چالش های بازاریابی در متاورس

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، در دنیای بازاریابی کانال های مختلفی وجود دارند که کسب وکارها بنا به احتیاج و اهداف شان به سراغ آنها می روند و در این میان، استفاده از کانال های نو و تکنولوژی های تازه، یاری شایانی به جذب مخاطبان بیشتر و هدفمند می نماید. مبحثی که در این مقاله قصد صحبت در موردش را داریم، تاثیر دنیا متاورس بر بازاریابی (متاورس مارکتینگ) و فرصت هایی است که به وسیله آن به وجود می آیند.

چالش های بازاریابی در متاورس

تعریف متاورس مارکتینگ

طبق مدل آمیخته بازاریابی ( 4P )، 4 عامل نقش بسیار مهمی در تعریف برنامه بازاریابی دارند که عبارت هستند از محصول، قیمت گذاری، مکان عرضه و پروموشن. دنیای متاورس باعث شده تا برای مکان عرضه راه های تازهی پیدا گردد و همین عامل کافی است تا قبول کنیم متاورس صرفا یک ترند زودگذر و موقتی نیست و باید آن را به عنوان یک کانال بازاریابی تازه و متفاوت با کانال های سنتی بپذیریم. بیشترشدن محتواها در خصوص متاورس در اینترنت باعث شده تا این جرقه در فکر بسیاری به وجود آید که متاورس واقعا چیست؟! این دغدغه را می توان از شرایط سرچ کلیدواژه های مرتبط با متاورس نیز متوجه شد. نمودار زیر، روند سرچ کلیدواژه متاورس طی 2 سال گذشته را نمایش می دهد.

ظهور WEB 3.0 و متاورس

اهداف بازاریابی در زمان Web1.0 محدود به ایجاد یک وب سایت و ارتباط یک طرفه از سوی یک کسب وکار با مخاطبانش بود. قراردادن اطلاعات تماس و ماهیت کاتالوگ بودن، در این زمان نقش پررنگی برای بازاریابی ایفا می کرد. بعدتر در Web 2.0 با ایجاد تعامل دوسویه و دریافت اطلاعات مختلف به صورت آشکار و پنهان (استفاده از کوکی ها و تاریخچه فعالیت کاربران)، تجربه کاربران در وب سایت ها بهبود یافت و متخصصان بازاریابی توانستند با داده های بیشتری مخاطبان خود را بشناسند و در اقدامات شان متناسب با آنها تصمیم بگیرند. اما در Web 3.0 و با ظهور متاورس، تعامل با کاربر و هدف گیری او وارد فاز تازهی می گردد که تا به امروز کمتر به آن پرداخت شده است.

بازنویسی قوانین بازاریابی برای متاورس

شاید ما اولین موج از افرادی باشیم که با دنیای متاورس درگیر شده ایم اما کم وبیش اطلاعاتی از شرکت های پیشرو در خصوص تجربیات شان از فعالیت در متاورس می تواند برای مان یاری نماینده باشد. به صورت کلی، بسیاری از عناصر حیاتی بازاریابی در متاورس، شبیه همان عناصری هستند که در بازاریابی دنیای واقعی مورد استفاده قرار می گیرند اما کاربرد این عناصر در دنیای متاورس می تواند بسیار متفاوت باشد. در ادامه با هم مقاله ای از مکنزی را مرور می کنیم که موضوعش این است: سازمان ها چگونه می توانند برای معین استراتژی های حضورشان در متاورس فکر نمایند؟

اهداف تان را برای مارکتینگ در متاورس تعریف کنید

چرا می خواهید از متاورس برای بازاریابی بهره ببرید؟ اگر مخاطبان شما در این فضا حضور دارند، هدف تان از حضور، افزایش آگاهی در میان مخاطبان، تثبیت جایگاه برند یا افزایش وفاداری مشتریان تان است؟ ضروری است بگوییم که اهداف سازمان ها برای حضور در متاورس نباید محدود به افزایش فروش مستقیم باشد چراکه فروش محصولات مجازی به مراتب کمتر و کم رونق تر از محصولات فیزیکی است. بعلاوه ضروری است به این نکته دقت داشته باشید که بسیاری از مخاطبان امروزی متاورس، افراد جوانی هستند که می توانند در عین ایجاد فرصت ها، ریسک هایی را به شما متحمل نمایند.

پلتفرم هایی که برترین فرصت ها را متناسب با برند شما دارند

در حال حاضر پلتفرم ها و بازی های متاورسی مختلفی مانند Roblox ، Fortnite ، Decenterland و Minecraft وجود دارند که هر یک می توانند برای هدفی کاربرد داشته باشند. به طور مثال، شرکت گوچی کوشش نموده تا راهی ارتباطی در دنیای متاورس با نسل Z پیدا کند. سال گذشته، گوچی توانست تا 19.9میلیون بازدیدنماینده حین اجرای کمپین باغ گوچی جذب کند. باغ گوچی در دنیای واقعی وجود دارد و این شرکت تصمیم گرفته تا آن را در فضای متاورس واقعیت مجازی نیز پیاده کند. پیاده سازی این فضا در پلتفرم Roblox اجرا شده بود.

مطالب مرتبط

یک دنیای مجازی ایده آل

27 شهریور 1401

از کنسول های بازی تا تلفن های همراه

29 تیر 1401

طراحی تجربه های مجذوب کننده برای مخاطبان هدف

کاربران تمایل دارند در متاورس با فعالیت های نوآورانه ای روبرو شوند و از طرفی شرکت ها باید بتوانند تعادلی میان دنیای واقعی و دنیای متاورس ایجاد نمایند. در صورتی که اقدامات در فضای متاورس نتوانند موجب رسیدن به اهداف در دنیای واقعی شوند، باید در برنامه ها تتازه نظر کرد. شرکت Vans که در حوزه اسکیت بورد فعالیت دارد، در همکاری با Roblox یک اسکیت پارک تعاملی ایجاد نموده و کاربران می توانند با دوستان شان در فضای پارک به گشت و گذار بپردازند. کاربران با بازی در این فضا و جمع آوری امتیازات، می توانند کفش های ورزشی و اسکیت های مختلفی را خریداری نموده و شخصی سازی نمایند. این اقدام Vans باعث شده تا بیش از 48میلیون بازدیدنماینده از این پارک تعاملی بازدید نمایند و در کنار نگهداری مخاطبان قبلی، تعداد قابل توجهی از مخاطبان تازه با برند درگیر شوند. مخاطبان تمایل دارند برندها را در متاورس، خلاق و نوآور ببینند و از همین جهت، ارائه تجربیات تازه و نوآورانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در معین KPI تتازه نظر کنید

همواره یکی از مهم ترین بخش های هر فعالیت بازاریابی، درنظرگرفتن KPI هایی است که برای سنجش پیروزیت در رسیدن به اهداف، معین می شوند. برای معین سنجه ها در متاورس، نمی توان همانند سایر کانال های بازاریابی عمل کرد و باید تغییراتی متناسب با این فضا اعمال کنیم. به طور مثال، در دیجیتال مارکتینگ با سنجه های مختلفی مانند نرخ تبدیل، هزینه جذب هر مشتری، تعداد بازدیدنماینده ها، تعداد لایک و… رو به رو هستیم اما در متاورس باید به واسطه تغییر فضای ارتباط با مخاطب، پارامترهای متفاوتی تعریف کنیم.

آمارهای بازار متاورس

  • به پیش بینی وب سایت موسسه گارتنر، تا سال2026، 25درصد مردم روزانه حداقل 1ساعت از روزشان را در فضای متاورس خواهند گذراند. محقق شدن این اتفاق یاری می نماید تا برنامه مناسبی برای بازاریابی و جذب مخاطبان تازه تدوین گردد.
  • یکی از نمونه پیروز بازاریابی و جذب مشتریان و کاربران تازه در فضای متاورس، مربوط به کنسرت تراویس اسکات در بازی فورتنایت است که در سال2020 برگزار گردید و بیش از 12میلیون مخاطب برای بازی فورتنایت در پی داشت. این کنسرت تنها 15دقیقه بود اما آنقدر پیروز ظاهر شد که در پی آن خوانندگان دیگری همانند آریانا گرانده در این بازی تورهای کنسرت برگزار کردند. به گزارش فوربس، این کنسرت ها بیش از 20میلیون دلار برای این خوانندگان عایدی ایجاد نموده اند.

آینده روشن شرکت ها در متاورس

متاورس آینده روشنی برای شرکت ها و بازاریابی شان ترسیم می نماید اما در این میان چالش هایی نیز وجود دارند که احتیاج است در خصوصشان برنامه ریزی گردد.

یکی از اصلی ترین چالش ها، دسترسی است. واقعیت این است که دسترسی به متاورس به وسیله گجت هایی با سطح تکنولوژی بالا مانند عینک واقعیت مجازی، فرآیندی کم هزینه نیست و با همه گیرشدن آن فاصله قابل توجهی داریم. مانند گذر از موبایل های ساده با قابلیت های محدود به تماس و پیامک به موبایل هایی با سیستم عامل اندروید و IOS که زمان زیادی گذشت تا در دسترس عموم قرار گرفتند. عمومی شدن استفاده از گجت های تازه نیز شاید به همان میزان به گذر زمان احتیاج داشته باشد. شاید بتوان گفت که این چالش از بزرگ ترین چالش های پیش رو برای عمومی شدن متاورس است.

منبع: مجله شنبه

به "چالش های بازاریابی در متاورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های بازاریابی در متاورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید