چرا مصرف شیر پرچرب برای بچه ها لازم است و درصد چربی آن چقدر است؟

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، شیر سرشار از کلیسم، ویتامین دی و پروتئین است و به همین علت یک نوشیدنی مغذی برای بچه ها و بزرگسالان به شمار می رود. بیشتر بچه ها متناسب با سن خود باید روزانه دو تا چهار لیوان شیر بنوشند. اگر این بچه ها از دیگر مواد غذایی دارای کلسیم مانند ماست یا پنیر استفاده نمی نمایند، نوشیدن شیر اهمیت بیشتری پیدا می نماید. بااین حال با توجه به افزایش فرایند چاقی در بچه ها، والدین همواره این نگرانی را دارند که کودکشان چه نوع شیری باید مصرف کند؛ شیر کم چرب یا شیر پرچرب؟

چرا مصرف شیر پرچرب برای بچه ها لازم است و درصد چربی آن چقدر است؟

درست است که شیر پرچرب برخلاف شیر کم چرب حاوی اندازه بیشتری چربی است، اما این علت نمی گردد که در رژیم غذایی بچه ها استفاده نگردد. مطالعه جدیدی که در مجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده، نشان می دهد که بچه های که شیر پرچرب مصرف می نمایند، لاغرتر بوده و ویتامین دی بیشتری نسبت به بچه های که شیر کم چرب مصرف می نمایند دارند. پس اگر برای شما هم سوال است که کودکتان چه نوع شیری باید مصرف کند، در ادامه همراه باشید.

کدام شیر بهتر است؛ شیر کم چرب یا شیر پرچرب؟

وقتی فرزندتان هنوز نوزاد است، انتخاب شیر آسان ترین کار خواهد بود. چرا که برترین شیر برای تغذیه نوزاد شیر مادر یا شیر خشک است. اما زمانی که نوزاد خود را از شیر مادر می گیرید و تصمیم دارید که مصرف شیر گاو را آغاز کنید، انتخاب بین شیر کم چرب و پرچرب برای بچه ها به یک دغدغه تبدیل خواهد شد.

آموزشگاه اطفال آمریکا (AAP) در گذشته توصیه می کرد که همه بچه ها پس از دو سالگی از شیر کم چرب استفاده نمایند. بعلاوه این آموزشگاه پیشنهاد می کرد که بچه های که از شیر مادر محروم بودند، از شیر پرچرب برای تغذیه استفاده نمایند. اما تمامی این توصیه ها در سال 2008 تغییر نموده و اعتبار خود را از دست دادند. چرا که این آموزشگاه در سال 2008 مقاله ای با عنوان غربالگری لیپیدها و سلامت قلب و عروق در دوران کودکی منتشر کرد و بر اساس آن توصیه های جدیدی را به والدین معرفی کرد.

توصیه های آموزشگاه اطفال آمریکا برای والدین

شیر کم چرب برای بچه های در سنین 12 ماهگی تا دو سالگی شرایط زیر را دارند مناسب تر است:

1. کودکی که اضافه وزن دارد

2. اعضای خانواده کودک دارای اضافه وزن یا کلسترول بالا هستند

چرا مصرف شیر پرچرب برای بچه ها لازم است؟

شیر پرچرب برای کودک یکساله و بالای 12 ماهی که از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه نشده ، برترین نوع شیر است. آموزشگاه اطفال آمریکا می گوید: بچه ها برای رشد مغز خود به کالری های به دست آمده از چربی احتیاج دارند. به همین علت مصرف شیر پرچرب برای بچه ها، این اطمینان را ایجاد می نماید که کودک در دو سال اول زندگی خود تمامی مواد مغذی مورد احتیاج را دریافت می نماید.

بعلاوه شیر پرچرب برای بچه ها نسبت به شیر کم چرب طعم بهتری دارد. بنابراین بچه های که بدغذا هستند یا شیر کم چرب را به علت طعم آن مصرف نمی نمایند، تمایل بیشتری به نوشیدن شیر پرچرب مثل شیر پرچرب کاله دارند. چرا که شیر پرچرب کاله طعم بسیار خوبی دارد و ذائقه بچه ها را وسوسه می نماید.

بعلاوه اگر کودکتان از خوردن غذا امتناع می نماید، باز هم مصرف شیر پرچرب برترین انتخاب است. چرا که شیر پرچرب کالری و چربی مورد احتیاج بدن کودک را تامین نموده و به این ترتیب مواد مغذی که کودک از غذا به دست نمی آورد را جبران می نماید. (البته به شرط آنکه کودک اضافه وزن نداشته باشد)

دکتر مگوایر از بیمارستان سنت مایکل می گوید: بچه های که شیر پرچرب می نوشند، سه برابر کاهش وزن بیشتری نسبت به دیگر بچه ها دارند. چرا که شیر پرچرب در بچه ها احساس سیری ایجاد نموده و منجر می گردد تا در برابر خوردن دیگر مواد غذایی مقاومت نمایند. بنابراین این بچه ها کالری کمتری از غذا دریافت می نمایند. دکتر مگوایر درباره این موضوع می گوید: بچه های که شیر کم چرب مصرف می نمایند، تمایل بیشتری به مصرف غذاهای چرب تر دارند تا بتوانند کمبود کالری دریافتی از شیر را جبران نمایند.

بعلاوه به گفته مگوایر، بچه های که شیر کم چرب مصرف می نمایند، دو برابر کمتر از بچه های که شیر پرچرب مصرف می نمایند کمبود ویتامین دی دارند. چرا که ویتامین دی نوعی هورمون محلول در چربی است که با چربی به بدن منتقل می گردد. بنابراین شیر پرچرب اندازه بیشتری ویتامین دی را می تواند به بدن کودک منتقل کند.

تفاوت شیر پرچرب و شیر کم چرب چیست؟

آموزشگاه اطفال آمریکا همان طور که از مزایای شیر پرچرب برای بچه های که دارای اضافه وزن نیستند می گوید، از مزایای شیر کم چرب هم صحبت می نماید. بر اساس گفته های این آموزشگاه، والدین پس از دو سالگی می توانند به کودک خود شیر کم چرب بدهند.

ممکن است از خود بپرسید که تفاوت شیر کم چرب و پرچرب چیست؟ در ادامه ارزش غذایی این دو نوع شیر را مقایسه می کنیم:

کالری و اندازه چربی شیر در هر 220 گرم

نوع شیرکالریچربی
شیر پرچرب یا شیر کامل150 کالری8 گرم چربی
شیر کم چرب 2 درصد120 کالری5/4 گرم چربی
شیر کم چرب 1 درصد100 کالری5 گرم چربی
شیر بدون چربی80 کالری0 گرم چربی

150 کالری در روز * 23 روز = 3500 کالری = 450 گرم

برای مثال اگر کودک پنج ساله شما در روز سه لیوان شیر می نوشد، با مصرف شیر کم چرب 1 درصد نسبت به شیر پرچرب، روزانه حدود 150 کالری کمتر مصرف خواهد نمود. حال فرض کنید که کودکتان برای سه هفته متوالی شیر پرچرب مصرف نموده و روزانه 150 کالری بیشتر مصرف کند؛ در چنین حالتی بعد از 23 روز (سه هفته) کودکتان 450 گرم وزن اضافه خواهد نمود.

3 هزار و 500 کالری برابر با 450 گرم است. بنابراین مصرف روزانه 150 کالری بیشتر در سه هفته منجر به افزایش وزن 450 گرمی می گردد.

تغییر شیر پرچرب به شیر کم چرب در رژیم غذایی بچه ها

تحقیقات درمورد انواع شیر و ارتباط آن ها با چاقی بچه ها هنوز در جریان است و نتایج دقیقی وجود ندارد. بااین حال بر اساس تحقیقاتی که در سال 2019 منتشر شد، به نظر می رسد که شیر کم چرب احتمال چاقی بچه ها را کاهش نمی دهد. به طورکلی بهتر است که برای انتخاب برترین نوع شیر برای فرزندتان حتما با پزشک مشورت کنید.

با توجه به توصیه های فعلی آموزشگاه اطفال آمریکا، اگر از 12 ماهگی قصد دارید که نوزادتان را از شیر مادر بگیرید، بهتر است که به او شیر پرچرب یا کامل بدهید. زمانی که کودکتان به دو سالگی رسید، تغذیه او را از شیر پرچرب به شیر کم چرب تغییر دهید. بااین حال اگر کودکتان دارای اضافه وزن است، احتمالا این تغییر را باید زودتر آغاز کنید. (حدود 12 ماهگی)

استفاده از شیر کم چرب در سنین پایین تر آسان تر است، چرا که هرچه کودک بزرگ تر گردد متوجه تغییر طعم شیر شده و در برابر نوشیدن شیر کم چرب مقاومت می نماید. مهم نیست که فرزندتان چند سال دارد، بااین حال برای تغییر شیر پرچرب به شیر کم چرب در تغذیه او باید آهسته اقدام کنید. ابتدا به او شیر کم چرب 2 درصد بدهید و سپس شیر کم چرب 1 درصد. مصرف شیر کم چرب می تواند عادات غذایی سالم را در کودک ایجاد کند. چرا که بچه های که از شیر کم چرب مصرف می نمایند، در بزرگسالی هم تمایل بیشتری به مصرف این نوع شیر خواهند داشت.

شیر سویا و شیر بادام از دیگر انواع شیر کم چرب هستند که می توان از دو سالگی در رژیم غذایی کودک وارد کرد. برای بچه های که به لاکتوز شیر گاو هم حساسیت دارند، مصرف شیر سویا یا بادام پیشنهاد می گردد.

کلام آخر

شیر پرچرب و شیر کم چرب هر دو فواید و مزایای خاص خود را دارند. به طورکلی برخی از مطالعات نشان می دهد که شیر پرچرب برای بچه ها باعث چاقی نشده و حتی می تواند برای سلامت مفید باشد. بااین حال اگر نمی خواهید که تمام کالری مورد احتیاج کودکتان از شیر تامین گردد و اگر درباره انتخاب نوع شیر مطمئن نیستید، حتما با پزشک کودک خود مشورت کنید.

منبع: کتاب کاله

به "چرا مصرف شیر پرچرب برای بچه ها لازم است و درصد چربی آن چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مصرف شیر پرچرب برای بچه ها لازم است و درصد چربی آن چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید