تألیف عرق ریزان روح است

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، رامتین شهبازی مولف و مترجم در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ؛ در رابطه با بیشتر بودن ترجمه نسبت به تألیف گفت: ترجمه چون به روز اتفاق می افتد و منابع گسترده ای دارد اصولا بازار مالی آن بالاست مخاطب هم علاقه دارد بداند در خارج از ایران چه اتفاقی می افتد. برای ترجمه زمان کمتری صرف می گردد و زود تر هم به بازدهی مالی می رسد به همین علت ناشر هم مایل است کتاب کتاب ترجمه چاپ کند.

تألیف عرق ریزان روح است

وی اضافه کرد: شهرتی که ترجمه می تواند به همراه بیاورد نسبت به تألیف بیشتر است. خود من کتاب و نمایش نامه ای که ترجمه کردم به چاپ دوم و سوم رسیده اما کتابی که تألیف کردم هنوز به چاپ دوم هم نرسیده است. تألیف عرق ریزان روح است، سال ها باید پژوهش کنید و در حوزه ای متخصص شوید و تازه آغاز کنید به تحقیق و پژوهش و پس دادن آنچه که آموخته اید.

شهبازی در مورد هزینه های تألیف و ترجمه هم گفت: بازار تالیف کم است چون احتمالا کتاب تألیفی نسبت به ترجمه حجم بالاتری دارد در عوض دست مزدی که مؤلف طلب می نماید دست مزد بالا تری است. همه این ها دست به دست هم می دهد تا ترجمه نسبت به تألیف بازار بهتری داشته باشد.

وی با اشاره به استقبال بیشتر مردم از ترجمه نسبت به تألیف عنوان نمود: ریشه این اتفاق در این است که ما همه چیز را با ترجمه وارد ایران کردیم، ادبیات در ایران ادبیات ترجمه بوده است. نه اینکه تألیف نداشتیم نه از ابتدا حافظ و سعدی و شاهنامه تألیف بوده است اما در کنار همه این ها در نشر تازه و نشر مدرن ما با ترجمه کتاب را شناختیم. تألیفات در ایران بیشتر سینه به سینه و شفاهی نقل شده است، اینطور نبوده که مثلا مردم همه حافظ و سعدی بخوانند، این ها را بیشتر به صورت شفاهی از گذشتگان گرفته اند.

وی درباره بومی نگاری در ترجمه هم اضافه کرد: فرهنگ ما در ایران بیشتر به سمت ترجمه سوق می نماید مثلا یک پژوهشگر تاتر غربی در حال نوشتن کتاب تازه خود درباره تعزیه است و وقتی این کتاب ترجمه می گردد استقبال مردم از آن از کتاب تألیفی درباره تعزیه بیشتر است. اگر در ترجمه بومی نگاری انجام گردد به خصوص در حوزه هنر کار بزرگی صورت گرفته و قابل تقدیر است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تألیف عرق ریزان روح است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تألیف عرق ریزان روح است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید