافه نمود: معرفی امیرکبیر و کارهایی که انجام داده است باید بطور مرتب نمایش داده گردد، زیرا بسیاری از مردم این شخصیت را نمی شناسند. امیرکبیر شخصیت برجسته ایرانی و یکی از رجال بزرگ ایران است. فیلمی که امروز درباره امیرکبیر رونمایی شد، کار ارزنده ای است. امیرکبیر شخصیت ملی ایرانی است که پاکی و صداقت ایرانی را به ثبوت رسانده و کارهای بزرگی انجام داده است.

این نویسنده و تاریخ پژوه گفت: امیرکبیر نیروی دریایی و پلیس را تشکیل داد و به تشویق صنایع دستی پرداخت. او می گفت باید سماور و کالسکه بسازی، بعلاوه پارچه چوقابافی مازندران را رواج داد.

وزارت میراث فرهنگی مزار امیرکبیر در کربلا را بازسازی و احیا کند

محمدرضا ورزی، کارگردان و تهیه نماینده در ادامه گفت: نقش امیرکبیر را سه نفر بازی کردند، اولین نفر ناصر ملک مطیعی در سریال سلطان صاحبقران ساخته مرحوم علی حاتمی در سال 53 بود که استاد معتضد از کارشناسان این سریال بود. دومین ایفای نقش امیرکبیر را سعید نیک پور در سال 64 در سریال امیرکبیر انجام داده است که کار قابل اعتنایی بود و موسیقی به یادماندنی کامبیز روشن روان تاثیر زیادی بر آن داشت. بعلاوه سومین نقش آفرینی شخصیت امیرکبیر به وسیله محمد صادقی در سریال سالهای مشروطه در سال 88 انجام شد.

او اضافه نمود: امیرکبیر و شخصیت هایی نظیر او این ظرفیت را دارند که در دوره های مختلف در قالب تئاتر، فیلم و مستند به آنها پرداخته گردد. هر نسلی دوست دارد با شخصیت امیرکبیر آشنا گردد و در این باره فیلم بسازد.

ورزی توضیح داد: شخصیت هایی مانند هملت که واقعی نیستند، هر چند سال یکبار به وسیله فیلمسازان در اقصی نقاط جهان ساخته می شوند، امیرکبیر که یک شخصیت واقعی است و میتوان بارها درباره او فیلم ساخت و نمایش روی صحنه برد، تنها نباید در کتابها به معرفی این شخصیت پرداخت.

این کارگردان و تهیه نماینده سینما و تلویزیون بیان نمود: به مناسبت مراسم بزرگداشت امیرکبیر به مهندس ضرغامی پیشنهاد می دهم که مزار امیرکبیر در کربلا را بازسازی و احیا کند تا زائرانی که به کربلا می فرایند از مزار او نیز بازدید نمایند. امیرکبیر ارادت خاصی به امام حسین (ع) داشته است.

کارهای فرهنگی که امیرکبیر انجام داده بسیار متمایز است

ایوب زارعی، شهردار بندر کنگ و نماینده منتخبان این رویداد مجازی در ادامه ضمن قدردانی از وزارت میراث فرهنگی برای برگزاری مراسم بزرگداشت امیرکبیر گفت: کارهای فرهنگی که امیرکبیر انجام داده بسیار متمایز است. امروز اگر به نیکی از او نام می بریم به علت انجام کارهای فرهنگی و تحولاتی بوده که ایجاد نموده است. یکی از کارهای امیرکبیر نوآوری بود و ما در آموزش های خود باید این موضوع را در نظر بگیریم.

منبع: همگردی

به "دومین رویداد مجازی گرامیداشت مفاخر ایران به امیرکبیر اختصاص یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین رویداد مجازی گرامیداشت مفاخر ایران به امیرکبیر اختصاص یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید