کتاب چگونه ساده تر زندگی کنیم؛ هدایت برای یک زندگی آسان تر و منظم تر

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، کتاب چگونه ساده تر زندگی کنیم (A Simpler Life) به آنالیز ایده هایی پیرامون مینیمالیسم، سادگی و چگونگی داشتن یک زندگی راحت تر با داشته های کمتر می پردازد. در این کتاب نوشته آلن دوباتن یاد می گیریم چگونه سادگی را در جنبه های مختلف زندگی مان اعمال کنیم، این که چگونه زندگی شخصی، کاری، دارایی ها و رابطه مان با دیگران و با فضای مجازی را ساده کنیم. کتاب با نگرشی روانشناختی می کوشد تا نظمی به فکر و قلبمان بدهد و به سوی چیزهایی که واقعا برایمان با اهمیت هستند هدایتمان کند.

کتاب چگونه ساده تر زندگی کنیم؛ هدایت برای یک زندگی آسان تر و منظم تر

جهانی مدرن می تواند مکانی پیچیده، دیوانه نماینده و پر سروصدا باشد که سرشار از گزینه ها، محصولات، ایده ها و نظرات بسیار پراکنده و فرق دارد. همین مسأله شرح می دهد که چرا چیزی که بسیاری از ما آرزوی آن را داریم سادگی است: زندگی ای که می توان آن را بی آلایش تر، صلح آمیزتر، و متمرکز بر موارد ضروری دانست.

اما یافتن سادگی همواره هم کار آسانی نیست. در واقع این نوع از سادگی فقط مربوط به خالی کردن کمدها از وسایل اضافه یا کم کردن فهرست وظایفمان در دفتر یادداشتمان نیست. سادگی واقعی مستلزم آن است که ریشه های حواس پرتی های خود را درک کنیم و برای علت وجودی پیچیدگی و طاقت فرسا بودن مسائل، احترام قائل شویم.

این کتاب راهنمای دستیابی به زندگی ساده تری است که همه ما آن را در اعماق وجودمان می خواهیم و شایسته آن هستیم. مسأله مهمی که این کتاب به آن می پردازد این است که چگونه می توانیم در طیف وسیعی از حوزه های زندگی به سادگی و بی آلایشی دست یابیم. در مسیر مطالعه این کتاب، ما در خصوص ذن بودیسم، معماری مدرن، صومعه ها، روانکاوی و اینکه چرا احتمالاً به بیش از سه دوست خوب یا چند وسیله ارزشمند احتیاج نداریم، نکات ارزشمند و قابل تاملی می آموزیم.

حقیقت این است که ما برای مدتی طولانی است که در شلوغی، سردرگمی و بهم ریختگی اشیا و افکار و احساساتمان غرق شده ایم. اما در مقابل یک زندگی ساده تر به ما یاری می نماید تا تعادل خود را بازیابیم و روی آنچه واقعاً مهم است تمرکز کنیم.

با این حال باید نر نظر داشت که این کافی نیست که زندگی ما صرفا ساده به نظر برسد. در واقع زندگی ما باید از درون ساده باشد. این کتاب رویکردی روان شناختی به مسأله سادگی دارد و ما را به سمت قلب و ذهنی با آشفتگی کمتر و صلح و سادگی بیشتر هدایت می نماید. ما مدت ها است که به واسطه آرزوهای متنوع و گاها متضادمان دچار سردرگمی و تنش شده ایم. اما یک زندگی ساده تر به معنای واقعی کلمه به ما یاری می نماید تا تعادل پایدارمان را بازیابیم و روی آنچه به درستی و واقعا برای ما اهمیت دارد تمرکز کنیم.

در ادامه این مطلب به نقد و آنالیز این کتاب می پردازیم و به شما می گوییم که چگونه این کتاب در موارد زیر به شما یاری می نماید:

  • خلوت کردن و ساده تر کردن زندگی: راه های عملی برای رهایی از درهم ریختگی های جسمی و روانی
  • روشن و تعیین کردن افکار: هدایت در خصوص اتخاذ یک طرز فکر ساده تر و واضح تر
  • رویکرد مینیمالیسم: اتخاذ رویکرد مینیمالیسم و کمینه گرایی در تمامی ابعاد زندگی از چیدمان وسایل تا منظم کردن افکار
  • ساده کردن مسائل: چگونه همه چیز را از روابط و زندگی اجتماعی گرفته تا سبک زندگی و کار ساده کنیم

نقد و آنالیز کتاب چگونه ساده تر زندگی کنیم

کتاب کلبه 3 متری در سراسر جهان به عنوان یکی از شاهکارهای بزرگ ادبیات ژاپن شناخته شده است. در واقع این کتاب زندگی نامه مردی است که پانزده سال از زندگی خود را در فضایی سپری نموده است که فقط 3 متر مربع مساحت داشته است. کامو نو چومئی در خانواده ای متمول و ثروتمند به جهان آمد و در ابتدا زندگی با عظمتی داشت. چومئی که ملک بزرگی از مادربزرگش به ارث برده بود، چیزی کم نداشت.

با این حال دوستی های بی رویه و معاملات مالی نادرست او را به ورطه ورشکستگی و فقر مطلق کشاند. سقوط او از آن همه نعمت و امکانات آنقدر سریع رخ داد که مجبور شد با دستان خالی برای خود کلبه ای بسازد و به طور روزانه برای ارتزاق در پی غذا بگردد. محله ای که او در آن ساکن بود در انتهای سرزمینی منزوی در نزدیکی تپه های تویاما بود. برگ های پوسیده که روی پشت بام کلبه جمع شده بودند شبها خش خش می کردند در حالی که خزه ها از کف آلونک بیرون زده بودند، او هر شب روی کیسه های برنج دراز می کشید. در کلبه ای که حتی یک تکه اثاثیه هم نداشت.

با این حال چومئی در چنین فقر مفرطی بود که ثروت واقعی اش را پیدا کرد. در چنین محیط ساده و بی آلایشی نشسته بود که اثر مسحورنماینده خود را نوشت. وقتی که در قالب اثرش مشهورش می گوید من کلبه کوچکم، خانه ساده ام را دوست دارم، خواننده بلافاصله می تواند مردی را تجسم کند که لباس های مندرس و پاره ای به تن دارد. مردی که در تاریکی مطلق زندگی می نماید و در عین حال هاله ای زیبا اطرافش را فرا گرفته است.

کتاب چگونه ساده تر زندگی کنیم اثر آلن دوباتن نیز در خصوص چگونگی داشتن یک زندگی ساده و بدون آلایش است. مدرسه زندگی ناشر فرانسوی این اثر یک سازمان جهانی است که هدف آن پیشبرد کوشش هایی است که برای داشتن یک زندگی کامل انجام می گردد. با این حال برای اینکه خواننده گمراه نگردد، کتاب چگونه ساده تر زندگی کنیم از کنار گذاشتن ثروت های مادی و اقتناع به آلونکی ناچیز در آلا چومی دفاع نمی نماید.

با این حال خوانندگان خود را تشویق می نماید که مفهومی به نام فقر داوطلبانه را بپذیرند. اگرچه تشریح دقیق این اصطلاح به میزان یک رمان کامل به طول می انجامد، اما مفهومی است که در طی تاریخ امتحان خود را بارها پس داده و نتایج شگفت انگیزی خلق نموده است.

لوکیوس کوینکتیوس کینکیناتوس (Lucius Quinctius Cincinnatus) سیاستمدار رومی (519-430 قبل از میلاد) که از جهانی مادی و فریبنده منزجر شده بود با جایگزین کردن عمارت و قصرش با یک کلبه روستایی ساده با یک طویله و گاوآهن در حیاطش، در دوران بازنشستگی اش به یک زندگی ساده مبتنی بر کشاورزی روی آورد. حتی زمانی که رم به وسیله هجوم دولت های خارجی مورد تهدید نهاده شد، سینسیناتوس برای مدت کوتاهی به جهانی گذشته خود بازگشت، و قبل از بازگشت به مزرعه کوچک خود، به سهم خود با خطری که کشورش را تهدید می کرد مقابله کرد. نمونه معاصرتر هنرمند فقید کانادایی اگنس مارتین است. علی رغم خلق آثار هنری مشهوری که میلیون ها نفر را به او جذب نموده بود، او ترجیح داد در خانه س خشتی کوچکی که خودش در نیومکزیکو ساخته بود زندگی کند.

کتاب چگونه ساده تر زندگی کنیم از حذف عوامل قابل اجتناب در زندگی صحبت می نماید تا حیات بشر را به طرز چشمگیری ساده و قابل پردازش کند. به عنوان مثال، وقتی دو نفر درگیر خواستگاری و مراسم ازدواج هستند، شاید تنها دغدغه شان محل سکونت مشترک باشد. اما زمانی که ازدواج می نمایند، تازه متوجه ناسازگاری در خصوص هزاران موضوع کوچک و بزرگ می شوند. در واقع جذابیت این کتاب در سادگی آن است، سادگی نوشتار و بیان و بعلاوه نمونه هایی از زندگی واقعی که به عنوان الگو عمل می نمایند. این کتاب بعلاوه از خوانندگان خود می خواهد که از خودنمایی دست بردارند و تنها برای هدف به دست آوردن تأیید و موافقت دیگران هیچ اقدامی را در زندگی خود انجام ندهند.

اگرچه تمام محتوای این کتاب در خصوص ساده کردن زندگی شما است، اما فقط به مسأله بی نظمی یا شلوغی در زندگی نپرداخته است. در واقع، در کل کتاب خیلی کم به چنین موضوعاتی پرداخته شده است. درعوض، نویسنده بسیار عمیق تر از این مسایل، به حوزه های ظریف تری از زندگی پرداخته است، مانند اینکه چگونه خودتان باشید نه آنچه جامعه به شما القا می نماید، شیوه برخورد با ناامیدی ها در روابطتان، مسأله اشتغال و نگاهی به انسان و تمایلش به خواستن چیزهایی که ندارد. در حقیقت این کتاب به تمام این موضوعات پرداخته و حتی خیلی بیشتر از این ها و در آنالیز تمامی این موضوعات حرکت از پیچیدگی غیر ضروری به سمت سادگی بی دردسر و ماندگار است.

این کتاب مملو از اطلاعات، به زبانی ساده و خوانا نوشته شده است که به سرعت و بدون اتلاف وقت به اصل مطلب می رسد. این کتاب بعلاوه شامل تعداد زیادی عکس رنگی است که به طوری مؤثر انعکاس روایت نویسنده را نشان می دهند.

این کتاب خودیاری ما را تشویق می نماید تا از خود بپرسیم چرا کارهای خاصی را انجام می دهیم یا مسایل را به شیوه ای خاص احساس می کنیم. ما را تشویق می نماید تا به درون خود نگاه کنیم تا بفهمیم واقعاً از زندگی چه می خواهیم و احساس خود را در خصوص جنبه های مختلف زندگی مان زیر سؤال ببریم. این کتاب به هر کسی که علاقه مند به نگاهی عمیق تر به مسأله ساده سازی زندگش شخصی خود است توصیه می گردد، اما به خصوص اگر کمی احساس غمگینی و گمراهی می کنید و می خواهید در خصوص چگونگی زندگی ساده تر، توصیه هایی زمینی تر دریافت کنید، خواندن این کتاب برای شما حتما توصیه می گردد.

این کتاب کوتاه و ساده از این جهت فرق دارد که کوشش بسیار خوبی در تعریف مسائلی که باید به آن ها پرداخته گردد انجام داده است. مثلا توصیف اثرات منفی آن مسائل؛ و ارائه ایده های (اغلب شگفت انگیز) برای حل مسائل مذکور. به عنوان مثال در جایی از کتاب گفته شده که کمتر مطالعه کنید و کمتر سفر کنید. این دو پیشنهاد در ابتدا کمی غیرعقلانی و غیرمنطقی به نظر می رسند اما با مطالعه دلایل ارائه شده نگرش شما به این موضوع به طور کامل فرق می نماید و در خصوص این دو پیشنهاد حداقل تاملی عمیق خواهید کرد.

در مجموع ساختار کتاب به عنوان آن وفادار است و به طور خلاصه حوزه های مختلف زندگی را پوشش می دهد: محیط فیزیکی زندگی، زندگی اجتماعی (روابط)، کار، هنر اما اساساً چیزی که به آن پرداخته شده سبک زندگی و فلسفه زندگی است. یکی دیگر از دیدگاه های خوب این کتاب این است که چگونه بسیاری از جنبه های زندگی ما تحت تأثیر فشار اجتماعی قرار دارند. کتاب چگونه ساده تر زندگی کنیم از این دیدگاه دفاع می نماید که خوانندگانش باید جرأت نمایند خود را از این فکر خلاص نمایند که مردم چه می گویند/ یا مردم چه فکری می نمایند. با این حال به نظر می رسد بیشتر توصیه ها تا حدودی برای افراد دارای شرایط اجتماعی-اقتصادی و پیشینه تحصیلی خاص طراحی شده است که می توان این را تا حدودی نقطه ضعف کتاب دانست.

شبیه به بیشتر کتاب هایی که انتشارات فرانسوی مدرسه زندگی منتشر نموده است، این کتاب نیز یک کتاب فلسفی است که هدف آن تشویق خواننده اش به تجربه زندگی بهتر است. یکی از الزامات رسیدن به این هدف زیر سوال بردن بیشتر جنبه های زندگی ما است. من معتقدم که وقتی به درون نگری صمیمانه می پردازید، این کار می تواند به پرسش ها و پاسخ های کاملاً پیچیده ای منجر گردد، اما در خاتمه آن چیزی که باقی می ماند صداقت واقعی شماست و این می تواند کلید ساده زیستی باشد: یعنی لذت بردن از چیزهایی که در حال حاضر دارید و بعلاوه فکر کردن به اینکه آیا واقعا به چیزهایی که دارید احتیاج دارید یا نه.

منبع: دیجیکالا مگ

به "کتاب چگونه ساده تر زندگی کنیم؛ هدایت برای یک زندگی آسان تر و منظم تر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب چگونه ساده تر زندگی کنیم؛ هدایت برای یک زندگی آسان تر و منظم تر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید