دیپلماسی مالی و سیاسی در کنار هم نتیجهبخش میشوند

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، رئیس اتاق سمنان با بیان این نکته که امروز به دلیل نداشتن دیپلماسی تعیین، صندلی خود را در بازار کشورهای همسایه از دست دادیم، گفت: دیپلماسی مالی و سیاسی درهم تنیده هستند و بی توجهی به یکی از آنها مانع از ادامه کار می گردد. امروز رقبای تجاری ایران در عراق توانسته اند سهم ایران را در این بازار کاهش دهند که دلیل اصلی آن سیاست گذاری های نادرست است.

دیپلماسی مالی و سیاسی در کنار هم نتیجهبخش میشوند

علی اصغر آدینه ای، در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران توضیح داد: برای حضور پایدار در بازارهای هدف باید تکلیف خود را درباره واقعیت های سیاسی و مالی بین المللی تعیین کنیم. زمانی که تحریم های یک جانبه آمریکا رخ داد، باوجوداینکه یک کشور ما را تحریم کرد اما سایر کشورها هم به ناچار از او تبعیت کردند. تعیین بود که این کشورها هیچ گاه روابط مالی پرسود را فدای یک رابطه محدود نمی نمایند.

به باور این فعال مالی آنچه اهمیت دارد ایجاد مناسبات تجاری و سرمایه گذاری های قدرتمند و پایدار در بازارهای هدف است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برنامه توسعه هفتم اشاره نمود و اضافه نمود: متأسفانه سیاست گذاری های داخلی کشور نیز تنها در حد شعار باقی می ماند؛ مانند آنچه درباره حضور در بازار کشورهای همسایه گفتیم و می گوییم. هدف گذاری ایران تقویت مناسبات تجاری خود با همسایگان است اما برای تحقق این هدف زمینه سازی نشده است. در اجرای برنامه های توسعه نیز همین روال حاکم است. موضوعات و برنامه های بلندپروازانه را مطرح می کنیم اما هیچ کدام قابلیت اجرا ندارند.

آدینه ای معتقد است برای موفقیت در اجرای برنامه توسعه هفتم باید قبل از هر کاری، شش برنامه ای که بعد از انقلاب تدوین شده اند را عارضه یابی کنیم. حتی شاید لازم باشد برنامه های قبل از انقلاب را هم مرور کنیم و علل عدم موفقیت آنها را بشناسیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران بهره گیری از دانش اساتید، فعالان مالی، فعالان فرهنگی، جامعه شناسان، تشکل های مالی، فرهنگی و نهادهای مردمی را یکی از لازمه های تدوین یک برنامه توسعه جامع و عملیاتی دانست و تأکید کرد: در فرایند برنامه نویسی ضروری است هم از نظرات دانشگاهیان استفاده کرد و هم از تجربه افرادی که با مسائل روز در هر حوزه ای دست به گریبان بودند. در این وادی تئوری و عمل در کنار هم باید دیده گردد.

رئیس اتاق سمنان کنار گذاشتن مباحث سیاسی و جناح بندی ها را از دیگر لازمه های تدوین برنامه توسعه دانست.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "دیپلماسی مالی و سیاسی در کنار هم نتیجهبخش میشوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلماسی مالی و سیاسی در کنار هم نتیجهبخش میشوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید