رمزگشایی شگفت انگیز از نامه رمزگذاری شده کارل پنجم پس از 5 قرن

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، نامه کارل پنجم (شارلکن) که برای قرن ها فراموش شده بود، در کتابخانه استانیسلاس شهر نانسی در فرانسه نگهداری می گردد.

رمزگشایی شگفت انگیز از نامه رمزگذاری شده کارل پنجم پس از 5 قرن

خاتمه 5 قرن پس از نگارش نامه رمزگذاری شده کارل پنجم (شارلکن)، امپراتور مقدس روم و ژرمنیک به سفیرش در فرانسه از این نامه رمزگشایی شد.

رمزگشایی از این نامه که در سال 1547 میلادی نوشته شده است، زوایای پنهان روابط کارل پنجم، امپراتوری مقدس روم و فرانسوای اول، پادشاه فرانسه را نمایان می نماید.

چهار محقق روز چهارشنبه در نانسی پس از 6 ماه نتایج پژوهش خود را ارائه کردند. برای دستیابی به این شاهکار استثنایی، رمزنگاران مرکز تحقیقات کامپیوتری لورن (لوریا) با یک مورخ از دانشگاه پیکاردی همکاری کردند.

نامه کارل پنجم (شارلکن) که برای قرن ها فراموش شده بود، در کتابخانه استانیسلاس شهر نانسی در فرانسه نگهداری می گردد. سسیل پیرو، رمزنگار در لوریا برای نخستین بار در سال 2019 از یک نامه مرموز و نامفهوم از شارلکن با خبر شد. او که ابتدا گمان می کرد این موضوع افسانه ای بیش نیست، 2 سال بعد با تماشا این نامه که به امضای شارلکن رسیده بود، تصمیم گرفت در خصوص آن تحقیق کند.

سسیل پیرو در ابتدای کار با طبقه بندی 120 نماد، کوشش می نماید تا رابطه آن ها را دریابد. او برای این کار به همراه 2 محقق دیگر مرکز تحقیقات کامپیوتر لوریا تصمیم گرفتند که از رایانه برای سرعت بخشیدن به تحقیقاتشان استفاده نمایند. با این حال آن ها معتقد بودند که برای رمزگشایی از رمز ها انسان نقش محوری را خواهد داشت.

بر اساس گفته سسیل پیرو، علاوه بر شمار زیاد نماد ها در نامه، کلمات با یک نماد رمزگذاری شده اند و بعلاوه استفاده از نشانه ها به احتمال از زبان عربی الهام گرفته شده است.

یکی دیگر از عناصر گیج نماینده در این نامه، استفاده امپراتور از نماد هایی است که هیچگونه معنایی ندارند، گویی او برای گمراه کردن دشمنی که سعی می نماید پیغام را رمزگشایی کند، از آن ها استفاده نموده است. در نهایت آن ها در انتها ماه ژوئن پیروز می شوند که از چند واژه در این نامه رمزگشایی نمایند.

در مسیر رمزگشایی، 3 رمزنگار از شهر نانسی با یک متخصص رمزنگاری و روابط میان فرانسه و امپراتوری مقدس روم در قرن شانزدهم تماس گرفتند. این مورخ به آن ها یاری می نماید تا با قرار دادن تکه های پازل در جایگاه خودشان، کنایه های موجود در نامه را بهتر درک نمایند.

یک سنگ روزتا و نامه سفیر امپراتور مقدس روم در فرانسه هم به مسیر تحقیق یاری کرد.

با رمزگشایی از این نامه تعیین شد که شارلکن روی روابط نامتناسب خودش و فرانسوای اول در سال 1547 تأکید دارد. این در حالی بود که دو امپراتور 3 سال پیش از نگارش این نامه، یک معاهده صلح امضا نموده بودند. بعلاوه با رمزگشایی از این نامه تعیین می گردد که در آن موقع، شایعه ترور شارلکن در فرانسه مطرح بوده است که تا پیش از این رمزگشایی چنین موضوعی مطرح نشده بود.

اینک پژوهشگران امیدوارند که با شناسایی نامه های دیگری از کارل پنجم (شارلکن) و سفیر او بتوانند به استراتژی امپراتور مقدس روم پی ببرند.

منبع: یورونیوز

منبع: فرادید

به "رمزگشایی شگفت انگیز از نامه رمزگذاری شده کارل پنجم پس از 5 قرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی شگفت انگیز از نامه رمزگذاری شده کارل پنجم پس از 5 قرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید