مازندران، دروازه بهشت

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، استان مازنداران، با دیدنی های بسیار، یکی از مکان هایی است که در هر تعطیلات مردم را به سوی خود جذب می نماید. در این گالری تنها گوشه ای از زیبایی های این استان به تصویر کشیده شده است.

مازندران، دروازه بهشت

1- جواهرده منطقه ای تاریخی با جنگل های سرسبز است که نیمی از سال پوشیده از برف و در فصل تابستان از هوای بسیار مطبوع برخوردار است. این منطقه از سه جهت در محاصره کوه واقع شده است.

2. کاخ سلطنتی رامسر یا کاخ مرمر با 600 متر مربع زیربنا در میان باغی به مساحت 60 هزار متر مربع واقع شده است. در محوطه بیرونی کاخ تا دریا باغ بزرگی از گونه های گیاهی متفاوت و نایاب خارجی و گل های زینتی احداث شده است.

3. ییلاق یا دره سه هزار منطقه ای بکر با چشم اندازهای بدیع و آب و هوای مطبوع به همراه آبشارها و چشمه ها هر بازدیدکننده ای را به خود جلب می نماید.

4. موزه حیات وحش خشکه داران با مساحتی بالغ بر 260 هکتار گونه های مختلف جانوری و گیاهی دارد و تنها جنگل جلگه ای است و از آخرین بازمانده های زیست بوم های جنگلی جلگه ای شمال ایران به شمار می رود.

5. دریاچه کوهستانی ولشت از جمله دیدنی ترین میراث طبیعی ایران است که هر ساله بسیاری از علاقه مندان به کوهنوردی و ماهیگیری را به سوی خود جلب می نماید.

6. نمک آبرود شهرکی گردشگری و ویلایی است که خط تله کابینی به نام تله کابین نمک آبرود دارد. این تله کابین در مدت 12 دقیقه گردشگران را از نواحی جلگه ای به ارتفاع 970 متری قله کوهستان مدوبن منتقل می نماید.

7. پارک جنگلی سی سنگان یکی از قدیمی ترین پارک های شمال ایران است. ساحل زیبای دریا، تنوع پوشش گیاهی، وجود امکانات رفاهی و جاده های جنگلی، این پارک را به مرکز مهم جذب مسافر در استان مازندران تبدیل نموده است.

8. روستای کندلوس در دره های البرز مرکزی در جنوب دریای خزر، در میان کوه ها پنهان شده است. کندلوس، که از آن با عنوان میخساز نیز یاد می گردد، در دامنه های سرسبز و خرم البرز در منطقه کجور مازندران واقع شده است.

9. تالاب گز با وسعتی بیش از 50 هکتار در جنوب غربی خلیج میانکاله قرار گرفته است و قسمتی از این خلیج به شمار میرود. درختان گز و پوشش گیاهی مردابی، آن را در زمره تالا ب های کم نظیر دنیا قرار داده و به ثبت بین المللی نیز رسیده است.

10. خانه نیما یوشیج شاعر بزرگ معاصر که آرامگاه وی نیز در آنجاست با ویژگی های سنتی منطقه کوهستانی نور ساخته شده است. موزه نیما در این خانه با مساحتی در حدود 700 متر مربع افتتاح شده است.

11. آبشار شاهاندشت بزرگ ترین آبشار استان مازندران است و جزو یکی از آثار طبیعی ملی کشور در لیست آثار ملی محسوب می گردد. این آبشار در روستای شاهاندشت واقع در کیلومتر 96 جاده هراز و در 65 کیلومتری شهر آمل قرار گرفته است.

12. دریاچه خضر نبی در شمال شهرستان نوشهر و در میان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بومیان تقدس مذهبی دارد. وسعت آن کمتر از نیم هکتار، عمق آن حدود 5 متر و آب آن شیرین است.

13. چشمه باداب سورت واقع در شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حد فاصل روستاهای اروست و مال خاست در استان مازندران است. چشمه های اسرارآمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آب های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه هستند.

14. دشت لار و دریاچه زیبای آن در فاصله 70 کیلومتری جاده هراز واقع شده است. این دشت بزرگ ترین دره ایران است و به همین دلیل دشت خوانده می گردد. چشمه های بسیار، لار را به سرزمین هزار چشمه، و آب و هوای متغیر آن را به لار دیوانه مشهور نموده است.

15. شهر رامسر در انتهای غربی استان مازندران در دامنه جنگل البرز و سواحل دریای خزر واقع شده است. این شهر از جمله مهم ترین جاذبه های توریستی در ایران است.

16. برج لاجیم، که در روستای لاجیم منطقه سوادکوه واقع شده، در خارج با یک گنبد مخروطی ساده و ظریف پوشیده شده و در داخل به حالت مدور تغییر شکل می دهد. ورودی این بنای آجری در سمت شرق است و پایه گنبد از طریق یک ردیف طاق نما تزئین شده است.

17. تالاب عباس آباد یکی از بخش های مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد است که وسعت آن حدود 10 هکتار و عمق آن نزدیک به 10 متر است. این تالاب در ارتفاع 400 متری از سطح دریا در جنوب شرقی بهشهر میان جنگل قرار گرفته است.

18. کاخ صفی آباد در میان باغی زیبا به صورت بنایی مربع شکل با ابعاد 25 در 25 متر در دو طبقه ساخته شده است. شاه عباس اول، به علت علاقه ای که به فرزندش شاه صفی داشت این بنا را کاخ صفی آباد نام گذاری کرد.

منبع: برترینها

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ آقا ایرج

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "مازندران، دروازه بهشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مازندران، دروازه بهشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید