10 شی از ظروف شیشه ای مخزن موزه آبگینه مورد پژوهش قرار گرفتند

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، 10 شی از ظروف شیشه ای مخزن موزه آبگینه مورد پژوهش قرار گرفتند.

10 شی از ظروف شیشه ای مخزن موزه آبگینه مورد پژوهش قرار گرفتند

نرگس دوستی ثانی (مجری طرح و کارشناس پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی) گفت: پروژه آنالیز مواد اولیه مورد استفاده در ساخت شیشه های تاریخی از دو بخش تئوری و عملی تشکیل شد؛ در بخش تئوری به تاریخ استفاده از شیشه و شیشه گری در ایران و منطقه ها همجوار و بعلاوه مواد اولیه مورد استفاده در ساخت شیشه های تاریخی در منطقه ها مختلف با استفاده از مطالعات کتابخانه ای پرداخته شده و بخش عملی مربوط به شناسایی ترکیب شیمیایی تعدادی نمونه شیشه تاریخی و مقایسه آنها با گروههای شیشه منطقه ها مختلف است.

او اضافه کرد: تعداد 10 شی از ظروف شیشه ای مخزن موزه آبگینه جهت آنالیز مواد اولیه و ترکیب شیمیایی انتخاب شدند که تاریخ ساخت آثار متفاوت بوده و از دوره اشکانی تا دوران اسلامی را در بر می گیرد. این آثار از حفاری های علمی بدست نیامده اند و محل کشف آنها نامعلوم است و صرفا از روی فرم کلی تاریخ گذاری شده اند.

مجری طرح آنالیز مواد اولیه مورد استفاده در ساخت شیشه های تاریخی هدف از این پژوهش را آنالیز این آثار بصورت منفرد و نه بصورت یک مجموعه و مقایسه ترکیب شیمیایی هر یک با نمونه های آزمایش شده از نقاط دیگر اعلام و توضیح داد: برای شناسایی و مطالعه عناصر سازنده آثار شیشه ای مورد آنالیز از روش میکروپیکسی استفاده شد.

دوستی ثانی با بیان اینکه طبق نتایج حاصله ترکیبات عمده در نمونه های مورد آنالیز اکسید سیلیسم، اکسید سدیم و آهک هستند و شیشه ها از نوع سودا-سیلیس-آهک بشمار می آیند، اضافه کرد: بواسطه داشتن آلومینای بالای 5/1 درصد، میتوان گفت در ساخت تمام نمونه های مورد آنالیز از ماسه به عنوان منبع سیلیس استفاده شده است.

او گفت: تمام نمونه ها بجز یک مورد از نوع شیشه های سودا-خاکستر گیاهی هستند.

کارشناس پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی گفت: داده های بدست آمده به وسیله ترسیم نمودارهای نسبت عناصر مختلف بر حسب درصد وزنی با اطلاعات مربوط به شیشه های هم دوره ساسانی و اسلامی در سایت های مختلف ایران و شرق مدیترانه مقایسه شدند.

مجری طرح آنالیز مواد اولیه مورد استفاده در ساخت شیشه های تاریخی اظهار کرد: تعدادی از این آثار با هیچ یک از گروههای شیشه های آنالیز شده تا امروز مشابهت شیمیایی زیادی ندارند تا بتوان آنها را مربوط به یک محل دانست، بجز یک نمونه که هر چهار نمودار آن با شیشه های ساسانی و نیشابور مطابقت دارد، در خصوص بقیه فقط میتوان تا حدودی حدس زد که نزدیک به کدام گروه هستد.

او گفت: عدم انطباق ترکیب نمونه های مورد آنالیز از موزه آبگینه با نمونه های ایران و منطقه ها همجوار به معنی تردید در اصالت این آثار نیست بلکه نتیجه نبود بانک اطلاعاتی جامع از شیشه های ایران است.

منبع: همگردی

به "10 شی از ظروف شیشه ای مخزن موزه آبگینه مورد پژوهش قرار گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 شی از ظروف شیشه ای مخزن موزه آبگینه مورد پژوهش قرار گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید