مازراتی سفارشی محمدرضا پهلوی، 60 ساله شد

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، این ماشین نه تنها کارخانه ایتالیایی را از تعطیلی نجات داد، بلکه با به چالش کشیدن ماشین های اسپرت مشهور زمان خود، نظیر فراری 250 جی تی، نظر ثروتمندان و کلکسیونر های جهان را به مازراتی جلب کرد.

مازراتی سفارشی محمدرضا پهلوی، 60 ساله شد

مازراتی 5000 جی تی با سفارش محمدرضا پهلوی ساخته شد

مازراتی این ماه شصت ساله شدن یکی از مهم ترین مدل هایش را جشن می گیرد که به سفارش محمدرضا پهلوی، ساخته شد.

در اواخر دهه پنجاه میلادی، مازراتی که با مسائل مالی دست و پنجه نرم می کرد، یک کوپه اسپرت به نام 3500 جی تی به بازار عرضه کرد. این ماشین نه تنها کارخانه ایتالیایی را از تعطیلی نجات داد، بلکه با به چالش کشیدن ماشین های اسپرت مشهور زمان خود، نظیر فراری 250 جی تی، نظر ثروتمندان و کلکسیونر های جهان را به مازراتی جلب کرد.

مدل 3500 جی تی در اواخر دهه 50 مازراتی را از ورشکستگی نجات داد

محمدرضاپهلوی اواخر سال 1958 مدل جدید مازراتی را سوار شد و آن را پسندید. او، اما از کارخانه خواست به جای موتور شش سیلندر، ماشین او را با موتور قوی تر هشت سیلندر بسازد.

مازراتی برای این کار ناگزیر شد طراحی ماشین را کاملا تغییر دهد و در نتیجه ماشین جدیدی ساخته شد که کارخانه آن را 5000 جی تی نامید.

اتاق مازراتی 5000 جی تی با همکاری کارخانه کاروزریا تورینگ ساخته شد و در نوامبر سال 1959 با نام شاه پارس در نمایشگاه خودروی تورین رونمایی شد.

باقیمانده یک دستگاه مازراتی 5000 جی تی بیش از 500 هزار دلار در حراجی فروخته شد

از شاه پارس تنها سه دستگاه ساخته شد. مازراتی سال بعد 5000 جی تی را با تغییراتی در نمایشگاه ژنو نمایش داد و سفارش های بیشتری دریافت کرد.

به جز محمدرضا پهلوی، کریم آقا خان، امام شیعیان اسماعیلی و جیانی آنیلی، مدیر وقت فیات، از جمله خریداران مشهور این ماشین بودند. تنها 34 دستگاه از این ماشین با همکاری خودروسازان ایتالیایی نظیر گیا، پینین فارینا و برتونه ساخته شد.

5000 جی تی همچنان یکی از باارزش ترین ماشین های کلکسیونی جهان است. تابستان امسال یک دستگاه از این ماشین که بیش از پنجاه سال در انبار مانده بود در حراجی موسسه آر ام سادبیز به قیمت 533 هزار دلار فروخته شد.

کاروزریا تورینگ سال گذشته به مناسبت شصت سالگی شاه پارس نمونه ای مدرن از این ماشین را براساس مازراتی گرن توریزمو ساخت.

کانسپت ویژن تی چهره جدید شاسی بلند های هیوندای را نمایش می دهد

هیوندای در نمایشگاه لس آنجلس ایده ای از ظاهر نسل بعدی مدل توسان را نمایش داد. توسان جدید قرار است در سال 2021 به بازار عرضه شود و عکس هایی که از مدل استتار شده این ماشین در حال آزمایش گرفته شده نشان می دهد جلوی ماشین به کانسپتی که در لس آنجلس رونمایی شد شبیه است.

کانسپت ویژن تی چهره جدید شاسی بلند های هیوندای را نمایش می دهد که در آن چراغ ها با جلوپنجره ترکیب شده است. جلوپنجره ماشین از شبکه ای از دریچه های کوچک شکل گرفته که در حرکت برای خنک کردن موتور باز می شوند و هنگام توقف بسته هستند.

هیوندای قرار است دو سال دیگر نسل جدید توسان را به بازار عرضه کند

خطوط تیز و زاویه دار، نمایی اسپرت و عضلانی به بدنه داده اند. ابعاد ماشین کمی بیشتر از مدل کنونی توسان است و احتمالا از بزرگ تر شدن این ماشین در نسل بعدی خبر می دهد.

هیوندای اطلاعات فنی این کانسپت را منتشر نکرده است، اما می دانیم که نسل بعدی توسان علاوه بر موتور بنزینی و دیزل با قوای محرکه هیبرید-الکتریکی هم ساخته خواهد شد.

سومین مدل الکتریکی فولکس واگن از اواخر سال 2021 تولید خواهد شد

مهم ترین ماشین فولکس واگن در نمایشگاه لس آنجلس، کانسپتی بود که قرار است مبنای ساخت سومین مدل الکتریکی کارخانه باشد.

این کانسپت که نامش آی دی اسپیس ویژن است، فرم استیشن دارد و تولیدش از اواخر سال 2021 آغاز خواهد شد. فولکس واگن می گوید نمونه های متفاوتی از این ماشین را در بازار های چین، اروپا و آمریکای شمالی عرضه خواهد کرد.

ماشین یک موتور 275 اسب بخاری دارد که نیروی آن به چرخ های عقب منتقل می شود. یک موتور ده اسب بخاری هم در جلوی ماشین واقع شده است که به طور موقت چرخ های جلو را حرکت می دهد. به گفته کارخانه، ماشین با هر بار شارژ می تواند تا 590 کیلومتر حرکت کند.

فولکس واگن می گوید ماشین با هر بار شارژ تا 590 کیلومتر حرکت می کند

فولکس واگن به تازگی تولید اولین مدل الکتریکی خود به نام ID.3 را آغاز کرده است. مدل الکتریکی بعدی یک شاسی بلند به نام ID.4 است که در سال 2021 به بازار خواهد آمد.

گروه خودروسازی فولکس واگن که دوازده کارخانه خودروسازی از جمله پورشه، آئودی، سئات و اشکودا را شامل می شود، برای ساخت ماشین های الکتریکی و هیبرید در پنج سال آینده بیش از 66 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

پاپ فرانسیس برخلاف رهبران پیشین کلیسای کاتولیک از ماشین های ارزان استفاده می کند

ماشین جدید رهبر کاتولیک های جهان یک شاسی بلند ارزان ساخت رومانی است. کارخانه داچیا، زیرمجموعه رنو، هفته گذشته این ماشین را که براساس مدل داستر ساخته شده به واتیکان هدیه کرد.

داستر با توجه به نیاز های پاپ تغییر داده شده است. ماشین کمی پایین تر آورده شده تا پیاده و سوار شدن آسان تر شود و صندلی عقب هم راحت تر از مدل های معمولی داستر است. به رسم ماشین های پیشین پاپ، اتاقی شیشه ای هم روی سقف ماشین ساخته شده است.

داستر، پس از رنو کپچر دومین شاسی بلند کوچک پرفروش در اروپا است.

این اولین باری نیست که پاپ داچیا سوار می شود. او سه سال پیش در سفر به ارمنستان از مدل لوگان، که در ایران به نام تندر 90 تولید می شود، استفاده کرد.

لامبورگینی در سال 2017 یک مدل ویژه اوراکان به پاپ هدیه داد

پاپ فرانسیس به قناعت و زندگی ساده معتقد است و با انتخاب ماشین هایش این سبک زندگی را نمایش می دهد. در حالی که رهبران پیشین کلیسای کاتولیک بر ماشین های گران قیمتی نظیر مرسدس-بنز یا رنج روور سوار می شدند، پاپ فرانسیس از ماشین های ارزان و معمولی استفاده می کند.

در سال 2017، لامبورگینی یک دستگاه مدل اوراکان را که با رنگ رسمی واتیکان رنگ آمیزی شده بود به پاپ هدیه کرد. این ماشین پس از آن که پاپ آن را تبرک و امضا کرد در یک حراجی نزدیک به یک میلیون دلار فروخته شد و درآمدش به چند خیریه داده شد.

منبع: فرادید

به "مازراتی سفارشی محمدرضا پهلوی، 60 ساله شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مازراتی سفارشی محمدرضا پهلوی، 60 ساله شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید