تحصیل 800 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در کشور

به گزارش وبلاگ آقا ایرج، تهران (پانا) - وزیر علوم با اشاره به تحصیل بیش از 800 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در کشور و تاکید بر تعاملات بین المللی آنها گفت بسترها و آیین نامه های تعاملات بین المللی باید تسهیل کننده این روابط باشند و دانشگاه ها باید در این زمینه جدی وارد شوند.

تحصیل 800 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در کشور

محمدعلی زلفی گل در اجلاس سالانه روسای دانشگاه ها با تأکید بر اینکه رشد و توسعه علم منوط به افزایش انتشار آن در سطح جهانی است؛ گفت: باید کوشش کنیم تولیدات و دستاوردهای علمی خود را در جهان معرفی کنیم و از پیشرفت های علمی جهان نیز بهره مند شویم.

وی گفت: افق همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم پش بینی این هدف است که هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاه ها بتوانند با حداقل یک عضو هیات علمی و دانشمند کشورهای دیگر همکاری علمی و فناوری داشته باشد و بعلاوه هر یک از گروه های آموزشی در هر سال، بتوانند یک یا چند کارگاه آموزشی بین المللی در رشته تحصیلی خود برگزار نمایند.

وی اضافه کرد: تقویت ارتباطات علمی با جهان یک پتانسیل، ظرفیت و فرصت برای معرفی توانایی های علمی کشور و اثربخشی در جهان است؛ ما به وسیله همکاری های علمی می توانیم در نظام علمی جهانی، نقش هدایتگری و خط دهی داشته باشیم.

زلفی گل گفت: با بهره گیری از ظرفیت های دیپلماسی علم و فناوری این امکان به وجود می آید که تمدن غنی علمی و فرهنگی خود را به جهان بشناسانیم و جهانی امروز بتواند از وجود دانشمندانی مانند ابوعلی سینا که با یکی از تألیفات خود با عنوان علم کیمیا راستا پژوهش و تحقیق را در در سالیان دور سامان داد و نظم نوینی را در راستا علم و پژوهش ایجاد کرد؛ آشنا گردد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه هم اکنون حدود 30 درصد اعضای هیات علمی و دانشمندان ما در فعالیت های علمی بین المللی مشارکت فعال دارند؛ گفت: همکاری و فعالیت علمی مشترک با دانشمندان سایر نقاط جهان باعث اثرگذاری بیشتر علمی جمهوری اسلامی ایران در جهان می گردد و رشد علمی در داخل نیز تقویت می گردد.

وی با تأکید بر این که مقدار اثربخشی علم به دایره انتشار آن بستگی دارد، گفت: در مباحث علم و فناوری هر چقدر دانستنی ها و دستاوردها را به دیگران معرفی کنیم و در اختیار دیگران قرار دهیم به همان مقدار می توانیم از علم و فناوری های نو استفاده کنیم.

دکتر زلفی گل گفت: دانشگاه ها نردبان دانایی جامعه هستند و اگر راستا تعامل علمی با جهان به وسیله دانشگاه ها توسعه یابد، می توانیم مرجعیت علمی کشور در جهان را به سایر زمینه های دیگر نیز تسری دهیم. اگر سطح تعامل علمی و فناوری ما با جهان در حد مطلوب باشد و بتوانیم از آخرین دستاوردهای علمی و فناوری جهان استفاده کنیم، هرگز به خام فروشی و خام سوزی رو نمی آوریم و منابع کشور را با استفاده از دانش و فناوری روز جهان به برترین نحو ممکن مورد استفاده قرار می دهیم که عملکرد این چنینی قطعاً به نفع نسل آینده کشور نیز خواهد بود.

وزیر علوم تأکید کرد: در مباحث علمی و فناوری شیوه های ثابت و مشخصی در کل جهان حاکم است و ما باید از این تجربیات جهان در مباحث علم و فناوری استفاده کنیم هر چند در بحث شیوه اجرایی آن با توجه به اقتضائات بومی می توانیم تغییرات و شرایط مورد نظر خود را لحاظ کنیم.

زلفی گل به استفاده مشترک از ظرفیت آزمایشگاه های مرجع جهان، مجلات معتبر بین المللی و انتشار کتاب های علمی به وسیله انتشارات جهانی و به صورت مشترک با دانشمندان جهان به عنوان زمینه های افزایش تعامل علمی با جهانی اشاره نمود و گفت: باید قوانین و مقررات همکاری های علمی را بروزرسانی کنیم تا زمینه همکاری علمی دانشگاه ها و اعضای هیات علمی آسان تر از گذشته گردد.

وزیر علوم گفت: بیش از 80 هزار نفر عضو هیأت علمی مشغول فعالیت علمی پژوهشی در کشور هستند که اگر هر یک از اعضای هیات علمی فقط با یک عضو هیأت علمی یا با یک گروه پژوهشی از سایر کشورهای جهان، تعامل همکاری داشته باشد سطح بالایی از مشارکت علم و فناوری را شاهد خواهیم بود و از این حیث خواهیم توانست دستاوردهای زیادی را در زمینه انتقال و کسب فناوری های نو به کشور داشته باشیم.

زلفی گل بعلاوه گفت: برای استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرصت های مطالعاتی، حضور اعضای هیات علمی ایرانی در دانشگاه های خارجی و همایش های بین المللی و حضور اعضای هیات علمی و دانشمندان خارجی در همایش های ایرانی باید شرایط تسهیل گردد. در این زمینه با استفاده از تجربیات کرونا و بهره گیری از شیوه برگزاری آموزش های غیرحضوری لزومی به برگزاری کارگاه های حضوری با حضور فیزیکی افراد نیست و می توان به راحتی هر ساله شاهد برگزاری چندین کارگاه آموزشی با اساتید معتبر جهان برای هر گروه آموزشی به شکل غیر حضوری باشیم.

وی گفت: پیش از 1840 مجله علمی پژوهشی در کشور در حال انتشار است که ما اگر سالانه فقط چند درصد از این تعداد را در نمایه های معتبر بین المللی وارد کنیم خواهیم توانست دستاوردهای فراوان علمی و پژوهشی کشور خود را در سطح جهان معرفی و جایگاه علمی کشور را ارتقا ببخشیم و بعلاوه زمینه همکاری های علمی بیشتر برای اعضای هیات علمی و دانشگاهی کشور را فراهم کنیم.

وزیر علوم با اشاره به فعالیت بیش از 80 هزار عضو هیات علمی و تحصیل 800 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها گفت: اگر امکان همکاری مشترک اعضای هیات علمی فقط با یک عضو هیأت علمی جهان فراهم باشد، دانشجویان تحت هدایت این اعضای هیات علمی امکان گسترده ای را برای همکاری علمی با دانشمندان تراز اول جهان خواهند داشت و ما شاهد هستیم که بعضی از اعضای هیات علمی حتی با بیش از ده نفر از همکاران خود در جهان تعامل علمی دارند که این شیوه ها باید برای اعضای هیات علمی جوانان آموزش داده گردد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، زلفی گل تأکید کرد: تجربیات دانشگاه های پیروز در زمینه تعامل و همکاری علمی با دانشگاه ها و پژوهشگاه های جهان به شکل شیوه نامه های ابلاغی و بعلاوه برگزاری کارگاه های آموزشی برای سایر دانشگاه ها و اعضای هیات علمی منتقل گردد تا شاهد رشد روزافزون تعاملات علمی در جهان و اثربخشی آن باشیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "تحصیل 800 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحصیل 800 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید