کشفی بزرگ درباره سکونت انسان های اولیه در فلات ایران

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، مطالعه جدیدی نشان می دهد انسان های اولیه پس از مهاجرت به خارج از آفریقا مدت ها در فلات ایران زندگی می کردند.

کشفی بزرگ درباره سکونت انسان های اولیه در فلات ایران

به گزارش وبلاگ آقا ایرج ، پس از اینکه گروه هایی از انسان های خردمند آفریقا را ترک کردند، آثار اندکی از محل سکونت خود باقی گذاشتند تا اینکه 20هزار سال بعد دوباره در اوراسیا ظاهر شدند. پس، آن ها در این فاصله به کجا رفتند؟ مطالعه ای نو پیشنهاد می کند که انسان های خردمندی که از آفریقا خارج شدند، در این مدت در فلات ایران سکونت کردند.

به نقل از زومیت، شواهد فسیلی از مهاجرت های اولیه انسان خردمند نشان می دهد که اعضای گونه ما دست کم 210هزار سال پیش از آفریقا خارج شدند، درحالی که شواهد ژنتیکی نشان می دهد موج بزرگی از مهاجرت ها در حدود 70هزار سال پیش از همه پیروز تر بود و در انتقال ژن ها به همه مردم غیرآفریقایی امروزی نقش داشت.

کمبود گسترده فسیل های انسان خردمند در سراسر اوراسیا در فاصله 60هزار تا 45هزار سال پیش وجود دارد و این امر پژوهشگران مطالعه نو را بر آن داشت تا دریابند انسان های مدرن در این مدت به کجا رفته بودند. براساس یافته ها که 25 مارس در مجله Nature Communications گزارش شد، پژوهشگران با استفاده از مدل های اقلیمی و داده های ژنتیکی دریافتند که فلات ایران مناسب ترین مکان برای سکونت انسان ها در این زمان بوده است.

بااین حال همه پژوهشگران با یافته های نو موافق نیستند و می گویند به شواهد بیشتری نیاز است.

فلات ایران در مطالعه ای قبلی، از سوی پژوهشگران به عنوان یک مرکز جمعیتی تعریف شد که بیشتر نقاط ایران امروزی و همچنین خلیج فارس و بین النهرین را دربرمی گیرد. تیم پژوهشی اکنون پیشنهاد می کند که اجداد همه غیرآفریقایی های امروزی بین 70هزار تا 45هزار سال پیش در آن جا زندگی می کردند.

پژوهشگران قبلا اطلاعات ژنوم های اوراسیایی های پارینه سنگی را بررسی کرده بودند و این داده ها را با شواهد باستان شناسی از تغییر در فناوری ابزارهای سنگی مرتبط کرده بودند. آن ها متوجه شدند انسان های امروزی احتمالا جمعیتی مرکزی را تشکیل داده بودند که به عنوان پایگاهی برای مهاجرت های متعدد در سراسر اوراسیا عمل کرد. اما استنباط زادگاه از روی مرکز جمعیتی به افزودن مدل دیرین اقلیم شناسی نیاز داشت که در مطالعه نو گنجانده شده است.

انسان های خردمند خارج شده از آفریقا، بین 70هزار تا 45هزار سال پیش در منطقه داخل مستطیل سیاه زندگی می کردند.

پژوهشگران با مدل سازی توزیع جمعیت انسان های خردمند شکارچی گردآورنده و بازسازی مناطقی که بین 70هزار تا 45هزار سال پیش شرایط محیطی مناسبی برای انسان ها داشتند، دریافتند که فلات ایران به احتمال زیاد در آن زمان می توانسته مکان مناسبی برای زندگی انسان ها بوده باشد.

در فلات ایران همچنین محوطه های فسیلی مربوط به نئاندرتال ها کشف شده است که تاریخ آن ها با حضور انسان های خردمند در منطقه همپوشانی دارد.

لئوناردو والینی، متخصص انسان شناسی مولکولی از دانشگاه پادوا ایتالیا و نویسنده اصلی مطالعه توضیح داد در این دوره کلیدی تکامل و توسعه انسان، انسان های خردمند سبک زندگی شکارچی گردآورنده را داشتند اما مردم احتمالاً اطلاعات کلیدی را هم با هم مبادله می کردند. پژوهشگران در مطالعه خود نوشتند: این مرکز جمعیتی ممکن است به عنوان پرورشگاهی برای توسعه نوآوری های فرهنگی مانند هنر سنگ نگاری و سلاح های پرتابی عمل کرده باشد.

کارشناسان دیگر معتقدند برای پیدا کردن مرکز جمعیتی احتمالی به پژوهش های بیشتری نیاز است. سانگ هی لی، متخصص انسان شناسی زیستی از دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید که در مطالعه شرکت نداشت، تردید دارد که آیا مدل دیرین اقلیم شناسی به کار رفته در مطالعه نو برای انسان های اجدادی مناسب است یا خیر. لی می گوید نویسندگان مطالعه برای تایید فرضیه خود مبنی بر اینکه فلات ایران مکان مناسبی برای زندگی بوده است، از داده های محدودی استفاده کرده اند.

نویسندگان مطالعه اذعان می کنند برای تایید فرضیه آن ها به داده های اقلیمی و فسیل های بیشتری از انسان تباران نیاز است، بااین حال آن ها می گویند اگر فلات ایران واقعا برای ده ها هزار سال مرکز جمعیت بوده باشد، مکانی ایده آل برای جستجوی شواهد فسیلی و داده هایی خواهد بود که می توانند شکاف های مهاجرت انسان های اولیه به سرتاسر اروپا را پر کنند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "کشفی بزرگ درباره سکونت انسان های اولیه در فلات ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشفی بزرگ درباره سکونت انسان های اولیه در فلات ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید