پایانی بر 10 روز گردهمایی عکاسان، مستندنگاران مجرم نیستند

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، سومین دوره 10 روز با عکاسان ایران شامگاه گذشته سه شنبه 30 دی ماه با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیر کل دفترهنرهای تجسمی وزارت ارشاد و جمعی از عکاسان شاخه های مختلف این رشته در خانه هنرمندان ایران به کار خود انتها داد.

پایانی بر 10 روز گردهمایی عکاسان، مستندنگاران مجرم نیستند

ابراهیم صافی دبیر این دوره از برنامه 10 روز با عکاسان ایران در آغاز به ارائه گزارشی آماری از برپایی این دوره پرداخت و گفت: در این 10 روز 256 اثر از 91 عکاس در هفت گالری خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد، هفت کارگاه تخصصی عکاسی با 14 ساعت برنامه و همچنین 17 سخنرانی و نشست تخصصی عکاسی با حضور بیش از دو هزار نفر برگزار گردید.

در ادامه این مراسم با حضور سیف الله صمدیان از شورای علمی برنامه 10روز با عکاسان ایران متشکل از اسماعیل عباسی، محمد خدادادی مترجم زاده، شهاب الدین عادل و ابراهیم صافی قدردانی شد.

ممانعت از کار عکاسان اجتماعی ایران به نفع هیچ کس نیست

سیف الله صمدیان در ادامه پشت تریبون نهاده شد و با اشاره به برپایی سومین دوره 10 روز با عکاسان ایران بیان نمود: این اولین بار است که خانواده در قالب یک گروه هنری برای من معنا شد.

وی اضافه نمود: به خانواده ای خوب اطلاق می گردد که ابعاد و زوایا حسی، توانایی ها و قدرت هم را تشخیص دهد و در مراوده با اجتماع خود را به خوبی نشان دهد. خانواده عکاسی ایران برای اولین بار با تمام شاخه های متعددش زیر یک نام واحد شکل گرفت و با دریافت پروانه آغاز فعالیت رسمی، برنامه 10 روز با عکاسان ایران نخستین کوششی بود که این خانواده به نام خود ثبت کرد. از سال آینده نیز با خانواده عظیم عکاسی ایران روبرو هستیم.

صمدیان با اشاره به رشد و توسعه عکاسی در جامعه یادآور شد: انجمن عکاسان ایران 7 شاخه مختلف عکاسی را در بر می گیرد و باید این خانواده را به شکل کلی حمایت کند به خصوص دولتی که با شعار تدبیر وامید وارد میدان شده است، این مسأله را باید به شکل جدی تری نگاه کند.

مدیر برگزاری جشن تصویر سال در ادامه با تأکید بر خطر حذف واقعیات اجتماعی که نمی توان از آنها عکاسی کرد، ابراز امیدواری کرد که عکاسی اجتماعی ایران فراموش نگردد و افزود: عکاسی اجتماعی ایران اکنون به دلایلی که اصلاً واقعی نیست، جلو آن گرفته می گردد و این به نفع هیچ کس نیست.

دستاوردهای تعامل هفت انجمن عکاسی در یک نمایشگاه

وی در ادامه متن بیانیه سومین دوره 10 روز با عکاسان ایران را خواند.

دراین بیانیه آمده است: سومین دوره 10 روز با عکاسان ایران در شرایطی برنامه ریزی و اجرا شد که برای نخستین بار انجمن های هفت گانه عکاسی ایران برای تحقق هدفی واحد در کنار یکدیگر گرد آمدند و با همدلی و طرح پرسش ها، نیازها و خواسته های اعضای خود به سوی آینده گام برداشتند. دستاورد این تعامل چند سویه به این توضیح اعلام می گردد:

1- تشکیل کارگروه برای تدوین اهداف و برنامه های سند چشم انداز عکاسی ایران

2-تدوین اساسنامه اتحادیه سراسری انجمن های عکاسی

3-برنامه ریزی برای ادامه کار دبیرخانه دائمی 10 روز با عکاسان ایران برای ایجاد تعامل مستمر با تشکل های عکاسی ایران

4- طرح و برنامه برای ایجاد کمیته های پژوهش و آموزش تخصصی در انجمن های عضو اتحادیه در تعامل با نهادهای علمی و آموزشی کشور

5-تشکیل کارگروه مشترک حقوقی میان نهادهای ذیربط در قوای سه گانه نیروی انتظامی و انجمن های عکاسی برای دستیابی به راهکارهایی در جهت حمایت از حقوق فردی و اجتماعی عکاسان ایرانی در چارچوب قوانین کشور

6- تشکیل کارگروه برای آنالیز شرایط عکاسی معاصر ایران

7-نقد و آنالیز عملکرد تشکل های عکاسی، گروه های برنامه ریزی و اجرا در برگزاری سومین دوره 10 روز با عکاسان ایران

8-توسعه و به کارگیری ظرفیت کمیته روابط عمومی در انجمن ها برای ایجاد تعامل میان اعضاء، ارتباطات رسانه ای و بین المللی با نهادهای عکاسی خارج از کشور

9- انتشار کتاب عکس سومین دوره و آنالیز امکان چاپ و نشر کتاب عکس دوره ه های پیشین 10 روز با عکاسان ایران

10- آماده سازی، انتشار و عرضه گزارش کارگاه ها و نشست های تخصصی اجرا شده در قالب متن و لوح فشرده

11- کوشش برای بسترسازی مطالعات و فعالیت های میان رشته ای در تعامل و تفاهم با نهادهایی مثل انجمن انسان شناسی، جامعه شناسی و روانشناسی ایران

12- گسترش و فعال سازی کمیته های مرتبط با تشکل ها، جشنواره و مسابقات در انجمن عکاسان ایران و سایر انجمن های عکاسی

13- کوشش برای ایجاد انگیزه در میان مشتاقان فرهنگ و هنر در حمایت همه جانبه از انجمن ها، تشکل ها و جنبش های هنری و عکاسی کشور

14- شوراهای اسلامی شهرهای ایران در تعامل با اعضای رسمی انجمن های تخصصی عکاسی در تدوین و تنظیم مصوبه ای مساعدت و کمک نمایند تا بر مبنای آن عکاسان بتوانند مانند سایر فعالان فرهنگ و هنر در مکان های شخصی، آتلیه و کارگاه هنری خویش آزادانه به فعالیت حرفه ای بپردازند.

تأکید دوباره مرادخانی بر نقش حمایتی دولت در انجام فعالیت های هنری

علی مرادخانی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از برپایی این مراسم 10روزه از آن به عنوان یک اتفاق مبارک یاد کرد و گفت: با مباحثی که در حوزه سند چشم انداز عکاسی مطرح شد، اتفاق خوبی است اگر تشکیل دبیرخانه دائمی پیگیری گردد تا بتوان بهتر به این امور برای دوره های آینده رسیدگی کرد چرا که برای انجام یک کار اساسی، تشکیل دبیرخانه دائمی از ملزومات آن است.

مرادخانی باز هم به نقش دولت به عنوان حامی برنامه های هنری اشاره نمود و یادآور شد: از این که از سوی انجمن های هنری برای شرکت در یک برنامه و نمایشگاه دعوت می شوم، بسیار شادمان هستم و وظیفه ماست که به عنوان حامی در این مراسم ها حضور داشته باشیم تا اگر کاری لازم بود انجام دهیم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضروت واگذاری امور تخصصی به تشکل ها و انجمن های خصوصی بیان نمود: وقتی کاری قرار است واگذار گردد، در ابتدا مقاومت هایی از سوی دولت صورت می گیرد چرا که دولت هم تمایل دارد که این امور را همچنان برای خود نگه دارد اما به هر حال تفویض اختیارات از جمله شعارهای دولت کنونی است و ما معتقدیم که هر چقدر دولت فربه تر باشد، از چابکی اش کاسته می گردد، همچنین دولت در اجرای چنین برنامه هایی به اندازه خود هنرمندان، تشکل ها و انجمن ها، انگیزه و دغدغه انجام این کارها به شکل تخصصی را ندارد.

وی توضیح داد: برای ما مهم است که امور هنرمندان چنان که خودشان مایل هستند، پیش بروند و مرکز هنرهای تجسمی نیز در این یک سال و اندی که دولت جدید آغاز به کار نموده، کوشش نموده است که این فعالیت ها را به انجمن های تخصصی آن واگذار کند و جشنواره های ملی را با تشریک مساعی انجمن های مختلف برگزار کنیم، چرا که هر چقدر به سمت مشارکت عمومی و خرد جمعی بیشتر حرکت کنیم، درون این فعالیت ها روح متعالی تری متجلی خواهد شد.

مرادخانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت عکس و شاخه های مختلف آن بیان نمود: باید به همه شاخه های مختلف عکاسی توجه گردد، به خصوص حوزه مستند اجتماعی که باید واقعیات اجتماعی را از منظر این عکس ها مشاهده کنیم و اگر غفلت عمومی بر اثر نداشتن اطلاعات پیش آید، باید خودمان را مقصر بدانیم.

مرادخانی توضیح داد: هنر تجلی زیبایی هاست و باید در همه ابعاد به آن پرداخته گردد و در حوزه عکس نیز هر چقدر این مقوله به سمت آرت و هنر نزدیک تر گردد، ماندگارتر و تجلی مفهومی آن بیشتر خواهد بود.

وی این وظیفه را متوجه انجمن عکاسان ایران دانست و از دولت به عنوان حامی ا ین فعالیت ها و مسئول فراهم کردن امکانات و بسترسازی های لازم یاد کرد.

در ادامه لوح سپاس به برگزارنمایندگان کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی در طول این 10 روز اهدا شد.

افتتاح دوسالانه عکس ایران در موزه هنرهای معاصر تهران

اسماعیل عباسی دبیر سیزدهمین دوسالانه عکس ایران سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنانش به افتتاح این دوسالانه در تاریخ 5 بهمن ما در موزه هنرهای معاصر تهران اشاره نمود و از کیارنگ علایی که در چیدمان آثار این دوسالانه همکاری داشته است، تقدیر کرد.

عباسی از برگزاری نشست های تخصصی در کنار دوسالانه عکس ایران اطلاع داد و گفت: این نشست ها ساعت 15:30 تا 19 در این موزه برگزار می گردد و مترجم زاده مدیریت برگزاری این نشست ها را بر عهده دارد.

در ادامه این مراسم به برگزارنمایندگان پانل تخصصی و حامیان سومین دوره 10روز با عکاسان ایران لوح تقدیر اهدا شد.

نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و نیروی انتظامی به نشست عکاسی در شهر نیامدند

مسعود زنده روح کرمانی رییس انجمن عکاسان ایران نیز در این مراسم چنین سخن گفت: ما در این 10 روز هم لذت بردیم از گردهمایی یک گروه 20 نفره و هم اذیت شدیم به خاطر برگزاری نمایشگاه ها، نشست ها، کارگاه های تخصصی و فیلم هایی که به نمایش درآمد، اما شیرینی آن بیشتر بود.

وی اضافه نمود: 10 روز را با هم زندگی کردیم، هر چند 20 روز قبلش را هم نخوابیده بودیم، با این حال اتفاق خوبی بود اگر چه ما هنوز روی پله های اول ایستاده ایم و باید به افق های دورتر نگاه کنیم.

زنده روح از این برنامه به عنوان نقطه آغاز یاد کرد و اضافه نمود: فکر می کنم ما به یک باور رسیدیم که می توانیم کنار هم باشیم و درد هم را بفهمیم.

رییس انجمن عکاسان ایران در بخش دیگری از سخنانش از همراهی نکردن مسئولان مدعو در یکی از نشست های تخصصی انتقاد کرد و گفت: در یکی از نشست های ما قرار بود نمایندگان مجلس، نمایندگانی از قوه قضاییه و نیروی انتظامی حضور داشته باشند اما نیامدند که حرف دل ما عکاسان را بشنوند که چگونه به سختی عکاسی می کنیم و هیچ کس نیست که مشکل عظیم ما را حل نماید.

عکاسان مجرم نیستند بلکه مستندنگاران آینده اند

وی ادامه داد: اگر ما به عنوان عکاس رسمی هستیم و به ما مجوز داده شده است، پس باید کارت ما سندیت داشته باشد، وقتی عکس نگیریم، عکس را کشف می کنیم و شبها در اینترنت عکس ها را به هم می چسبانیم و عکس جدید به دست می آوریم.

زنده روح با اشاره به خلا تصویری در طول چندین سال گذشته تاریخ ایران توضیح داد: ما از 20 سال پیش تهران عکس هایی در اختیار داریم اما از 6 ماه قبل تهران عکس های بسیار کمی موجود است.

وی با انتقاد از نداشتن امنیت برای عکاسی در شهر گفت: وقتی پلیس ما را متهم می نماید، مردم هم ما را می زنند تا جایی که حتی کارمند شهرداری در پارک ها نیز ما را به جرم عکاسی بازداشت می نماید و همین باعث شده که در جامعه فراتر از قانون عمل گردد.

رییس انجمن عکاسان ایران با اشاره به شعار این دوره از برنامه 10 روز با عکاسان ایران اظهار کرد: شعار ما این بود که لطفاً با دوربین وارد شوید اما بعضی عکاسان حتی سخت بود که کیف دوربینشان را هم بیاورند.

وی افزود: ما مجرم نیستیم و به عبارتی ما مستندنگاران آینده هستیم، به طور مثال اگر حسین پرتوی از وقایع انقلاب عکاسی نمی کرد، چه اتفاقی برای انقلاب ما می افتاد، قطعاً با این رفتار بخشی از حافظه این مملکت را حذف می کنیم.

کیک چهارمین دوره 10 روز با عکاسان ایران بریده شد

در بخش انتهای این مراسم با حضور علی مرادخانی، مجید ملانوروزی، علی قلم سیاه و اکبر عالمی کیک چهارمین دوره 10 روز با عکاسان ایران بریده شد و اعلام شد که چهارمین دوره این برنامه 15 دی ماه 94 تا 25 دی ماه 94 برگزار خواهد شد.

انتها بخش مراسم نیز دریافت عکس یادگاری با حضور حاضران در این مراسم بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "پایانی بر 10 روز گردهمایی عکاسان، مستندنگاران مجرم نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایانی بر 10 روز گردهمایی عکاسان، مستندنگاران مجرم نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید