9 روش مؤثر برای رسیدن به وزن ایده آل تا عید نوروز

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، رسیدن به وزن ایده آل تا عید نوروز از دغدغه های رایج این روزهاست. بسیاری از افراد آرزو دارند تا در این بازه زمانی کوتاه به وزنی برسند که بتوانند لباس مورد علاقشان را در تعطیلات بپوشند، در عکس های یادگاری خوش اندام ظاهر شوند و خلاصه تا شروع سال نو به وزن ایده آل خود دست یابند.

9 روش مؤثر برای رسیدن به وزن ایده آل تا عید نوروز

اگرچه به نظر می رسد زمان زیادی نمانده است، اما برای لاغری تا عید نوروز هنوز هم می توان تلاش کرد و به نتیجه رسید. متخصصان تغذیه و رژیم معتقدند روش هایی وجود دارد که کمک می کند تا فرد بتواند در بازه زمانی کوتاه به وزن مورد نظر خود نزدیک شود. در ادامه با 9 راهبرد کاهش وزن طبیعی و حفظ وزن که واقعاً مؤثر هستند، آشنا خواهیم شد.

1. آگاهانه غذا بخورید

برای رسیدن به تناسب اندام تا عید نوروز باید آگاهانه غذا خوردن را از همین امروز شروع کنید. قبل از کشیدن غذا در بشقاب خود، به همه آیتم های روی میز غذا نگاه کنید و تصمیم بگیرید که کدام را بیشتر میل دارید. مری بث سودوس (Mary Beth Sodus) متخصص تغذیه و درمانگر تغذیه پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند توصیه می کند وعده های کوچکی از غذا های مورد علاقه خود را انتخاب کنیم و در عوض از هر چیزی که ضروری نیست صرف نظر کنیم. آگاهانه غذا خوردن، از انتخاب هر خوراکی در دسترسی که باعث می شود کالری اضافی دریافت کنید جلوگیری می کند. همچنین می توانید پیش از شروع غذا برخی از جوانب را تغییر دهید. مثلاً تصمیم بگیرید استفاده از نان را کمتر کنید یا روی سالاد به جای سس، روغن زیتون طبیعی بریزید.

2. از بشقاب های کوچک تر استفاده کنید

یک بشقاب بزرگ تر به معنای فضای بیشتر برای قرار دادن غذا است، شاید بیشتری از آنچه واقعاً نیاز دارید. مطالعات متعددی نشان داده اند که استفاده از بشقاب های کوچک تر در واقع به شما کمک می کند کمتر غذا بخورید. زیرا نوع نگاه به اندازه وعده ها را تغییر می دهد و به شما این تصور را القا می کند که غذای بیشتری خوردید.

اگر برای رژیم غذایی کاهش وزن تا عید نوروز غذای خود را در بشقاب کوچک تری میل کنید، 30 درصد کالری کمتری دریافت خواهید کرد. استفاده از یک ظرف کوچک تر همچنین می تواند به شما کمک کند تا نسبت به اندازه غذایی که مصرف می کنید آگاه تر باشید.

3. به خود گرسنگی ندهید

گرسنه ماندن زیاد سبب می شود وقت صرف غذا شروع به خوردن هر چیزی کنید که جلوی چشمتان است. برای رسیدن به تناسب اندام تا عید نوروز لازم نیست به خود گرسنگی دهید، بلکه بهتر است در چند وعده غذای خود را تقسیم کنید. این کار کمک می کند کالری کمتری مصرف کنید.

بسکمک از افراد تصور می کنند برای رسیدن به وزن ایده آل تا عید نوروز بهتر است از خوردن صبحانه صرف نظر کنند. اگر شما هم چنین فکری می کنید، بهتر است تجدید نظر کنید زیرا کاملا نتیجه عکس دارد! اگر بعد از بیدار شدن از خواب ساعت ها برای خوردن غذا منتظر بمانید، سطح قند خون تان زودتر کاهش می یابد. به این معنی که تا وقت ناهار یا حتی زودتر، گرسنه خواهید شد و در این صورت کمتر احتمال دارد که انتخاب های سالمی برای خوردن داشته باشید.

4. وزن خود را هر روز زیر نظر بگیرید

هر روز صبح روی ترازو وزن خود را کنترل کنید. مطالعات حوزه تغذیه نشان می دهند کسانی که روزانه خود را وزن می کنند احتمال کاهش وزنشان بسیار بیشتر از کسانی است که در فواصل زمانی طولانی تر وزن خود را کنترل می کنند.

5. غذا را خوب بجوید

جویدن، اولین بخش از فرآیند گوارش است، اگرچه آنطور که باید مورد توجه قرار نمی گیرد. جویدن آهسته تر و کامل تر غذا علاوه بر افزایش تولید هورمون هایی که با کاهش وزن مرتبط هستند، می تواند به جلوگیری از پرخوری هم کمک کند.

از آنجایی که اغلب خیلی سریع غذا می خوریم، جویدن ما را وادار می کند که سرعت خود را کم کنیم، از طعم غذا لذت ببریم و بیشتر آگاه باشیم که واقعاً چقدر می خوریم. وقتی خیلی سریع غذا می خورید، قبل از اینکه متوجه شوید که دیگر گرسنه نیستید، بیشتر از آنچه واقعاً نیاز دارید، کالری دریافت خواهید کرد. زیرا حدود 20 دقیقه طول می کشد تا مغز شما سیگنال دهد که سیر شده اید.

6. میان وعده های سالم را در دسترس قرار دهید

اگر در طول روز مدام دستتان را به سمت غذا های مختلف می برید و به اندازه غذایتان توجهی نمی کنید، بهتر است انتخاب های سالمی مانند سبزیجات یا میوه از قبل خرد شده را در اطراف خود در دسترس نگه دارید. برای میان وعده توصیه می شود غذا هایی را انتخاب کنید که سطح انرژی شما را در طول روز بالا نگه می دارند.

7. از ردیاب عادت استفاده کنید

پس از مدتی پیروی از یک رژیم غذایی، عموماً سهل انگار می شویم و دوباره شروع به خوردن غذای اضافی می کنیم. همیشه یک گزارش غذایی برای مسئولیت پذیری نگه دارید. همچنین به نوشیدنی های خود (الکل، نوشیدنی های شیرین و حتی قهوه و چای) توجه کنید زیرا ممکن است کالری بیشتری از آنچه که فکر می کنید به رژیم غذایی شما اضافه کنند. داشتن یک دفترچه ردیاب عادت یا نصب نسخه دیجیتالی آن کمک می کند پیشرفت خود را زیر نظر بگیرید و کمتر وسوسه شوید که همه چیز را ر ها کرده و دوباره به پرخوری برگردید.

8. برای رسیدن به وزن ایده آل تا عید نوروز بیشتر آب بنوشید

شاید عجیب بنظر برسد، اما در بسکمک از موارد احساس گرسنگی ممکن است نشانه ای از کم آبی بدن باشد. به عبارت دیگر، گاهی اوقات احساس تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیریم. یک استراتژی ساده برای کاهش وزن این است که قبل از هر وعده غذایی دو فنجان آب بنوشید. این کار هیدراتاسیون شما را افزایش می دهد و حتی به شما کمک می کند با رفع گرسنگی، کمتر غذا بخورید.

اگر در هنگام تشنگی وسوسه می شوید که به نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، آب میوه و قهوه همراه با شیرین کننده روی بیاورید، سعی کنید همیشه یک بطری آب همراه داشته باشید. همچنین ردیابی اندازه مصرف آب در روز هم ضروری است. برای خود یک بطری آب بزرگ یا یک جدول ردیابی عادت تهیه کنید. این کار به شما کمک می کند که کم آبی را با گرسنگی اشتباه نگیرید، آب مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید و به وزن ایده آل خود تا عید نوروز برسید.

9. از سلامت روان خود غافل نشوید

خوردن سالم تر و آگاهانه تر یا ورزش بیشتر می تواند زمان بر باشد، اما اختصاص دادن زمان کافی برای داشتن یک سبک زندگی سالم ، بسیار مهم تر و اثربخش تر است. آنچه پیش از عید نوروز می خورید تنها مورد مهمی نیست که باید به آن توجه کنید. چیز های دیگری در سبک زندگی وجود دارد که اگر می خواهید نه تنها خوب به نظر برسید بلکه احساس خوبی هم داشته باشید باید به آن ها توجه کنید.

  • خواب کافی را برای لاغری تا عید نوروز حتماً در نظر داشته باشید زیرا برای کاهش وزن بسیار مهم است. کمبود خواب به هورمون های اشتهای شما آسیب می زند. اثرات هورمونی کمبود خواب باعث افزایش وزن می شود و اشتهای شما را برای ترجیح دادن غذا های پرکالری تغییر می دهد. علاوه بر این، بدون خواب، انرژی لازم برای ورزش مؤثر را نخواهید داشت.
  • ماه های آخر سال می توانند بسیار پر استرس باشند. استرس یکی از دلایل اصلی پرخوری است که منجر به افزایش وزن می شود و ممکن است تلاش های کاهش وزن شما را مختل یا متوقف کند. مطمئن شوید که برای خود وقت می گذارید، چه برای تناسب اندام و تمرینات ورزشی مناسب لاغری تا عید نوروز، چه برای مطالعه یا مدیتیشن.
  • هر ورزشی که انجام می دهید لازم نیست در آن زیاده روی کنید. با پیاده روی، دوچرخه سواری، تمرینات کششی یا دویدن برای چند دقیقه سه بار در هفته شروع کنید و به تدریج شدت تمرینات را افزایش دهید.

سخن پایانی

هر بدنی متفاوت و منحصر به فرد است. بنابراین استراتژی های کاهش وزن سالم که برای شخص دیگری مؤثر است ممکن است برای شما کارساز نباشد. پس اگر احساس کردید روشی که برای کاهش وزن به کار می برید، نتیجه نمی دهد، تکنیک های دیگر را امتحان کنید و به یک روش بسنده نکنید.

به خاطر داشته باشید هدف بهبود رژیم غذایی در زمان محدود، کاهش کالری نیست، بلکه به حداقل رساندن دریافت کالری در طول روز است. سعی کنید روی وزن هدف تمرکز نکنید بلکه به تکنیک ها متعهد باشید و از خوردن غذای آگاهانه، ورزش کردن و رسیدگی به خود لذت ببرید تا سریع تر به اندازه دور کمر ایده آل خود برسید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت وبلاگ آقا ایرج مگ را بخوانید.

منبع: womansday

منبع: دیجیکالا مگ

به "9 روش مؤثر برای رسیدن به وزن ایده آل تا عید نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 روش مؤثر برای رسیدن به وزن ایده آل تا عید نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید