درآمدزایی پایدار زنان روستایی با فناوری اطلاعات

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، تهران- خبرنگاران- زنان روستایی بارها توانمندی خود را در عرصه های گوناگون ثابت نموده اند؛ اما تغییر سبک زندگی مردم باعث شده این توانمندی آن طور که باید در حوزه اقتصاد دیده نشود. سازمان فناوری اطلاعات در راستای مسئولیت اجتماعی خود و با ارتباط دادن استارتاپ ها و جوامع محلی، راستا را برای رسیدن به درآمدزایی پایدار زنان روستایی فراهم می نماید.

درآمدزایی پایدار زنان روستایی با فناوری اطلاعات

به گزارش وبلاگ آقا ایرج سازمان فناوری اطلاعات در گذشته با رویکرد برون سازمانی فعالیت خاصی در حوزه زنان انجام نمی داد، اما پس از ورود امیر ناظمی در این مجموعه، فعالیت هایی در این زمینه شکل گرفت.

مشکات اسدی مشاور مشارکت زنان رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد توانمندی زنان جوامع روستایی و ارتباط آن ها با استارتاپ ها با وبلاگ آقا ایرج به گفت وگو نشست.

فعالیت عمده دفتر مشاوره زنان سازمان فناوری اطلاعات ایران، این است که چطور از ظرفیت های ICT برای توانمندسازی زنان استفاده کند.

اسدی روز یکشنبه با این شرح به خبرنگار وبلاگ آقا ایرج گفت: توانمندی زنان در حوزه های مختلف مالی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی صورت می گیرد. اکنون تمرکز سازمان فناوری در حوزه توانمندسازی مالی و اجتماعی زنان روستایی است. پایلوتی که برای این طرح انتخاب کردیم استان تهران و روستاهای شهرستان فیروزکوه است. از قبل نیز یک سری آموزش ها در این زمینه اجرا شده اما این آموزش های تئوریک خیلی برای زنان جوامع روستایی جذاب نبود و پایداری در جهت درآمدزایی به همراه نداشتند.

* ظرفیت روستاها را شناسایی کردیم

پایلوت به شکل آزمایشی انجام می گردد تا یک پروتکل اجرایی از دل آن بیرون بیاید و قابل انطباق برای اجرا شدن در سراسر کشور باشد. اسدی با این شرح می گوید: ما صد در صد از این پایلوت دفاع نمی کنیم چون همان طور که از نامش پیداست، در مرحله آزمون وخطاست اما در همین مرحله هم توانسته به جای خوبی برسد.

او در مورد اینکه چرا فیروزکوه را به عنوان پایلوت انتخاب نموده اند، گفت: روستاها عمدتاً در سه حوزه مهم صنایع دستی، محصولات کشاورزی و دامی و گردشگری دارای ظرفیت های خوبی هستند.

ابتدا کار را از روستاهای شهریار شروع کردیم اما پس از مدت کوتاهی مطالعه و بازدید از روستاها به این نتیجه رسیدیم که شهریار برای فعالیتی که سازمان فناوری اطلاعات ایران مدنظر دارد، چندان مناسب نیست چراکه تمرکز جوامع روستایی آن خطه بیشتر روی محصولات کشاورزی است و درحالی که ما به دنبال جایی بودیم که هر سه حوزه را پوشش دهد.

پس از آزمون وخطا درنهایت، روستاهای فیروزکوه که در هر سه حوزه صنایع دستی، محصولات کشاورزی و دامی و گردشگری، ظرفیت های بسیار مناسبی دارند از سوی سازمان فناوری برای طرح پایلوت انتخاب شد.

مشاور مشارکت زنان رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه گفت: آموزش های تئوریک در این منطقه برای زنان روستایی هیچ جذابیتی نداشت اما برای هدفی که سازمان فناوری آن را دنبال می کرد نتایج خوبی داشت، ما توانستیم توانمندی زنان روستایی را از دل کارگاه هایی که برگزارشده بود، استخراج کنیم.

بعد از استخراج توانمندی ها در مرحله بُعدی به آنالیز مسائلی که زنان روستایی با آن درگیر هستند پرداختیم. پس از آن یک فراخوان به استارتاپ ها دادیم و از آنها خواستیم برای حل این مسائل به ما ایده بدهند.

تعدادی از استارتاپ ها در راستای مسئولیت اجتماعی شان با این حرکت سازمان فناوری همراه شدند زمانی که این استارتاپ ها از فیلترهای موردنظر گذشتند و انتخاب شدند، یک تور بازدید از روستا ترتیب دادیم تا پس از بازدید میدانی، پیشنهاد های نهایی شان را جهت همراهی در این طرح ارائه نمایند.

* پایداری ارتباط

پایداری ارتباط استارتاپ ها و جوامع محلی، مورد دیگری بود که برای سازمان فناوری اهمیت فراوانی داشت. آنها نمی خواستند استارتاپ ها در قالب این رویداد با جامع محلی ارتباط بگیرند و پس از اینکه سازمان از پروژه بیرون می آید، ارتباط آنها با هم قطع گردد. اگر این اتفاق رخ می داد جوامع محلی خسارت می دیدند. به همین دلیل از تعدادی متخصص جوامع محلی نیز استفاده کردیم تا با سرعت مناسبی در کارمان پیش برویم.

مشاور جوان سازمان فناوری اطلاعات در ادامه گفت: کار سازمان فناوری، شناسایی جامعه محلی، توانمندی این افراد، شناسایی استارتاپ ها و ارتباط این دو به یکدیگر بوده که به تمامی این ها عمل نموده است. در گذشته کار سازمان فناوری به این شکل بود که مدرسانی را به جوامع محلی می برد تا درباره اینترنت و اقتصاد دیجیتال برایشان صحبت نمایند و آموزش دهند اما درگیر شدن استارتاپ ها و جوامع محلی دو دستاورد بسیار خوب داشت؛ توانمندسازی زنان روستایی و حمایت از استارتاپ ها که همیشه جزو مسئولیت های سازمان فناوری بوده است.

بعد از برگزاری تور محلی و جلسات فراوان با استارتاپ ها، هرکدام مسئولیتی را قبول کردند که در حال حاضر به ثمر رسیده و کارشان نتیجه داده است.

* یک پروتکل اجرایی سراسری

مشکات اسدی به عنوان نماینده سازمان با گذشت چند ماه از طرح، هنوز همراه استارتاپ ها به روستاها می رود تا این حلقه اتصال قوی تر پیش برود و پایداری که انتظارش رادارند، کاهش پیدا نکند: خبر خوشی که خستگی این مدت را از تن ما درآورد این بود که فروشگاه های اینترنتی محلی راه اندازی شده و روند سفارش دهی نیز اجرا شده است. کار اصلی استارتاپ ها ایجاد بستر مناسب و یاری به فروش محصولات است.

وی در ادامه گفت: استارتاپ ها به زنان روستایی آموزش می دهند که چطور محصولاتشان را در اپلیکیشن ها به ثبت برسانند. در ادامه نیز پس از فروش محصول، کارهای حمل ونقل نیز بر عهده استارتاپ هاست.

هدف اصلی سازمان فناوری اطلاعات از طرح پایلوت توانمندی زنان روستایی این است که بتوانیم یک پروتکل اجرایی برای توانمندسازی زنان روستایی کل کشور را در اختیار وزارت ارتباطات قرار بدهیم.

اینکه روستاییان چطور به این طرح و پایلوت اعتماد کردند نیز موردی است که اسدی به آن اشاره می نماید: واقعیت این است که اگر استارتاپ ها به تنهایی وارد روستاها می شدند، استقبال خوبی از سوی آنها صورت نمی گرفت. زمانی که این استارتاپ ها با حمایت دولت وارد شدند، جوامع محلی اعتمادی بیشتری نسبت به آنها نشان دادند.

او در انتها گفت: هفته های بسیار زیادی است به روستاها سفر می کنم و به شخصه در تمام جلسات حضور داشتم. هرچند امکان این فراهم بود که از یک جایی سازمان فناوری اطلاعات، استارتاپ ها و جوامع محلی را رها کند تا کار خودشان را انجام بدهند ما برای اینکه مطمئن شویم این پایداری وجود دارد، هرگز پشت آنها را خالی نکردیم و همراهشان شدیم.

علمی*9207* 1055*1834

منبع: ایرنا

به "درآمدزایی پایدار زنان روستایی با فناوری اطلاعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمدزایی پایدار زنان روستایی با فناوری اطلاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید