چرا اگزما با استرس تشدید می گردد

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، تهران (پانا) - اگزما یک بیماری پوستی شایع است که گاهی حتی پوست فرد بیمار را زخم می نماید. این بیماری پوستی در کشور افراد زیادی را درگیر می نماید و سن خاصی هم ندارد و عموما از کودکی و 5 سالگی در افراد ایجاد می گردد. حالا مقوله جدیدی عنوان شده که استرس مستقیما روی ایجاد اگزما تاثیرگذار است و باعث تشدید آن می گردد.

چرا اگزما با استرس تشدید می گردد

علم هنوز نتوانسته است به طور کامل رابطه بین اگزما و استرس را تعیین کند. اگرچه همه ما می دانیم مسائلی مثل اگزما قطعاً با استرس مرتبط است، اما فرضیه های مختلفی هم در خصوص این موضوع وجود دارد که ما بتوانیم این قضیه را بهتر درک کنیم. اگزما و استرس، هر دو مورد باعث ایجاد مشکل در افراد می شوند و هر دو از یکدیگر تغذیه می نمایند. یعنی به یکدیگر مرتبط هستند. بدون شک ترکیب این دو می تواند باعث ایجاد مسائلی شود که راه چاره های زیادی در خصوص آن وجود ندارد.

چرا اگزما با استرس تشدید می شود؟

پوست بزرگترین عضو بدن انسان است و بعلاوه بزرگترین بازتاب دهنده شرایط ذهنی محسوب می شود. بعلاوه پوست به طور مستقیم با سیستم عصبی ارتباط دارد و اطلاعاتی را به مغز و بالعکس ارسال می نماید و استرس هم می تواند عامل آزاد کردن مجموعه ای از مواد شود که همگی روی پوست اثر گذار هستند. اگزما هم یکی از این مسائل پوستی است. همانطور که می بینید رابطه بین اگزما و استرس، رابطه ای مستقیم و بسیار نزدیک است.

اگزما به معنای التهاب پوست است؛ التهابی که جزء مسائل درماتیت دسته بندی می شود و از استرس ناشی می شود. به عبارت دیگر هنگامی که در خصوص اگزما و استرس صحبت می کنیم، منظور ما درماتیت آتوپیک و استرس است.

چنانچه در بخش های قبلی بخش بهداشت و سلامت نمناک کامل شرح داده شد، اگزما هنگامی اتفاق می افتد که آسیب دیدگی روی پوست رخ بدهد ؛ یعنی زمانی که التهابات ظاهر می شوند، پوست قرمز می شود و دچار خارش می شود. اگزما معمولا روی نواحی مثل بازو، دست، زانو، زیر بغل و صورت بیشتر اتفاق می افتد.

در 85 درصد موارد، اگزما قبل از سن 5 سالگی اتفاق می افتد. متخصصان تخمین زده اند که بیش از 20 درصد بچه ها و یک الی 2 درصد نوجوانان در دوره ای از زندگی اگزما را پشت سر گذاشته اند. اگزما جزء اختلالات تکرار شده و مزمن محسوب می شود.

استرس از طرق مختلفی روی پوست اثر گذار است و باعث ایجاد اختلالاتی مثل درماتیت آتوپیک، آکنه، پسوریازیس و بیماری گل سرخی می شود. پس رابطه بین استرس و اگزما کاملا مشهود است. سیستم عصبی نیز به طور مستقیم با پوست ارتباط دارد. استرس باعث افزایش التهاب اگزما می شود و هر دو در کنار یکدیگر احساس ناامیدی، ناامنی و بی قراری را در افراد افزایش می دهند زیرا هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد و همین شرایط را بدتر می نماید.

پس هنگامی که فرد دچار اگزما می شود، یعنی تحت فشار خاصی قرار گرفته است که نمی تواند آن را مدیریت کند. بعلاوه یک علامت هشدار دهنده است که نباید آن را نادیده بگیرید. احتمالا این فرد یک مشکل حل نشدنی دارد و نمی تواند به تنهایی مشکل را رفع کند. هیچ درمان خاصی به غیر از راه چارههای ساده مثل مرطوب کردن پوست وجود ندارد که البته آن ها نمی توانند به طور کامل اگزما را بهبود ببخشند.

تنها راه چاره موثر این است که افراد سبک زندگی خود را تغییر دهند. انجام تمرین های ورزشی به طور منظم معمولاً برای کنترل استرس و بعلاوه اگزما بسیار مفید است. فعالیت هایی مثل یوگا و مدیتیشن به شدت پیشنهاد می شود.

پوست و استرس

مکانیزم های مختلفی وجود دارد که به وسیله آن ها استرس روی پوست اثر می گذارد. استرس می تواند عملکرد سیستم ایمنی را تغییر دهد و باعث ایجاد دو اثر شود. از طرفی قدرت دفاعی پوست را می کاهد و از طرف دیگر پوست فرد ملتهب می شود. فراوری آدرنالین و کورتیکو استروئیدها بر اثر استرس افزایش پیدا می نماید که روی سلول های دریافت نماینده پوستی اثر می گذارند و تغییراتی را روی پوست ایجاد می نمایند. تحقیقات نشان می دهد که بیماری های التهابی بر اثر استرس شرایط بدتری پیدا می نمایند. حداقل 50 درصد از افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک از مسائلی مثل افسردگی و اضطراب رنج می برند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "چرا اگزما با استرس تشدید می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اگزما با استرس تشدید می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید