افتتاح پنجمین خانه بوم گردی همدان

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، معاون صنایع دستی نخستین خانه بوم گردی شهرستان اسدآباد در مراسم افتتاح پنجمین خانه بوم گردی همدان گفت که 500 خانه بوم گردی در کشور وجود دارد.

افتتاح پنجمین خانه بوم گردی همدان

با حضور معاون صنایع دستی نخستین خانه بوم گردی شهرستان اسدآباد در روستای توریستی ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور به بهره برداری رسید.

بهمن نامورمطلق امروز در افتتاح پنجمین خانه بوم گردی استان همدان در جمع وبلاگ آقا ایرج گفت:

خانه های بوم گردی برای کشور دارای امتیازات و ثمرات گوناگونی بوده و موجب حفظ هویت بومی هر منطقه که در حال انقراض است، می گردد.

وی ادامه داد که توجه به بوم گردی علاوه بر خروج هویت هر منطقه از انقراض و نیز در راستا توسعه قرار گرفتن، از مهاجرت بی رویه به شهرها جلوگیری خواهد نمود.

نامورمطلق اشتغال، جذب توریست و رشد صنایع بومی را از دیگر ثمرات توجه به بوم گردی مطرح کرد و گفت:

طی 4 سال اخیر رشد توسعه بوم گردی ایران در جهان بیشتر شده؛ به نحوی که در حال حاضر 500 خانه بوم گردی در کشور وجود دارد و این تعداد خانه بوم گردی رو به افزایش است.

وی یادآور شد که در کنار توریستی طبیعی، توریستی سلامت، توریستی فرهنگی که از نوع توریستی مردم شناختی است و توریستی بوم گردی نیز در حال توسعه است.

نامور مطلق با اشاره به این که بوم گردی امکان ارتباط مستقیم و رودررو را به مردم می دهد، اعلام کرد که این امر نقش موثری در نزدیکی مردم به یکدیگر به دور از فضای مجازی داشته و با تثبیت ساکنان روستا، از تمرکززدایی سرمایه در یک منطقه جلوگیری نموده و در برطرف محرومیت زدایی امتیاز بزرگی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به ارائه تسهیلات اعلام کرد که در حوزه حفظ خانه های تاریخی و توسعه کارگاه ها و مراکز توریستی تسهیلات لازم به متقاضیان ارائه می گردد. در حال حاضر در بحث خانه های بوم گردی از سال های اخیر متقاضیانی که آماده سازی انجام دهند به وسیله صندوق کارآفرینی 100 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می گردد و حمایت این خانه های بوم گردی را در برنامه سازمان داریم.

وی در ادامه با اشاره به بازارچه ها اضافه نمود:

در دولت یازدهم انواع فروش بازارچه ها را تمرین و توسعه دادیم. در شروع دولت یازدهم هیچ بازارچه دائمی نداشتیم و بازارچه های سنتی نیز در حال تعطیلی بودند. توسعه فروشگاه ها و نمایشگاه های کشور و حمایت مراکز تجاری خارج از کشور موجب آن شد تا در سال گذشته 36 درصد صادرات صنایع دستی و 20 درصد بازار صنایع دستی داخل کشور توسعه و افزایش داشته باشد.

وی با بیان این که بوم گردی نقش موثری در امکان فروش صنایع دستی هر منطقه دارد، به عروسک های ایرانی اشاره و گفت که در راستای توسعه عروسک های ایرانی در نقاط مختلف به ویژه نقاط روستایی و محروم که امکان بازپروری دارند و عروسک های محلی آنان با بعضی روایت و داستان ها متصل است، برنامه هایی را در دست داریم. فراوری عروسک ایرانی مربوط به هر یک از منطقه ها ایرانی هویت ساز بوده و با ترویج این عروسک ها و مدل سازی و الگوسازی می توان عروسک های غربی رایج شده را محو و کمرنگ کرد. بنابراین توسعه عروسک های ایرانی هر منطقه نیازمند برنامه ریزی مدون است.

وی در ادامه با بیان این که از صنایع دستی هر منطقه که قابلیت لازم را داشته باشد، حمایت می کنیم، یادآور شد که هم اکنون در حال برندسازی و توسعه صنایع دستی هر شهرستان هستیم؛ چرا که هر شهرستان در یک صنایع دستی خاص می تواند برند ویژه خود را داشته باشد.

فرماندار شهرستان اسدآباد نیز در آئین افتتاح خانه بوم گردی ملحمدره گفت:

خانه بوم گردی روستای ملحمدره پنجمین خانه بوم گردی استان است که با همت دهیار روستا و میراث فرهنگی و صنایع دستی و توریستی استان و شهرستان در این روستا افتتاح شد.

حسین افشاری با اشاره به دو روستای هدف توریستی ملحمدره و حبشی درشهرستان اسدآباد گفت که با توسعه خانه های بوم گردی زمینه مناسب جذب توریست در شهرستان ایجاد می گردد که این امر نقش موثری در افزایش عایدی روستاهای هدف توریستی و مهاجرت معکوس دارد.

او با بیان این که رسانه ها می توانند ظرفیت های مناسب این روستاها را اطلاع رسانی نمایند، اضافه نمود:

برای توسعه خانه های بوم گردی هر آن چه ظرفیت وجود داشته باشد استقبال و حمایت خواهیم کرد.

افشاری با اشاره به محیط و منظره طبیعی خیره نماینده روستاهای هدف توریستی ملحمدره وحبشی توضیح داد:

ارتقاء و افزایش خانه های بوم گردی روستای ملحمدره به ورود و پذیرایی توریست بیشتر به این روستا یاری شایانی می نماید.

وی با تاکید بر این که روستای حبشی نیز زمینه مناسب ایجاد خانه بوم گردی را داراست توضیح داد: این روستا دارای اندکی مسائل زیرساختی از جمله فاضلاب بوده که بر اساس اولویت فرمانداری و مدیر کل میراث فرهنگی و توریستی استان سعی در مرتفع کردن این مشکل داریم.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "افتتاح پنجمین خانه بوم گردی همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح پنجمین خانه بوم گردی همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید