مدیریت خشم در بارداری

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، بارداری معمولا 280 روز یا 40 هفته بطول می انجامد، که بطور قراردادی از اولین روز آخرین قاعدگی آغاز می گردد. در این دوران بسیاری از خانم ها استرس زیادی دارند به همین علت بسیار پرخاشگر میشوند. در مطلب زیر راهکارهایی برای کنترل خشم این دوران برایتان ارائه داده ایم.

مدیریت خشم در بارداری

عصبانیت در بارداری و 9 راه چاره موثر برای مدیریت آن

برای بسیاری از خانم ها و خانواده هایی که منتظر به جهان آمدن فرزندشان هستند، دوران بارداری دوران خاص و متفاوتی است. بارداری احساسات مختلفی را به همراه دارد. هرچند که فرد از بارداری خودش خشنود است، بااین حال خشم و هیجان به طور غیرمنتظره ای درهرزمانی اتفاق می افتد.

این موضوع معمولا به خاطر تغییرات هورمونی است که در دوران بارداری روی بدن شما اثر می گذارد. عصبانیت در بارداری نه تنها سلامتی و حال خوب شما را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه روی روابط شما با خانواده، دوستان و سایر افراد هم تأثیرگذار است.

1. تغییرات هورمونی
تغییرات هورمونی دوران بارداری سبب می گردد تا خانم ها بیشتر مستعد احساساتی مانند خشم یا عصبانیت شوند.

این تغییرات سبب می گردد تا مسائلی که گاهی اوقات شما را ناراحت می کرد، حالا شما را عصبانی کند. درواقع تغییرات بدن تان این احساسات را تشدید می نماید.

در این شرایط برترین روش این است که عوامل تحریک نماینده را به خوبی شناسایی کنید و قبل از اینکه باعث عصبانیت شما گردد، در پی راه چاره مناسب برای رفع کردن آن باشید. بعلاوه قبل از اینکه عکس العملی به شرایط ناراحت نماینده نشان دهید، نفس عمیق بکشید.

2. احساس نابرابری
به اعتقاد یکی از جامعه شناسان به نام پروفسور باربارا کتز روتمن (Barbara Katz Rothman) زنان در دوران بارداری با نوعی نابرابری و تبعیض روبرو می شوند. بسیاری از خانم های شاغل به سختی می توانند مرخصی زایمان بگیرند.

در برخی موارد همسر آنها علاقه ای به داشتن فرزند ندارد یا در کارهای روزمرهٔ خانه یاری نمی نماید.

درنتیجه خانم باردار باید کارهای روزمرهٔ خانه و محیط کاری را انجام دهد و دچار اضطراب می گردد. این اتفاقات درنهایت می تواند فرد را عصبانی کند.

در کتاب انتظارات شما در دوران بارداری (What to expect when youre expecting) نوشته هری مورکوف (Heidi Murkoff) آمده است که بیشتر زوج ها در دوران بارداری به دلایلی که گفته شد مرتب مشاجره می نمایند.

برترین شیوه برای حل عصبانیت و هیجان این است که تبعیض ها در محیط کاری رفع گردد و در خانه در خصوص انتظاراتی که دارید با همسرتان صحبت کنید.

3. سختی های دوران بارداری
مسائلی مانند حالت تهوع، خستگی و درد عضلانی در دوران بارداری کاملا طبیعی است. تمام این موضوعات، به خصوص زمانی که احساس می کنید بیشتر نیازهای شما برآورده نشده است، می تواند میل به عصبانی شدن را افزایش دهد.

ضروری است تا در این شرایط با انجام اقدامات پیشگیرانه فضای راحتی برای خودتان ایجاد کنید. به عنوان مثال با انتخاب تخت خوابی مناسب سعی کنید تا خواب راحت داشته باشید و از غذاهایی بهره ببرید تا حالت تهوع تان را کاهش دهد. بعلاوه با استفاده از حمام یا وان آب گرم یا انجام حرکات آرامش بخش فشارها و استرس های فیزیکی خود را کاهش دهید.

4. ترس
در برخی مواقع عصبانیت به عنوان سپری برای غلبه بر ترس استفاده می گردد. بارداری با انواعی از نگرانی ها مانند ترس زایمان تا نقص تولد، بیماری یا ترس از والد شدن و نگهداری از فرزند همراه است.

آیا عصبانیت روی جنین اثر می گذارد؟

یکی از پزشکان متخصص زنان تأیید می نماید که جنین نه تنها تحریکات محیطی را درک و تجربه می نماید، بلکه احساسات مادر در دوران بارداری مواد شیمیایی خاصی را درون خون او رها می نماید که این مواد در عرض چند ثانیه به وسیله جفت و بند ناف به جنین منتقل می گردد و می تواند روی جنین اثر داشته باشد.

عصبانیت درازمدت در دوران بارداری می تواند درنهایت روی کودکی که هنوز متولد نشده است اثر بگذارد و سبب زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس (تولد زیر 37 هفته)، مسائل تنفسی یا وزن پایین نوزاد گردد.

مطالعات نشان می دهد حالتی که روی رحم فشار ایجاد می نماید، روی شرایط جنین تأثیر می گذارد. بچه هایی که مادران شان در دوران بارداری، به خصوص در ماه های ابتدایی، فشار زیادی را تحمل کردند علائم کَج خلقی و افسردگی را نشان می دهند. بعلاوه هیجانات بالا در دوران بارداری احتمال تولد بچه ها بیش فعال را دوبرابر می نماید.

اگر ترس شما را احاطه نموده، بهتر است به یک متخصص سلامت روان که در خصوص موضوعات این چنینی در خانم های باردار تجربه کافی دارد، مراجعه کنید.

بعلاوه با پزشک متخصص زنان و زایمان در خصوص روش های کاهش ترس مشورت کنید و به خودتان یادآوری کنید که مراقبت های دوران بارداری در تولد نوزادی سالم و شاد مؤثر است.

چطور با عصبانیت در بارداری برخورد کنیم؟

روش های بسیار ساده ای برای کنترل خشم و عصبانیت وجود دارد.
1. استفاده از تکنیک های آرامش بخشی
تکنیک های سادهٔ آرامش بخشی مثل تنفس عمیق یا تماشای تصاویر آرام بخش بسیار مفید است. این روش ها در کلاس های آموزش زایمان هم تدریس می شوند.

برای این کار می توانید:

از دیافراگم خود نفس عمیق بکشید. توجه کنید که این نفس نه فقط از قفسهٔ سینه بلکه از اعماق وجودتان بیاید.

زمانی که نفس عمیق می کشید به خودتان یادآوری کنید که خونسرد یا آرام باشید.

تمرینات یوگای آرام و ملایم عضلات تان را آرام می نماید و درنهایت احساس بهتری خواهید داشت.

برای اینکه نتیجهٔ بهتری بگیرید، هرروز صبح به مدت 10 دقیقه این تمرینات را انجام دهید. این تمرینات روی حالت روحی شما هم اثر مثبتی دارد.

2. تغییر شیوهٔ تفکرتان
زمانی که عصبانی هستید، تمایل دارید که در خصوص موضوعاتی که چندان ضروری نیست صحبت کنید. شما می توانید ناامیدی های خفتهٔ خود را که به شرایط شما ارتباطی ندارد، کنار بگذارید.

تمام این موارد می تواند روی ارتباط شما با دیگران اثر بگذارد و آن را خراب کند. به همین علت منطقی باشید و صدایتان را پایین بیاورید.

3. بهبود روابط
در زمان عصبانیت وارد بحث های نادرست می شویم. این بحث ها فقط در روابط مان اختلال ایجاد می نماید و اصلا در دوران بارداری مناسب نیست.

سعی کنید تا همواره آرام باشید و قبل از اینکه چیزی بگویید فکر کنید.

4. تغییر عادات
سعی کنید شرایطی را که سبب عصبانیت تان می گردد، آنالیز کنید و روش های برخورد با آن را پیدا کنید. اگر نمی توانید شرایط را تغییر دهید، درنهایت نوع واکنش خود را به شرایطی خاص یا یک فرد خاص تغییر دهید.
5. نگران نباشید
نگرانی یکی از بزرگ ترین مواردی است که سبب عصبانیت در بارداری می گردد. هرچقدر بیشتر نگران باشید بیشتر احساس آشفتگی می کنید.

این مورد تأثیر مهمی بر واکنش احساسی شما نسبت به اطرافیان دارد.

نگرانی هایتان را کنار بگذارید. تمام این نگرانی ها در برابر لذتی که در زندگی تجربه می کنید، مواردی کوچک و بی اهمیت هستند.

6. رؤیاپردازی
شاید رؤیاپردازی رمانتیک به نظر بیاید، اما تخیلات و رؤیاهایی که از آیندهٔ کودک و نقش مادری خودتان دارید، یاری می نماید تا احساسات تان متعادل گردد.

رؤیاپردازی در دوران بارداری موضوع نگران نماینده ای نیست.

فقط روی آن لحظه ها و صحنه هایی که دوست دارید، بعد از پدر و مادر شدن با کودک و همسرتان بگذرانید تمرکز کنید.

تصویرسازی بذر سلامت و شادی را در ناخودآگاه شما می کارد و شرایط را برای تبدیل شدن به یک فرد شاد فراهم می نماید.

7. مراجعه به انجمن های حمایتی
اگر نمی توانید عصبانیت خود را کنترل کنید ناراحت نشوید. به انجمن های حمایت از مادران باردار بپیوندید. زمانی که احساسات تان را با افرادی که شرایطی شبیه به شما دارند، به اشتراک می گذارید، می توانید به یکدیگر یاری کنید تا به اضطراب و ناخوشی ها غلبه کنید. ابتکارات و فعالیت های گروهی به مدیریت خشم و عصبانیت یاری می نماید.
8. برنامه ریزی روزانه
برنامه ریزی روزانه نه تنها به شما نظم می دهد بلکه با گذشت زمان فکر شما را تنظیم می نماید.ِ به طور آگاهانه از جملات مثبتی بهره ببرید تا حال بهتری داشته باشید به عنوان مثال بگویید: در طول روز خشنود هستم یا اجازه نمی دهم که تغیرات احساسی روی من تأثیر منفی داشته باشد یا از جمله هایی مانند این بهره ببرید. این کارها به شما یاری می نماید تا روی برنامه ریزی روزانه خود مصمم باشید. زمانی که کاملا خود را مشغول می کنید، روز بهتری خواهید داشت.
9. انتخاب سبک زندگی سالم
از رژیم های مناسب بارداری پیروی کنید. بیشتر از کربوهیدرات و پروتئین بهره ببرید و موادی مانند سبزیجات با برگ های سبز، مغزها و نان های غنی شده را از یاد نبرید. بعلاوه در بین وعده های غذایی خود از میوه های تازه و سالاد بهره ببرید.

علاوه براین سعی کنید تا خواب کافی داشته باشید.

ورزش کنید. این کار می تواند به مدیریت خشم یاری کند. شما با رهایی اندورفین تغییر احساسی مثبت را تجربه می کنید.

بعلاوه سطح انرژی تان افزایش می یابد که به تسکین شرایطی مانند نفس تنگی، یبوست و کمردرد یاری می نماید.

از این روش ها برای غلبه بر عصبانیت ناشی از استرس بهره ببرید. اگر مدیریت خشم برایتان سخت بود باید با درمانگر صحبت کنید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون

به "مدیریت خشم در بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت خشم در بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید