با قطار به کدام شهر ها می توان سفر کرد؟

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، با قطار می توان به کدام شهر ها سفر کرد؟ انتخاب وسیله سفر، یکی از مهمترین اقداماتی است که باید انجام داد. بعضی مسیر ها با اتوبوس مناسب است، بعضی با خودروی شخصی. اما گاهی در مسافت های طولانی تر انتخاب قطار یا هواپیما منطقی تر به نظر می رسد. از آنجا که هزینه سفر با هواپیما زیاد است، از همین رو بسیاری ترجیح می دهند قطار را انتخاب نمایند. سفری مقرون به صرفه و مالی و در عین حال راحت و کم خطر با قطار می تواند برترین گزینه برای سفر به شهر های دور و نزدیک باشد. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی به معرفی مسیر های قطار ایران می پردازیم و به شما خواهیم گفت که با قطار می توان به کدام شهر ها سفر کرد؟

با قطار به کدام شهر ها می توان سفر کرد؟

کدام شهرهای ایران قطار دارند؟

حتما می دانید که خطوط ریلی در بعضی شهر های ایران راه اندازی نشده است. پس اولین سوالی که باید برای آن به جواب برسید اینکه کدام شهر های ایران قطار دارند؟ در حال حاضر خطوط ریلی مختلفی در ایران در حال فعالیت هستند و روزانه هزاران مسافر را جابجا می نمایند. با جستجویی کوتاه در اینترنت می توانید خطوط ریلی که در ایران وجود دارد را مشاهده کنید. بعضی از شهر ها در میان راه هستند از همین رو اگر شهر شما ایستگاه قطار در مسیر های ریلی داشته باشد، کار شما برای مسافرت با قطار آسان می گردد.

حتی امکان حمل خودرو با قطار نیز وجود دارد، بنابراین به راحتی می توانید وسیله نقلیه خود را با قطار به شهر موردنظرتان بفرستید و در مقصد نگران دسترسی به جاذبه ها و تفریحات نباشید.

مهمترین خطوط ریلی ایران

مهمترین خطوط ریلی ایران که در ایران وجود دارد، خطوط سه گانه زیر است:

  • محور شمال و خراسان: یکی از اصلی ترین خطوط راه آهن ایران مسیرهای شهر های شمالی و مشهد محسوب می گردد. تردد مسافران روزانه در این خط بسیار زیاد است. از مهمترین ایستگاه هایی که میان راه این محور است شامل ورامین، گرمسار، سمنان، شاهرود، دامغان، جاجرم، اسفراین، نیشابور، کاشمر، فرامین و نقاب می باشد. البته که این خط دارای خط فرعی مختلفی مانند گرگان است که شما در صورت سفر به فیروزکوه و بهشهر و گرگان می توانید، در ایستگاه گرمسار برای تغییر خط سفر خود اقدام کنید.
  • محور جنوب، شرق و غرب: این محور ا می توان از خطوط پرتردد ریلی کشور دانست که مبدا آن از تهران است و قطار از این شهر تا 7 شهر بزرگ ادامه دارد. شهر های یزد، شیراز، اصفهان و بندرعباس از پرترددترین شهر ها در این خط ریلی است و در مسیر آن 300 ایستگاه راه آهن قرار گرفته است.
  • محور آذربایجان: یکی از محور های زیبایی است که اگرچه آمار تردد مسافر در آن مانند محور جنوب، شرق و غرب نیست، با این وجود سالانه هزاران نفر از این محور به شهر مرزی جلفا و شهر های میانه راه سفر می نمایند. قزوین ایستگاه مرکزی این محور است که قطار های آن با گذر از تهران، زنجان و مراغه در نهایت به تبریز می رسد. اگر شما قصد سفر به هر کدام از شهر های میان راه را داشته باشید، از این محور استفاده خواهید کرد.

برترین شهر های ایران که می توان با قطار به آن ها سفر کرد؟

پس از آنکه با خطوط ریلی آشنا شدید، نوبت به دانستن این مطلب است که برترین شهر های ایران برای سفر با قطار کدام است؟ البته در نظر داشته باشید که سفر با قطار نیازمند دانستن اطلاعاتی است، که اطلاع از آن سفر خوبی برای شما رقم خواهد زد. برای اینکار می توانید مطلب هر آنچه باید درباره سفر با قطار بدانید، را در مجله گردشگری وبلاگ آقا ایرج بخوانید.

برای پاسخ به این سؤال موارد مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط مسافر می توان به آن پاسخ داد. هدف مسافر، مسافت شهر مورد نظر از مبدا، کیفیت خدمات قطار، هزینه ها و… از جمله این موارد است. با خرید بلیط قطار می توانید به شهرهای پرطرفدار و توریستی ایران سفر کنید که شامل موارد زیر است:

- خرید بلیط قطار مشهد

- خرید بلیط قطار بندرعباس

- خرید بلیط قطار تبریز

- خرید بلیط قطار رشت

- خرید بلیط قطار تهران

- خرید بلیط قطار اصفهان

- خرید بلیط قطار شیراز

قطار شمال به چه شهر هایی می رود؟

اگر قصد دارید با قطار به شمال سفر کنید، بسته به شهری که در آن زندگی می کنید و مبدا سفر شما است می توانید برای این سفر برنامه ریزی و برای خرید بلیط قطار شمال اقدام کنید. یکی از برترین چشم انداز ها طبیعی که در سفر با قطار می توانید از آن لذت ببرید مربوط به قطار شمال است. در حال حاضر دو قطار در مسیر شمال وجود دارد که می توانید از آن برای سفر خود بهره ببرید که در ادامه به شما معرفی می کنیم.

تهران- ساری: این قطار یکی از زیباترین خطوط ریلی ایران به شمار می آید. برای انتخاب این مسیر باید از ایستگاه تهران بهره ببرید. با خرید بلیط قطار تهران ساری از مسیر ورامین، گرمسار، فیروزکوه و سوادکوه عبور می نماید تا به ساری برسد. در این مسیر شما از پل تاریخی ورسک که چشم انداز ای زیبا و مجذوب کننده دارد عبور خواهید کرد. این قطار را امروزه به عنوان قطار گردشگری نیز می شناسند.

تهران- گرگان: مسیر دومی که برای سفر به شمال با قطار پیش رو دارید، سفر به گرگان است. با خرید بلیط قطار تهران گرگان می توانید در این مسیر نیز از طبیعت زیبا و جنگل های سرسبز در مسیر لذت ببرید.

قطار شیراز به چه شهر هایی می رود؟

اگر قصد سفر به شهر شعر و ادب پارسی، شهر حافظ و سعدی، شیراز زیبا را دارید، کافی است بلیط قطار به شیراز را رزرو کنید. شما با خرید بلیط قطار شیراز می توانید به راحتی به دیگر شهر ها نیز سفر کنید.

علاوه بر این شما می توانید با خرید بلیط قطار از شیراز به شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، قم، اهواز، تبریز، کرمان، رشت، کاشان، کرمانشاه، همدان و یزد سفر کنید.

اصفهان به کدام شهر ها قطار دارد؟

اصفهان به عنوان یکی از شهر های بزرگ و توریستی ایران نیز مبدا و مقصد بسیاری از مسافران با خطوط ریلی است. اگر می خواهید با قطار از اصفهان به شهر های دیگر سفر کنید، می توانید برای خرید بلیط به وسیله وبلاگ آقا ایرج اقدام کنید.

فهرست شهر هایی که اصفهان به مقصد آن قطار دارد، شامل مشهد، رشت، تبریز، تهران، ساری، شهرکرد، بندرعباس، زاهدان، یزد، شیراز، اهواز و کرمان می گردد.

اهواز به کدام شهر ها قطار دارد؟

اهواز هم یکی از خطوط پرتردد ریلی ایران به شمار می آید، بسیاری از مسافرانی که قصد دارند از مقصد اهواز به شهر های دیگر سفر نمایند، می توانند برای مقاصد زیر اقدام به خرید بلیط قطار نمایند.

در حال حاضر بلیط قطار اهواز به شهرهای مشهد، قم، تهران، شیراز، بندرعباس، اصفهان، یزد، کاشان، همدان، ارومیه، اندیمشک، کرج، رشت، ساری و اراک در دسترس است.

انواع قطار ها در ایران

برای اینکه با قطار به شهر های مختلف ایران سفر کنید، گزینه های مختلفی از از انواع قطار با کیفیت خدمات متفاوت را پیش رو دارید که می توانید با توجه به بودجه خود هر کدام از آن ها را انتخاب کنید. اینکه برای خرید بلیط قطار کدام نوع را انتخاب کنید، کاملا به بودجه شما بستگی دارد. انواع قطار های بین شهری ایران که می توانید برای مسافرت خود انتخاب کنید عبارت است از:

قطار لوکس غزال

این قطار مجهز به سیستم صوتی، کوپه های راحت، سیستم احضار مهماندار و… است. در حال حاضر شهر های تهران، بندرعباس، یزد، اصفهان به مشهد امکان سفر با این قطار را برای مسافران فراهم نموده اند.

قطار پلور سبز

یکی دیگر از انواع قطار های لوکس ایران با واگن های 4 نفره که ظرفیت 250 مسافر را دارد، قطار پلور سبز است. این قطار مانند غزال، اغلب در مسیر مشهد قرار گرفته است. نکته مهم اینکه هزینه سفر با این قطار در مقایسه با انواع دیگر قطار های موجود در خطوط ریلی ایران بیشتر است.

قطار سبز و سیمرغ

از دیگر قطار های لوکس ایران که بسیار پرهزینه و گران هستند که برای بعضی از سفر های خاص پیشنهاد می گردد. این قطار امکانات تمامی قطار های لوکس مانند سیستم احضار مهماندار، کافی شاپ با کیفیت، مبلمان و سیستم صوتی تصویری و… از جمله ویژگی های این قطار است.

قطار لوکس 4 نفره

این قطار ها که ظرفیت محدودی مسافر را جابجا می نمایند، به قطار های آلمان غربی و شرقی معروفیت دارند. قطار آلمان غربی 32 نفره با 8 کوپه و قطار آلمان شرقی 9 کوپه با 36 مسافر در مسیر های دور طراحی شده است. این قطار در حال حاضر مسافران را به مقاصد ترکیه، آذربایجان و ترکیه جابجا می نماید. از مهمترین ویژگی های این قطار می توان به سرویس راحت خواب، سیستم صوتی و تهویه عالی آن اشاره نمود.

قطار لوکس 6 نفره

این قطار که بیشترین کاربرد را در میان مسافران ایرانی دارد و سال ها مورد استفاده مسافران داخلی است. یکی از مهمترین مزایای این قطار ها را می توان هزینه ارزان آن دانست. بیشتر خطوط ریلی ایران از این قطار برای جابجایی مسافران استفاده می نمایند.

قطار 5 ستاره

از دیگر قطار های لوکس ایران که از سال 1396 وارد خطوط ریلی ایران شده قطار 5 ستاره است که در آن کوپه ها به صورت 4 نفره طراحی شده است. امکانات رفاهی مانند اینترنت رایگان، سیستم صوتی و تصویری با کیفیت، تهویه قابل تنظیم و مناسب، غذا های لاکچری و کتابخانه و… از جمله خدماتی است که در این قطار به مسافران ارائه می گردد. حتماً می توانید حدس بزنید که استفاده از این قطار نیز پرهزینه خواهد بود.

قطار تندرو پردیس

این قطار به علت سرعت بالا و خدمات لوکسی که ارائه می نماید از محبوب ترین قطار ها در خط مشهد به شمار می آید ظاهر شیکف سرعت بالا، امکاناتی مانند سرو ناهار یا صبحانه رایگان، سیستم صورتی تصویری با کیفیت از جمله مزایای این قطار به شمار می آید. در حال حاضر 11 قطار پردیس در ایران جابجایی مسافر را انجام می دهد.

قطار عادی

یکی از انواع ارزان و قدیمی قطار در ایران است که صندلی های چرمی و ظرفیت 6 نفره کوپه های آن، خاطرات زیادی را یادآوری می نماید. اگر می خواهید سفری ارزان و ساده داشته باشید، این گزینه مناسب است. اما پیش از رزرو باید بدانید که این قطار هیچ امکاناتی برای مسافران ندارد.

قطار دلیجان

این قطار در رده میانه است که در حال حاضر در شرکت رجا از این قطار استفاده می گردد. با خرید بلیط قطار دلیجان و دیگر قطارهای رجا می توانید سفری راحت و ارزان را به هر یک از شهرهای ایران تجربه کنید.

قطار اتوبوسی

این قطار که در دسته قطار های سه ستاره جای دارد یکی دیگر از گزینه های مالی است که می توانید از آن برای مسیر تهران مشهد بهره ببرید. این قطار مسیر تهران- مشهد را در 10 ساعت طی می نماید و امکان استفاده از رستوران را برای مسافران خود در نظر گرفته است.

سفر با قطار، ارزان و راحت

سفر یکی از برترین تجربیاتی است که هر انسانی می تواند آن را در زندگی خود، داشته باشد. اما آنچه شاید مانع جدی باشد، هزینه های سفر است. سفر با قطار به علت هزینه کمتر یکی از محبوب ترین روش های سفر محسوب می گردد. گزینه ای که تقریبا با هر بودجه ای سازگاری دارد و هر کسی با هر سطح مالی می تواند، از آن استفاده کند. اگر شما هم دوست دارید، از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب کشور را با هزینه ای منطقی ببینید و از زیبایی های ایران زیبا لذت ببرید، پیشنهاد می کنیم حتما یکبار آن را تجربه کنید.

شما کدامیک از انواع قطار را برای سفر ترجیح می دهید؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره مقاصد مناسب برای سفر با قطار

بلیط قطار را از کجا بخریم؟

برای خرید بلیط قطار با ارزانترین قیمت و در تمامی مسیرهای داخلی کافی است از سایت فلای تودی بهره ببرید.

محور های اصلی ریلی ایران چیست؟

محور شمال و خراسان

محور آذربایجان

محور جنوب، غرب و شرق

قطار های لوکس ایران کدام هستند؟

قطار 5 ستاره، قطار تندرو پردیس، قطار لوکس 4 نفره، قطار سبز و سیمرغ، قطار پلور سبز، قطار لوکس غزال

مالی ترین قطار های ایران کدام هستند؟

قطار دلیجان

قطار عادی

قطار اتوبوسی

منبع: فلای تودی

به "با قطار به کدام شهر ها می توان سفر کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با قطار به کدام شهر ها می توان سفر کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید