صندوق های بازنشستگی تکمیلی چه فایده ای برای شما دارند ، چطور در دوران بازنشستگی آسوده باشیم؟

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، ازماه گذشته با آغازبه کار3 صندوق بازنشستگی تکمیلی ، فعالیت این صندوق های نوظهور رسما در بازارسرمایه آغازشد. صندوق بازنشستگی تکمیلی، ابزاری کارآمد برای افزایش توان مالی شاغلان در دوران بازنشستگی است و در جهان هواداران زیادی دارد. کارکردهای این صندوق ها ساده و به نفع شاغلان و شرکت هاست.

صندوق های بازنشستگی تکمیلی چه فایده ای برای شما دارند ، چطور در دوران بازنشستگی آسوده باشیم؟

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، درکنارصندوق های بازنشستگی اجباری که در بسیاری ازکشورها برای افراد شاغل در سازمان ها و شرکت ها در نظر گرفته شده است، صندوق های بازنشستگی اختیاری نیز وجود دارند که به کارفرما و کارکنان یک بنگاه مالی این اجازه را می دهند تا برای دوران بازنشستگی کارکنان ، برنامه ریزی نمایند. به بیان دیگر دراغلب کشورها، یک طرح بازنشستگی پایه وجود دارد که افراد جامعه از این طرح به عنوان یک بیمه پایه استفاده می نمایند؛ اغلب این طرح ها اجباری است و سایر طرح های تکمیلی اختیاری است. بیمه های اجباری بازنشستگی منابع مالی حداقلی را برای افراد جامعه فراهم می نمایند اما شاغلان می توانندطرح های تکمیلی را مازاد بر این حداقل ها، با توجه به شرایط خود تهیه کند. یکی ازمهمترین طرح هایی از چند دهه پیش در جهان رواج پیدا نموده است صندوق های بازنشستگی تکمیلی هستند که به سرعت در حال رشداند. در ایران نیز از ماه گذشته سه صندوق بازنشستگی تکمیلی رسما فعالیت خود را در بازار سرمایه شروع کردند. اما این صندوق ها چگونه کار می نمایند ویژگی ها و مزایای این صندوق ها برای دوران بازنشستگی چیست؟

به طورخلاصه، صندوق بازنشستگی یک صندوق ویژه سرمایه گذاری، مخصوص وجوهی است که برای استفاده در دوران بازنشستگی، سرمایه گذاری می شوند. هدف اصلی این صندوق، تامین آتیه سرمایه گذار در دوران بازنشستگی به وسیله سرمایه گذاری مداوم و اصولی است. در این صورت، هر فرد برای دوران بازنشستگی خود به جای خرید سهام و اوراق بهادار، به صورت مستقیم سرمایه خود را به صندوق می سپارد و متخصصین مالی در این صندوق منابع مالی را صرف سرمایه گذاری برای افراد می نماید.

نحوه فعالیت صندوق های بازنشستگی تکمیلی

در مرحله اول کارفرما با انعقاد یک قرارداد بخشی از حقوق ماهانه شاعلان را برای تخصیص در صندوق کسر می نماید.

در مرحله دوم بخش دیگری از منابع مالی صندوق به وسیله کارفرما تامین می گردد.

در مرحله سوم کارفرما با تشکیل یک صندوق بازنشستگی تکمیلی منابع مالی دریافتی و سهم خود را به این صندوق واریز و صندوق آماده سرمایه گذاری می گردد.

در مرحله چهارم صندوق به وسیله نیرو های متخصص کوشش می نماید در بازار های مالی سرمایه گذاری و برای کارکنان شرکت ارزش افزوده ایجاد کند.

در مرحله پنجم اندازه سرمایه گذاری افراد متناسب با اندازه حضور آنها در آن شرکت یا سازمان افزایش و ارزش سرمایه گذاری هایشان در صندوق افزایش می یابد.

در مرحله ششم کارکنان شرکت در زمان خروج از شرکت یا بازنشستگی می توانند با صندوق تسویه و منابع مالی که ظرف سال ها به صورت مستمر و پایدار سرمایه گذاری نموده اند را به علاوه ارزش افزوده ایجاد شده دریافت نمایند.

مزایای صندوق های بازنشستگی برای شاغلان

شفاف بودن اندازه بازده ایجاد شده برای کارمندان

سهولت سرمایه گذاری در صندوق

مستمر بودن سرمایه گذاری بدون ایجاد فشار مالی به کارمندان

امکان استفاده از متخصصین مالی برای سرمایه گذاری

امکان وثیقه کردن سرمایه گذاری صورت گرفته

شفاف بودن اندازه پرداختی هر کارمند

امکان محاسبه دقیق ارزش خالص دارایی ها و سرمایه گذاری صورت گرفته به صورت روزانه

مزایای صندوق های بازنشستگی برای کارفرمایان

افزایش وفاداری و تعهد سازمانی شاغلان

افزای بهره وری سازمان

تقویت برند شرکت و ایجاد مزیت نسبی

ایجاد حس رضایت و قدردانی درکارمندان

رشد عایدی در نتیجه افزایش بهره وری

منبع: همشهری آنلاین

به "صندوق های بازنشستگی تکمیلی چه فایده ای برای شما دارند ، چطور در دوران بازنشستگی آسوده باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندوق های بازنشستگی تکمیلی چه فایده ای برای شما دارند ، چطور در دوران بازنشستگی آسوده باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید