قلب گردشگری ورزشی ایران چشم انتظار توجه ویژه است

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، قلب گردشگری ورزشی ایران چشم انتظار توجه ویژه است.

قلب گردشگری ورزشی ایران چشم انتظار توجه ویژه است

امروزه یکی از صنایع روبه رشد و مهم در دنیا، صنعت جهانگردی است که در اقتصاد و عایدیزایی کشورها تاثیر بسزایی دارد. در دنیای امروز جهانگردی ورزشی منبعی سرشار از سلامتی و در عین حال سود و عایدی است و هر کشوری که بتواند شرایط بهتر استفاده از این منبع را فراهم کند از مواهب و مزایای بیشتر آن بهره مند خواهد شد. سرزمین ایران باتنوع شرایط اقلیمی و آب و هوایی و برخورداری از پتانسیل های طبیعی می تواند به جایگاه مطلوبی در عرصه جهانگردی ورزشی دست یابد. امید است با توجه بیشتر مسئولان به صنعت جهانگردی این مهم تحقق باید و روز به روز شاهد پیشرفت صنعت جهانگردی بویژه در زمینه جهانگردی ورزشی باشیم.

با نگاه به سرمایه گذاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه جهانگردی ورزشی به این نتیجه می رسیم که بسیار پیروز عمل نموده اند و هرساله شاهد برگزاری رخدادهای هیجان انگیز ورزشی نظیر برگزاری بازی های آسیایی، تورهای مهم و بین المللی تنیس، مسابقات اتومبیلرانی رالی و فرمول یک ورزش های آبی هستیم. این سرمایه گذاری ها تا جایی پیش رفته که حتی کشور کوچکی مانند قطر نیز میزبان برگزاری بزرگترین رخداد فوتبالی دنیا یعنی مسابقات جام دنیای فوتبال در سال 2022 خواهد بود.

مشارکت در حرکتهای مختلف ورزشی فعال یا غیرفعال و نحوه سازماندهی عوامل مالی تجارتی از کشور مبدأ به کشور مقصد و سفرهای پیش آمده در این میان را جهانگردی ورزشی می نامند. جهانگرد ورزشی نیز فردی است که از طریق یک تور ورزشی برای تماشای رشته ورزشی مورد دلخواه خود در بازی های آسیایی، دنیای، بازی های المپیک و یا بازی های ویژه بانوان یا مشارکت در رویدادهای ورزشی به کشور دیگر سفر می نماید. جهانگردان ورزشی می توانند براساس اهداف ورزشی به سه طبقه مشارکت کنندگان در رویداها (ورزشکاران)، تماشاچیان ورزشی و عاشقان ورزشی تقسیم شوند. در واقع برگزاری رویدادهای ورزشی عاملی برای جذب شرکت کنندگان فعال، تماشاگران، جهانگردان و افزایش شرکت و توجه رسانه ها و بازتاب مثبتی برای ساکنان آن منطقه است.

استان اردبیل با توجه به دارا بودن موقعیت و شرایط استثنایی جغرافیای و طبیعی و برخورداری از زیرساخت های مهم ورزشی از جمله ورزشگاه ها و مجموعه های ورزشی و قهرمانان و پهلوانان ورزشی می تواند به یکی از مهمترین منطقه ها جهانگردی ورزشی کشور تبدیل گردد و هرساله دراین شهر شاهد برگزاری رخدادهای گوناگون ورزشی باشیم که به نوعی با طبیعت زیبای اردبیل در چهار فصل گره خورده باشد.

در این میان آنچه که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، معرفی این جاذبه های ورزشی به ورزشکاران و علاقمندان به جهانگردی ورزشی هم در داخل و هم خارج کشور است که این مهم امکانپذیر نیست مگر با مشارکت و همکاری تمام نهادهای مربوطه از جمله اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل میراث فرهنگی و جهانگردی، استانداری که باید به صورت حرفه ای به این مقوله ورود نموده و با همکاری سازمان های دخیل در این امر و هیات های ورزشی و بعلاوه آژانس های مسافرتی و صدا و سیما سبب ارتقا و رشد این صنعت پر عایدی باشند.

اما مهمترین بخش این همکاری باید بین اداره کل ورزش و جوانان استان به عنوان متولی امر ورزش و ساماندهی جوانان و اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی به عنوان مسئول بخش جهانگردی استان انجام گیرد تا شاهد رشد صنعت جهانگردی در استان و اشتغالزایی برای جوانان باشیم، زیرا صنعت جهانگردی می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای ضعف مالی و صنعتی در استان باشد.

نویسنده: سیدصادق حسینی | کارشناس جهانگردی استان اردبیل

منبع: همگردی

به "قلب گردشگری ورزشی ایران چشم انتظار توجه ویژه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلب گردشگری ورزشی ایران چشم انتظار توجه ویژه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید