12 مورد از نشانه های مدیریت ضعیف را بشناسیم

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، مدیریت ضعیف یکی از بلایایی است که به جان کسب و کارها می افتد و یک فعالیت تجاری پیروز را با شکست روبرو می نماید. با شناخت نشانه های مدیریت ضعیف می توان کنترلی بر آن ها ایجاد نموده و به برطرف و بهبود اوضاع پرداخت. به علاوه کارمندان آن شرکت که با سوء مدیریت و ضعف رهبری همراه است، می توانند رویه مناسب تری را در پیش گیرند.

12 مورد از نشانه های مدیریت ضعیف را بشناسیم

از این روی در اینجا قصد داریم تا به تشریح نشانه های مدیریت ضعیف پرداخته و آن ها را آنالیز کنیم.

12 ویژگی که نشانه های مدیریت ضعیف هستند

مدیریت ضعیف موجب می گردد تا روی سلامت روحی و جسمی سایر کارکنان یک شرکت، تاثیر منفی گذاشته گردد. همین طور این شکل از مدیریت به طور جدی باعث کاهش بهره وری خواهد شد. از سویی دیگر نام تجاری و شهرت شرکت نیز آسیب می بینند. اگر تعدادی از نشانه های مدیریت ضعیف را که در ادامه به آن می پردازیم در خود می بینید، باید در جهت تغییر رفتار خود برای رسیدن به خصوصیات یک مدیر خوب و پیروز گام بردارید.

1. مدیران ضعیف از ارتباطات رو در رو گریزان هستند

درست است که در عصر تکنولوژی قرار داریم و بسیاری از مناسبات انسانی و حتی روابط تجاری، از روش های آنلاین پیگیری می شوند، اما همچنان شکل ارتباطی رو در رو و کلامی با نگاه مستقیم در چشم ها، بیش از هر روشی تاثیرگذار است. یکی از مسائلی که مدیران ضعیف از خود نشان می دهند، گریزانی از ارتباطات رو در رو و پنهان شدن پشت دنیای دیجیتال است. این افراد قادر به شرکت موثر در جلسات حضوری نیستند و ترجیح می دهند همه چیز را از راه دور و با استفاده از دکمه های کیبورد سیستم کامپیوتری خود کنترل نمایند!

حتما بخوانید: 10 راه حل برای اجتماعی شدن و داشتن شخصیت کاریزماتیک

نشانه های مدیریت ضعیف

2. نمایش استایل کاریزماتیک

البته که پیروز ترین رهبران دنیا دارای کاریزماتیک خاصی هستند و حتی بابت کاریزمای خود شناخته می شوند؛ اما استاد روانشناسی تجارت در کالج دانشگاه لندن، اشاره می نماید که کاریزما هنگامی که با خودشیفتگی و روان پریشی همراه باشد، ترکیبی کشنده خواهد بود و بدتر تاثیرات منفی برجای می گذارد. به واقع یک مدیر بدون فاکتورهای کاریزماتیک که باورهای توهمی خودشیفتگی و خودعظیم بینی نداشته باشد، به مراتب کم خطرتر از مدیری است که بی دلیل خود را عظیمتر از آن چه واقعا هست، تصور می نماید.

3. ارتباطات آن ها واضح و روشن نیست

مدیران ضعیف، ارتباطات واضح و روشنی نداشته و با کارمندان خود صریح و شفاف نیستند. کارمندان به درستی نمی دانند که در چه وضعیتی به سر برده و چشم انداز کاری شرکت یا سازمان به چه صورت خواهد بود. این شکل از ارتباط ناامنی و عدم اطمینان نسبت به شخص مدیریت و البته آینده کسب و کار ایجاد نموده و دلسردی و یأس میان کارکنان ایجاد می نماید. عجیب نیست که در چنین شرکتی امور به درستی پیش نرفته و کارها نادرست و بی نتیجه از آب دربیایند.

4. همه چیز را تحت کنترل خویش درمی آورند

شاید این ویژگی در بدو امر مثبت به نظر برسد، اما در واقع باری منفی دارد. مدیران ضعیف به شکلی استبدادی مایل به در سلطه دریافت همه چیز هستند و به هیچ یک از کارکنان خود در انجام امور اعتماد ندارند. این مدیران ریز به ریز مسائل را تحت کنترل خویش درآورده و جایی برای بحث گروهی و اظهار نظر جمعی قائل نیستند. شعار چنین مدیرانی این است: فقط دستورات را اجرا نموده و گزارش بدهید.

این مدیران همه چیز را شخصا ارزیابی نموده و قادر به برونسپاری بخشی از پروژه های شرکت خود نیستند. مهم نیست که این موضوع چقدر از توان و زمان مدیریتی را تلف می نماید، آن ها مصمم هستند که همه چیز را شخصا تحت کنترل داشته باشند!

نشانه های مدیریت ضعیف

5. آن ها هیچ وقت اشتباه نمی نمایند!

مدیران ضعیف، هرگز اشتباه نمی نمایند! به واقع این چیزی است که این مدیران بدان معتقد هستند. آن ها خود را عاری از هر گونه تصمیم گیری غلط و نابه جا دانسته و بر این تصور هستند که اشکال های کار از بیرون دایره امن خود آن ها بوده و باید دیگران را پیوسته مورد سرزنش قرار دهند. چنین شخصی بیشتر نگران حفظ شهرت و وجه خویش است و همواره ترجیح می دهد دست های خود را سفید و عاری از اشتباه نشان دهد.

6. آن ها رمزآلود هستند

آیا رئیس شرکتی که در آن مشغول به کار هستید، تمام اطلاعات مورد احتیاج را به شما می دهد؟ اگر غیر از این است، احتمالا با یک مدیر ضعیف روبرو هستید. چنین مدیری کلیه اطلاعات را برای خود نگاه داشته و کارمندان وی غالبا سردرگم و گیج هستند. البته این به معنای آن نیست که انتظار نشر تمامی اسرار شرکت از یک مدیر وجود داشته باشد، اما همواره تعادل در ارائه اطلاعات به کارکنان برای پیشبرد امور، لازم و لازم است.

نشانه های مدیریت ضعیف

7. فقط از خود مراقبت می نمایند

مدیران منفی و ناپیروز، نگران راهنمایی ماموریت های شرکت یا تراز کردن اهداف تیم برای رسیدن به اهداف سازمانی نیستند. بلکه آن ها به عملکرد فردی خود و بالا بردن تراز شخصی خود می اندیشند. آن ها همچون بازیکنی هستند که برای نام پشت پیراهن خود بازی نموده و نگرانی آنچنانی برای پیروزیت های گروه ندارد. با این حساب شکست های گروهی نیز آن قدرها تلخ نخواهد بود و همواره اشخاصی وجود دارند که تقصیر را گردن آن ها بیندازیم!

8. از نشانه های مدیریت ضعیف، نداشتن حس همدردی است!

مدیران ضعیف نسبت به مسائل کارمندان و سایر افراد شرکت، بی تفاوت بوده و به هیچ عنوان حس همدردی و همراهی ندارند. از نظر اینچنین مدیران، دیگران ربات هایی هستند که باید به وظایف خویش بدون چون و چرا عمل نموده و مجاز به داشتن احساسات در هیچ بعد زمانی و مکانی نیستند.

9. از کسی یاری نمی خواهند

یک مدیر ضعیف به اشتباه درخواست یاری را نوعی ضعف مدیریتی می پندارد. این افراد حاضرند که کارها به بدترین شکل ممکن پیش برود، اما از دیگری درخواست یاری ننمایند.

10. هرگز عذرخواهی نمی نمایند

شما در دایره واژگان مدیران ضعیف، کلمه عذرخواهی را نخواهید یافت! آن ها عذرخواهی نمی نمایند؛ زیرا خود را برتر از سایر کارمندان شرکت می پندارند و هرگز اشتباهی در عملکرد خود قائل نیستند. از نظر این مدیران، کلیه رفتارها و تصمیمات ایشان صحیح و بدون نقص بوده و چیزی به نام عذرخواهی برایشان تعریف نشده است.

11. علاقه ای به یادگیری ندارند

مدیران ضعیف علاقه ای به یادگیری ندارند و خود را دانای کل قلمداد می نمایند. آن ها از دانش روز فاصله گرفته و رفته رفته کارایی علمی خود را از دست می دهند. ممکن است شما سعی داشته باشید بعضی متدهای جدید یا نکات تازه را به آن ها یاد بدهید، اما این بی فایده خواهد بود.

نشانه های مدیریت ضعیف

12. آن ها خوشرو نیستند

غالب مدیران ضعیف، افرادی با خلق تنگ و رفتارهایی تند و خشن هستند. فریب نخورید، این تاکتیک برای حفظ پرستیژ و کاریزمای متقلبانه ای است که چنین مدیرانی جهت بخشیدن وجهه به خود، از آن استفاده می نمایند. آن ها علاقه ای به رویارویی نشان نداده و در صورت رخ دادن آن نیز، با رفتاری تند و ناخوشایند با کارمندان خود روبرو می شوند. با استفاده از روش های داشتن شخصیت قوی، می توان این مورد را بهبود بخشید.

سخن پایانی: چطور ضعف مدیریتی خود را درمان کنیم؟

برای درمان ضعف های مدیریتی خود، باید از عظیم پنداری فاصله گرفته و دوباره از نو ریشه های مدیریت شکل رهبری صحیح سازمانی را بیاموزید. از همین امروز تمرین را شروع نموده و از پشت میز عریض خود برخاسته و به میان کارکنان شرکت بروید. مدیریت نیز جزئی از کل سازمان است و باید رفتارهای خود را در راستا تعالی سازمانی و پیروزیت کل کارکنان، تعدیل نموده و سمت و سو دهد. توصیه می کنیم در قدم اول برای تقویت روحیه انتقاد پذیری در خود گام بردارید. سپس با پذیرش ضعف در خود، برای رفع کردن آن اقدام کنید.

شما چه تجربه ای از مدیریت ضعیف خود یا رویارویی و همکاری با یک مدیر ضعیف دارید؟ به وسیله ارسال پیغام، تجربیات و دیدگاه های خود را با ما و سایر خوانندگان انگیزه در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "12 مورد از نشانه های مدیریت ضعیف را بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 مورد از نشانه های مدیریت ضعیف را بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید